Todea barbara

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Todea barbara

Berichtdoor Hitch op 13 jan 2013 20:55

Iemand die deze heeft en me kan zeggen op welke leeftijd dat die zijn "stammetje" zichtbaar vormt?
Zijn de bladeren echt de moeite (in grootte) of valt dat allemaal nogal tegen?
Hitch

156 bedankjes

Re: Todea barbara

Berichtdoor carex op 24 jan 2013 10:23

Ik heb alleen een zeer jonge plant maar de bladeren vind ik in ieder geval niet overdreven groot. Niets vergeleken met bijv. een woodwardia radicans of w. unigemmata.
Groei is zeer traag en een stam maakt die niet. Voor een plant van omvang zal je dus heel wat jaren moeten uittrekken.

Gr. Bart
Groeten Bart.
carex

25 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 24 jan 2013 11:30

Oei dat valt wel wat tegen. Daar had ik meer van verwacht en dan bedoel ik vooral de grootte van de bladeren.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 24 jan 2013 12:37

Hoi bij mij is de hele kweek uitgevallen van deze soort, erg moeilijk van klein uitgeplant varentje door te krijgen!
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor griphuz op 24 jan 2013 13:52

Ik heb ooit een stel mooie van Tropicalcentre gekocht, en eentje is uiteindelijk uitgegroeid tot een exemplaar met bladeren van meer dan een meter. De 'stam' was toen ter grootte van een appel ongeveer, daarna is hij een keer in de winterkas bezweken, dus ik ben weer klaar met deze soort ;)

Wel een mooie trouwens, maar niet echt spectaculair.

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes

Berichtdoor draco op 26 jan 2013 02:20

Mijn eerste pogingen om deze varen op te kweken was met jonge planten van TC, Daar kwam niets van terecht. Twee jaar geleden kocht ik mooie forse planten bij GardenPalms. Deze doen het tot nu toe uitstekend en blijven ook tijdens de overwintering in de koude kas in goede conditie. Jaren geleden zag ik deze varen voor het eerst als grote kuipplant in de orangerie van paleis Het Loo. Deze soort vormt overigens geen echte stam, eerder een horst van waaruit meerdere toefs bladveren groeien. Het is te vergelijken met de koningsvaren Osmunda regalis, die op gevorderde leeftijd eveneens een vezelige wortelstronk (rhizoom) ontwikkelt. Todea barbara verdraagt aardig wat vorst en bij normale winters zou deze het met enige bescherming in de tuin kunnen redden.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 27 jan 2013 14:37

Heb me een al wat groter exemplaar besteld met reeds een klein "stammetje". Ga hem wel puur als kuipplant houden.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor griphuz op 28 jan 2013 10:38

Nou Draco dat hij hier de winter doorkomt, daar wil ik nog wel een prijsje voor uitreiken voor diegene die dat lukt. Een normale winter, dat weet ik niet meer wat dat is, maar met temperaturen lager dan -10 gaat een Todea het niet redden ben ik bang, tenzij je kunts- en vliegwerk gaat uithalen natuurlijk, maar dat geldt voor heel veel planten natuurlijk.

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes

Berichtdoor draco op 28 jan 2013 15:32

Todea is een zone 8 plant, die 't voor zover bekend in Engeland redelijk uithoudt. Dat plaatst deze soort bij de groep varens die ik elders opsomde (fotogalerie), een aantal Blechnums aangevuld met Woodwardia unigemmata, orientalis en fimbriatum. Ik zal niet beweren dat deze soorten het uitstekend doen, maar tot nu overleven ze dankzij een afdekking en meestentijds een dik pak sneeuw. Het is alleen de moeite waard om te proberen als de planten goed verkrijgbaar en betaalbaar zijn. Bij de genoemde soorten is dat meestal niet 't geval, al worden Woodwardia unigemmata en fibriatum evenals Blechnum nudum de laatste jaren door enkele Nederlandse kwekers aangeboden. Ik heb deze winter Polystichum proliferum uitgeplant op een zeer beschutte plek. Tijdens de vorstperiode was deze beschermd door een dikke mulchlaag en een rietmat. De Bladeren zijn deels verdroogd maar onderaan groen gebleven. Afwachten hoe dit verder afloopt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 28 jan 2013 17:13

Ik heb Blechnum chilensis onbeschermt deze winter in volle grond staan. Opvallend is nu de sneeuw gesmolten is dat al wat boven de sneeuw uitstak bruin/zwart ziet en al wat er onder zat mooi levendig en groen is. Hier is de hoogste minima -9/-10°C geweest wat wel niks voorstelt tegen voorgaande winters.
Hitch

156 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens