Het weer van de laatste tijd heeft de groei van de boomvarens goed gedaan. Over een paar weken is het alweer tijd om de tropische soorten naar de kast te gaan verplaatsen en de andere soorten zullen dan pas eind november/ begin december ook die kant opgaan.
We beginnen vandaag met 2 varens die wel een stam vormen maar geen boomvarens zijn.
Een kleine Blechnum nudum van 1,5 jaar oud. Ik vroeg mij af hoe lang het zou duren voordat deze soort een stam ging vormen maar kennelijk is dat vrij snel, stammetje is nu 3 cm.

De Brainea insignis is een varen die een stam kan vormen tot ongeveer 1 meter, zijn afkomst is uit Azië.

De Cyathea cunninghamii is druk bezig met zijn nieuwe luchtwortels, de stam zal op oudere leeftijd ongeveer 10/ 15 cm dik worden.

De C. felina.

C. princeps

C. lunulata

C. atrox

De Dicksonia antarctica met 240 cm stam doet het erg goed. Zijn standplaats is de volle zon en daar lijkt hij geen hinder van te ondervinden ondaks dat ik hem niet elke dag water geef, ook niet tijdens de warme zomerdagen die wij hebben gehad.

Goed nieuws voor de liefhebber van de rode Dicksonia, de D. blumei, deze sporen waren afkomstig uit Bali.

En hier zal zeker 1 persoon erg blij mee wezen, de Blechnum cycadifolium.