Mijn varens en boomvarens

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: Mijn varens en boomvarens

Berichtdoor TropiRo op 19 sep 2010 19:43

chrisvm schreef:Ken jij de Cyathea sp. Mexico.?
grtz Chris

Van de Cyathea mexicana heb ik wel gehoord maar ken hem zelf niet, weet alleen dat het een Alsophila soort is.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor chrisvm op 19 sep 2010 20:40

Ok..merci voor de info ;)
chrisvm

19 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 03 okt 2010 14:54

Het weer van de laatste tijd heeft de groei van de boomvarens goed gedaan. Over een paar weken is het alweer tijd om de tropische soorten naar de kast te gaan verplaatsen en de andere soorten zullen dan pas eind november/ begin december ook die kant opgaan.

We beginnen vandaag met 2 varens die wel een stam vormen maar geen boomvarens zijn.
Een kleine Blechnum nudum van 1,5 jaar oud. Ik vroeg mij af hoe lang het zou duren voordat deze soort een stam ging vormen maar kennelijk is dat vrij snel, stammetje is nu 3 cm.

Afbeelding

De Brainea insignis is een varen die een stam kan vormen tot ongeveer 1 meter, zijn afkomst is uit Azië.

Afbeelding

De Cyathea cunninghamii is druk bezig met zijn nieuwe luchtwortels, de stam zal op oudere leeftijd ongeveer 10/ 15 cm dik worden.

Afbeelding

De C. felina.

Afbeelding

C. princeps

Afbeelding

C. lunulata

Afbeelding

C. atrox

Afbeelding

De Dicksonia antarctica met 240 cm stam doet het erg goed. Zijn standplaats is de volle zon en daar lijkt hij geen hinder van te ondervinden ondaks dat ik hem niet elke dag water geef, ook niet tijdens de warme zomerdagen die wij hebben gehad.

Afbeelding

Goed nieuws voor de liefhebber van de rode Dicksonia, de D. blumei, deze sporen waren afkomstig uit Bali.

Afbeelding

En hier zal zeker 1 persoon erg blij mee wezen, de Blechnum cycadifolium.

Afbeelding

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 03 okt 2010 17:23

Hoi Ro, mooie resultaten met de boomvarens, zien er schitterend uit! Al vind ik toch dat je bij de D antarctica mooiere en vollere kronen krijgt in half schaduw! ben jaloers op de C.cunninghamii, zal nog lang geduld moeten hebben, heb ze wel maar zijn nog piep!
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor bjornobo op 03 okt 2010 17:43

@Ro: Wat is het formaat stam dat een b. nudum kan krijgen?
De mijne is 20 cm maar de nieuwe uitlopers zijn voor 80% onder aan de stam en voor 20% bovenop de stam. Als ik de veren onderaan de stam weghaal, zou deze dan meer groei vertonen bovenop de stam?

Je varens zien er goed uit.

Bjorn
bjornobo

21 bedankjes

Berichtdoor ebiraci op 03 okt 2010 17:45

Hier nog 2 planten die ik bij jou (TropiRo) heb gekocht :)

Heb de cyathea in een grotere pot gedaan zoals je zei en hij groeit lekker door!
De antartica staat al in de volle grond, heeft lekker schaduw en volgend jaar heeft ie een afgemaakte vijver om sierlijk zijn bladeren overheen te laten hangen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De brownii en de antartica hebben het hier wel naar hun zin in de tuin van je stadsgenoot.
Hoe staat het trouwens met je tuinplan in Diemen?

en dan had ik nog een vraagje, wie weet wat voor varen dit is. hij staat al heel lang hier in de tuin hij is dus zeker winterhard. en maakt een klein stammetje, misschien wel groter maar dat weet ik niet. hij verliest altijd zn blad in de winter en maakt vaak ook een stammetje met wat meer koppen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
deze heeft de herinrichting van de tuin niet overleeft maar je ziet goed het stammetje
ebiraci

2 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 03 okt 2010 18:44

Hoi ik vind die met het korte stammetje veel lijken op een die ik ook heb staan, n.l. de Athyrium filix femina.
Deze staat bij ook zomer en winter buiten in pot en wordt steeds groter, mooie varen waar weinig animo voor is!

Afbeelding

Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor griphuz op 04 okt 2010 11:46

@ Ro: (!!!!!!!!!!!!!!!!!!) :):):):) (!!!!)

Is die princeps er eentje van Roland, en was dat niet uiteindelijk toch wat heel anders? Ben je er inmiddels achter wat 't is want ik heb er ook eentje...

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 05 okt 2010 20:11

@bjornobo, Blechnum soorten maken in het algemeen ongeveer 1 meter stam aan. De nieuwe groeipunten op de stam hebben hun eigen wortels als je deze zou verwijderen zal de grootste stam niet sneller gaan groeien.

@ebiraci, goed om te horen dat de planten het naar hun zin hebben, de 2de tuin begint al te vorderen maar zal nog een paar jaar duren voordat het er echt mooi bijstaat, eerst aankomende winter door zien te komen. welke varen het is weet ik echt niet, klinkt raar maar van gewone varens heb ik geen kaas gegeten, ik denk dat Eduard er dicht bij zit.

@Remko, wacht maar welke soorten je nog meer krijgt ;).
Deze C. princeps had ik vorig jaar uit Spanje vandaan, ik heb die bij Roland ook gezien en deze lijkt daar heel erg op. Op dit moment zijn er mensen die zeggen dat het geen princeps is maar ook die het wel vinden, het grootste probleem is dat bijna iedereen alleen grote planten heeft gezien en die kunnen er anders uitzien dan een jong exemplaar. Voor nu hou ik het op C. princeps totdat iemand met zekerheid kan zeggen dat het iets anders is. Mocht het iets anders zijn dat wordt het nummer 11 die C. sp gaat heten.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 05 okt 2010 22:22

ebiraci schreef:en dan had ik nog een vraagje, wie weet wat voor varen dit is. hij staat al heel lang hier in de tuin hij is dus zeker winterhard. en maakt een klein stammetje, misschien wel groter maar dat weet ik niet. hij verliest altijd zn blad in de winter en maakt vaak ook een stammetje met wat meer koppen:

Ik denk aan de Matteuccia Struthiopteris.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens