Trachy onder serre plaatsen inplaats van de tuin

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Trachy onder serre plaatsen inplaats van de tuin

Berichtdoor gogo op 05 dec 2013 20:34

foto 1.JPG
zo was het verleden jaar
foto 1.JPG (102.25 KiB) 5737 keer bekeken
Hallo

Ik lees al een jaar mee op jullie forum, en ik heb daar een hoop van geleerd, mede daardoor hebben mijn twee trachy het over leeft afgelopen winter.
Dit jaar heb ik er een mooie olijfboom bij gekocht, die was behoorlijk duur dus ik wil hem graag de winter door krijgen deze staat onder de veranda (serre).
Ik heb besloten om de twee trachy ook in de serre te zetten, daar staan ze droog en wind vrij.

Is het voldoende om weer een lichtkabel om de pot te draaien en om de palm en olijfboom?
Ik pak dan wel de potten in met bubbelfolie zodat de kluit niet bevriest.

Moet ik bij de trachy weer de bladeren bij elkaar binden of hoeft dit nu niet?

Ik had op de speren plastic flesjes gezet zodat ze bescherm waren, maar nu ze droog staan hoeft dat toch niet?

Voor de olijfboom koop ik ook nog een boomjas, zodat hij lekker warm blijft, maar is dat voor de trachy ook nodig?

Een hoop vragen, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

gr gogo
Bijlagen
foto 3.JPG
foto 3.JPG (116.75 KiB) 5736 keer bekeken
foto 2.JPG
foto 2.JPG (108.89 KiB) 5736 keer bekeken
foto 4.JPG
foto 4.JPG (112.26 KiB) 5736 keer bekeken
gogo

0 bedankjes

Re: Trachy onder serre plaatsen inplaats van de tuin

Berichtdoor lapalmeraie op 10 dec 2013 14:01

Hallo, welkom erbij :thumb_up:

Als je de Trachy's in de serre zet lijkt inpakken / beschermen / bijverwarmen mij totaal niet meer nodig.
Of begrijp ik je verkeerd?

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor gogo op 12 dec 2013 22:26

Hallo

De serre is niet verwarmd het is daar net zo koud als buiten, er is alleen geen wind, en ze staan droog.

gr
gogo

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 12 dec 2013 22:28

Het zal er vast geen -10°C worden?
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor prijk op 17 dec 2013 12:37

Is die serre wel helemaal afgesloten van de buitenlucht en staat die aan het huis vast? Ik heb ook een onverwarmde serre aan het huis en daar is het 's winters altijd zeker drie graden warmer dan buiten. Bij vorst gebruik ik een klein douchekacheltje op de vorstbeveiligingsstand, dan blijft de temperatuur in de serre net boven nul (meten is weten). De extra stookkosten vallen reuze mee. Als je alleen een olijf en palm hebt, zou je nauwelijks hoeven bijverwarmen, die kunnen wel een klein beetje vorst hebben in pot. Zonder bijverwarming lijkt inpakken in noppenfolie van de pot me wel een goed idee in zo'n serre, omdat de restwarmte in de pot dan beter bewaard blijft.
prijk

2 bedankjes

Berichtdoor gogo op 18 dec 2013 12:32

Ja de serre staat aan het huis vast, hij is redelijk afgesloten van de wind, het tocht er natuurlijk wel aan alle kanten , aan een douchekachel heb ik eigenlijk nooit gedacht, ik heb wel 2 terras verwarmers van 2000 wat per stuk die zal ik maar niet aanzetten :D :D
Ik ga ze dan toch maar inpakken in noppenfolie, ik heb ook nu een warmte draad gekocht, die doe ik ook om de pot heen, dan kan de kluit niet bevriezen.

gr
gogo

0 bedankjes

Berichtdoor draco op 18 dec 2013 14:04

Je kan de terrasverwarmer aansluiten op een thermostaatschakelaar bijvoorbeeld de Thermo 2 Digital-Thermostat van BioGreen. Besteld bij amazon.de werd deze binnen enkele dagen afgeleverd. Stel de thermostaat in op het gewenste minimum bijvoorbeeld -5 °C. Een ventilatorkachel in plaats van de terrasverwarmer geeft waarschijnlijk een betere warmteverdeling.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 18 dec 2013 19:24

Stel dat je olijf het zwaar heeft deze winter en in de lente kaal wordt, vooral niet weggooien, afgelopen lente heb ik hetzelfde meegemaakt, een olijf kan zich herstellen zelfs na volledig kaal te zijn geweest. Dit heeft bij mijn olijf ongeveer 2 maanden geduurd daarna was er weer sprake van een volle kruin. Wellicht een interessant weetje voor olijfbezitters?

Dit was even off topic, maar misschien toch bruikbaar voor je?

Succes met beschermen.

Grtz Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor gogo op 22 dec 2013 16:10

Zeker bruikbare reacties, ik ga hem zeker niet weg gooien als hij kaal word maar alles uit de kast halen om hem goed te verzorgen, de boom incl pot heeft me meer dan 500 euro gekost, de moeite waard om wat elektriciteit te inversteren.

Ik heb ook een thermostaat gekocht voor de warmtedraad, de terras verwarmers zijn infrarood dus die hebben geen nut om bij te verwarmen.

Als ik hem ingepakt heb dan zet ik wel even een foto bij deze topic.
Voorlopig gaat het goed met het weer elke week geen vorst is meegenomen.

gr
gogo

0 bedankjes

Keer terug naar Winterbescherming