plaats van de thermostaatsensor

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

plaats van de thermostaatsensor

Berichtdoor zezinho op 24 nov 2013 22:17

Zoals sommigen onder jullie wel weten ga ik voor het derde jaar een (al redelijk serieuze) Washingtonia in volle grond overwinteren. Hij heeft een stam van 85 cm hoog en de bladeren steken opgebonden zo'n dikke 3 meter boven de grond.
Ik plaats eerst 5 lange dikke bamboestokken rond de palm, de bladeren worden vervolgens opgebonden en daar gaat een eerste bigbag ,waarvan de onderkant is weggesneden, tot beneden erover. Die bigbag wordt helemaal opgevuld met droog gehaksel en droge bladeren, zodat de hele stam volledig is omgeven (1 meter hoog en 1,5m diameter).
Vanaf het einde van de stam wordt een vliesdoek rond de speer gedraaid en vanaf die plaats (dus vanaf ongeveer een meter hoog vanaf de grond) vertrekt een lichtslang van 9 meter ( à 15 Watt per meter = 135 Watt) rond de opgebonden bladeren tot op 0,5 m van de top. Die lichtslang wordt gestuurd door een thermostaat die aanspringt op 1° en afslaat op 2°. De sensor hangt ter hoogte van het vertrekpunt van de speren, dus ongeveer 20 cm boven het haksel- en bladerdek.
Vanaf de eerste bigbag tot de top wordt nu een laag dikke bubbelfolie rond de bamboestokken gespannen . Daarover komt een tweede bigbag (zonder onderkant) die de vorige zo'n 25 cm overlapt.
Die wordt op zijn plaats gehouden met een spanband. Daarna volgens hetzelfde principe (maar dan gesloten van boven) een laatste bigbag.

Deze uitvoerige uitleg om beter mijn volgende vraag te begrijpen :

Hangt de sensor van de thermostaat op een goede plaats ?
Want vorige nacht zag ik de lichtslang voor de eerste keer aanspringen. "k was wel nieuwsgierig met welke frequentie die lichtslang aan en uit gaat en was wel verbaasd dat die een half uur nodig had om de boel 1 graadje op te warmen. Daarna bewaarde hij wel die temperatuur gedurende een uur vooraleer terug aan te springen.
Ik denk natuurlijk aan mijn electriciteitsrekening en vraag me af of ik die sensor niet dieper, dus in de bladeren moet steken ?
Of mag ik nog lager gaan met de aan - en uittemperatuur ?
Iemand ervaring of nog tips ?
groeten
Wilfried
zezinho

95 bedankjes

Re: plaats van de thermostaatsensor

Berichtdoor Eduard op 24 nov 2013 23:13

Hoi Wilfried, ik werk met een lege tent dus alleen de plant [geheel vrij ] van de warmte bron en bij mij hangt de voeler op de helft een stuk van de warmtekabel.
Jij werkt met verschillende materialen die allen ook weer warmte kunnen opnemen, daarom duurt het waarschijnlijk wel wat langer, echter houd het materieel ook weer warmte vast, kwestie van testen!
Warmte stijgt dus als die te hoog hangt krijg je het aan uit spel, te laag is onzin want daar is het het koudst ik kwam ergens in het midden uit, Plasta volgens mij ook meen ik mij te herinneren!
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Ruud op 25 nov 2013 08:51

Ik ben eigenlijk van plan om een dikke tent te maken en er dan een 0 graden kachel in te zetten of denken jullie dat een lichtslang beter werkt
Ik moet alles nog kopen vandaar
Laatst bijgewerkt door Ruud op 25 nov 2013 22:44, in totaal 1 keer bewerkt.
Het lekkerste is toch altijd een Palmke in de hand
Ruud

10 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 25 nov 2013 13:48

Is er een reden waarom je de lichtslang zo hoog pas installeert?
Ik draai ze altijd ook rond de voet en de stam zodat ook de grond vorstvrij blijft (oppervlakkig toch) en de warmte stijgt toch.

Ben wel benieuwd naar foto's van het beestje :)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 25 nov 2013 21:43

@ Ruud :
Ik ben eigenlijk van palm

het palmvirus heeft je blijkbaar heel erg te pakken :lol:
met een kachel zal het ook wel lukken denk ik, maar dan spreek je toch direkt al van minimum 1000 Watt. Je zal natuurlijk vlugger de gewenste t° bereiken als met een lichtslang.

