Zoals sommigen onder jullie wel weten ga ik voor het derde jaar een (al redelijk serieuze) Washingtonia in volle grond overwinteren. Hij heeft een stam van 85 cm hoog en de bladeren steken opgebonden zo'n dikke 3 meter boven de grond.
Ik plaats eerst 5 lange dikke bamboestokken rond de palm, de bladeren worden vervolgens opgebonden en daar gaat een eerste bigbag ,waarvan de onderkant is weggesneden, tot beneden erover. Die bigbag wordt helemaal opgevuld met droog gehaksel en droge bladeren, zodat de hele stam volledig is omgeven (1 meter hoog en 1,5m diameter).
Vanaf het einde van de stam wordt een vliesdoek rond de speer gedraaid en vanaf die plaats (dus vanaf ongeveer een meter hoog vanaf de grond) vertrekt een lichtslang van 9 meter ( à 15 Watt per meter = 135 Watt) rond de opgebonden bladeren tot op 0,5 m van de top. Die lichtslang wordt gestuurd door een thermostaat die aanspringt op 1° en afslaat op 2°. De sensor hangt ter hoogte van het vertrekpunt van de speren, dus ongeveer 20 cm boven het haksel- en bladerdek.
Vanaf de eerste bigbag tot de top wordt nu een laag dikke bubbelfolie rond de bamboestokken gespannen . Daarover komt een tweede bigbag (zonder onderkant) die de vorige zo'n 25 cm overlapt.
Die wordt op zijn plaats gehouden met een spanband. Daarna volgens hetzelfde principe (maar dan gesloten van boven) een laatste bigbag.
Deze uitvoerige uitleg om beter mijn volgende vraag te begrijpen :
Hangt de sensor van de thermostaat op een goede plaats ?
Want vorige nacht zag ik de lichtslang voor de eerste keer aanspringen. "k was wel nieuwsgierig met welke frequentie die lichtslang aan en uit gaat en was wel verbaasd dat die een half uur nodig had om de boel 1 graadje op te warmen. Daarna bewaarde hij wel die temperatuur gedurende een uur vooraleer terug aan te springen.
Ik denk natuurlijk aan mijn electriciteitsrekening en vraag me af of ik die sensor niet dieper, dus in de bladeren moet steken ?
Of mag ik nog lager gaan met de aan - en uittemperatuur ?
Iemand ervaring of nog tips ?
groeten
Wilfried