winterverzorging cyathea cooperi

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: winterverzorging cyathea cooperi

Berichtdoor Hitch op 31 dec 2012 01:15

Wat bedoel je met binnen? In huis? Dan zal de te droge lucht de oorzaak wel zijn.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 31 dec 2012 01:54

Bij het verplaatsen van cyathea brownii had ik het ook alleen dit bleek een reactie te zijn van buiten naar de zolder. Misschien zijn jou bladeren nog wat zachter? Varens hebben een hekel aan onze warm gestookte woningen al zijn er altijd planten die eigenwijs blijven!

Als je zorgt dat de plant niet uitdroogt en zorgt voor voldoende water dan moet dit lukken. Niet gaan sproeien want dan maak je het alleen maar erger. ;)

Maak eens een foto, want dat zegt meer dan 1000 woorden. ;)

Wat is de temperatuur? Misschien is het te warm, ik heb de ervaring dat ze het beter doen als het wat koeler is omdat daar de RV (Relatieve luchtvochtigheid) hoger ligt ;)

Vaak wil een hoger luchtvochtigheid ook helpen.
Door een eilandtechniek na te maken crieeer je een hogere luchtvochtigheid rond om de plant.
Plaatst een schaal onder de pot van de plant en zet de pot vervolgend op 2 stenen (of iets anders) boven het water. Het water zal hierdoor verdampen en voor een hogere luchtvochtigheid zorgen rond om de plant.

Op de website van Niek staat hier duidelijk beschreven met foto's:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie/201 ... chtigheid/
Laatst bijgewerkt door s.janssen op 31 dec 2012 01:59, in totaal 1 keer bewerkt.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 31 dec 2012 01:58

mijn brownii staat bij mij op een lichte zolder met ongeveer 12 tot 16 graden..en hij vormt zelfs nieuwe bladeren.
Er staan heel veel andere overwinteraars op deze zolder..dus de luchtvochtigheid is hoor (rond de 60 tot 70 procent).

Ik denk dat de cv het probleem is..TE droge lucht.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 03 jan 2013 14:40

Hoi, in principe alles goed, meet de luchtvochtigheid eens die mag vrij hoog zijn[ minimaal 65%], heb zelf mijn hele kweek in een leegstaand huis staan, daar is de luchtvochtigheid goed omdat daar +-200 plantjes staan.
Lage schotels plaatsen onder de varen en in de buurt van de plant helpt aardig ;)
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor gineu18 op 06 jan 2013 17:41

mijn cooperi en medullaris staan nog altijd buiten de cooperi begint al groei te vertonen net als de medu is er een rol aan het omhoog komen.
wat wel gek is dat beide plante naast elkaar staan en het 2 dagen - 4 over zich heen heeft gehad is, dat de medullaris het nieuwste zo goed als voledig geopende blad bruin is geworden en de kleinere bladeren verschrompeld raakte die nu een beetje hersteld zijn. het 1na nieuwste blad is de enige onaangestaste blad!
maar de cooperi die ook -4 te verduren heeft gehad zijn alle bladeren volledig groen? :roll:
ik dacht dat de medu sterker was :? maar voorlopig gaat het hier nog niet vriezen dus blijven ze mooi buite staan. want dit is me eerste winter met boomvarens!
het zou leuk zijn als ik ze bijna de hele winter buiten kan late staan waardoor de overwintering zo kort mogelijk is.
want ik zit te vechten met een kleine cooperi die binnen staat waarvan de veren maar 30 cm zijn om in leven te houden!
ik zag gelukkig wel dat er eindelijk een nieuw rolletje omhoog komt 8-)
ik kan niet wachten dat het weer zomer is EXO-MUSA.
gineu18

5 bedankjes

Keer terug naar Boomvarens en varens