@Niek :

Vanaf de grond tot aan het groeipunt zit een volle bigbag bladeren en gehaksel, zodat de eerste meter eigenlijk al heel goed beschermd is en volgens mij geen bijverwarming hoeft, zodat ik op 2/3 van de top kan beginnen met de lichtslang.
groeten
Wilfried
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor Ruud op 25 nov 2013 22:50

zezinho schreef:@ Ruud :
Ik ben eigenlijk van palm

het palmvirus heeft je blijkbaar heel erg te pakken :lol:
met een kachel zal het ook wel lukken denk ik, maar dan spreek je toch direkt al van minimum 1000 Watt. Je zal natuurlijk vlugger de gewenste t° bereiken als met een lichtslang.

@Niek :

Vanaf de grond tot aan het groeipunt zit een volle bigbag bladeren en gehaksel, zodat de eerste meter eigenlijk al heel goed beschermd is en volgens mij geen bijverwarming hoeft, zodat ik op 2/3 van de top kan beginnen met de lichtslang.
groeten
Wilfried

Inderdaad nou je het zegt ik denk de hele dag aan palmen :lol: vandaar denk ik
Ik denk ook dat de kachel kort blaast en dan weer snel uitslaat
En met een beetje zon slaat hij misschien nauwelijks aan
En de lucht die hij blaast ventileerd misschien ook nog een beetje :applaus:
Het lekkerste is toch altijd een Palmke in de hand
Ruud

10 bedankjes

Berichtdoor plasta op 26 nov 2013 03:58

Tja , hoe moet ik beginnen zonder er een oneindig verhaal van te maken....
Sinds 2009 heb ik ook een kleine Washingtonia in de volle grond staan. De eerste jaren heb ik deze beschermd d.m.v. een lichtslang en vliesdoek. De thermostaat was toentertijd gekoppeld aan meerdere lichtslangen en was het een beetje de gulden middenweg zien te vinden, want de thermostaat was voor meerdere planten. Zoals Eduard al schrijft, heb ik de sensor meestal op zo'n 50 cm hoogte hangen (halverwege de plant dus). Afhankelijk van de gevoeligheid van de plant, verdeel ik de lichtslang zo dat er vooral wat meer slang op de grond ligt en wat meer rond de groeipunt van de palm. Zo hoop ik te voorkomen dat de bodem en groeipunt bevriest, want als de slang (of warmtekabel) aanslaat wordt dus extra veel warmte richting bodem en groeipunt gestuurd en wat minder naar de onbelangrijke delen.
Als je die beide onderdelen van de palm op temperatuur houdt, houdt zeker een washingtonia het lang vol. Dat hier of daar een blad bevriest boeit niet zo, het herstelvermogen van de washingtonia doet mij ieder jaar verbazen.
Meer gericht een antwoord aan Wilfried:
eigenlijk meet je dus min of meer de temperatuur beneden de verwarming, dus zal de verwarming weinig effect op het meetresultaat hebben, want de warmte stijgt omhoog. Zodoende zal de slang vaak aanslaan en zorgen voor een hoge temp bovenaan. Met jouw bescherming zou ik de sensor toch wat hoger plaatsen om wat energie te besparen.
Als het echter lang heel koud wordt, zal er echter ook warmte richting bodem moeten, terwijl daar dus in jouw geval geen kunstmatige warmte komt. Jij hebt zelf meer ervaring of dat op jouw plekje in Belgieland ook het geval is en dus een bedreiging vormt voor de wortels.
Inmiddels (2de winter) bescherm ik de palm door hem gezamenlijk in de tent waar ook de yucca in staat te verwarmen d.m.v. een ventilatorkacheltje die dus ook zorgt voor luchtcirculatie en heb het idee dat de palm dat beter bevalt.
Conclusie: er is in mijn beleving niet 1 kloppend antwoord.....vele wegen leiden naar een exotische tuin ;)
Hier is trouwens nog niets beschermd, behalve dan de tent die de yucca, washingtonia, Chamaerops en wat kleiner spul bevat (meerdere exoten in 1 klap). Die tent staat er al puur voor de yucca, anders stond alles in de volle grond hier nog onbeschermd............Vooral dus om het droog te houden. Slangen of kachels zijn er nog niet en hoop dat nog 1 maand uit te stellen.

Raymond (toch een lang verhaal :lol: )
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 27 nov 2013 01:00

Als het echter lang heel koud wordt, zal er echter ook warmte richting bodem moeten, terwijl daar dus in jouw geval geen kunstmatige warmte komt.

Die eerste meter daar beneden ligt zo een dikke laag gehaksel en bladeren dat de vrieskou onmogelijk tot beneden kan geraken. Vorig jaar was die laag zelfs zo dik niet en hij heeft het ook mooi gered.

Maar ik volg je redenering om de sensor iets hoger te hangen. Het wordt inderdaad wat experimenteren.
Alvast aan iedereen bedankt om mee te denken.

Het gaat trouwens om dit exemplaar
Afbeelding

Groeten
Wilfried
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 27 nov 2013 10:14

Prachtig Wilfried :thumb_up:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie