oppotten van planten voor de winter

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: oppotten van planten voor de winter

Berichtdoor lapalmeraie op 26 sep 2010 19:31

Ook voor de planten zelf lijkt zo'n lange "winterslaap" me niet ideaal... :roll:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor shorty op 26 sep 2010 19:39

lapalmeraie schreef:Ook voor de planten zelf lijkt zo'n lange "winterslaap" me niet ideaal... :roll:

de meeste musa's zijn cavendisch en ze geven volgende week maar 8 graden s'nachts
shorty

9 bedankjes

Berichtdoor shorty op 26 sep 2010 19:44

shorty schreef:
lapalmeraie schreef:Ook voor de planten zelf lijkt zo'n lange "winterslaap" me niet ideaal... :roll:

de meeste musa's zijn cavendisch en ze geven volgende week maar 8 graden s'nachts

de palmen staan nog buiten enkel de musas cavendisch staan al binnen.de andere bananen staan nog lekker buiten maurelli , basjo ,ensete,red tiger.tot dat het licht gaat vriezen.mvg shorty :thai: :thai:
shorty

9 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 26 sep 2010 20:06

Aha, vandaar. Ik vond het al wat vroeg voor basjoos :)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 26 sep 2010 22:01

aha, jouw laatste berichtje brengt duidelijkheid Shorty, wij dachten dat je alles al binnen had gezet ! Dat zouden je bananen simpelweg niet overleven, nu is nog veel te vroeg, zelfs hier staat de Cavendisch ook nog buiten hoor en er zijn zelfs al verschillende nachten geweest dat het maar 5°C was hoor !! Als je ze nu al binne zou zette moet je zelf maar eens tellen van oktober tot april/mei dat zijn bijna 8 maanden dat ze dan zouden binne moeten staan, dat houden ze niet vol, dan rotten ze gewoon weg, veel te lang. Nooit opgemerkt dat de bananen het steeds het moeilijkste krijgen op het einde van de winter... (februari/maart)
Omdat we nu weer in een koude periode zitten krijgen de meeste al schrik dat de winter er al aankomt, ik ben er zeker van dat die nog ver af is hoor... Komende weken word het weer 18°C en zo'n 10°C snachts, alles is nog steeds aan het groeien en dat duurt zeker nog een maand...
Nu is het wel de ideale tijd om scheuten te splitsen en in pot te zetten. Kunne ze nog wortels maken en bekomen van de schok voor ze mogen gaan rusten !
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Esther op 26 sep 2010 22:25

hier staat ook alles nog buiten, maar wel onder een afdak i.v.m. die vele regen (cavendish, maurelli en palmen). De musa basjoo, die kunnen toch gewoon buiten blijven? Ik heb bij 1 de composthoop al in de buurt gelegd voor rondom de stam te leggen straks (warmte). Vorig jaar had ik alleen een emmer op de afgeknipte stam gezet, maar die is niet meer opgekomen dit voorjaar. Nu dus weer een poging proberen.
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 26 sep 2010 22:53

Idd Esther, Basjoo gewoon buiten laten staan in volle grond. Ook niet de stam afsnijden/knippen, gewoon laten doen, niet naar omkijken, makkelijk toch ! ;) Vorig jaar ook scheuten binne overwintert met als plan die toch als reserve over te houden in geval van.... alle scheuten zijn R.I.P., alles wat buiten onbeschermt overwintert heeft staat nu weer 2 meter hoog. Gewoon een dikke laag schors of in jouw geval compost rond de stam is genoeg ! Was hier ook maar een klein plantje met twee blaadjes dat ik dat zelfde jaar nog maar had uitgeplant, komt gewoon terug en de knol in de grond word elk jaar dikker en dikker !
Komt het toch eens niet terug, in het voorjaar zijn ze makelijk te vinden overal voor een luttele 5€ in tuincentra !
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor amourath op 27 sep 2010 08:49

Hier staat ook nog alles buiten, ook de Cavendish, enkel de Ravenala kwam vorige week naar binnen. Nu ben ik aan het twijfelen wat ik ga doen met de meer tropsiche soorten, gezien ik begin oktober voor 3 weken op vakantie vertrek... basjoo en maurelli vertrouw ik nog wel, maar de rest? velutina, ornata? Die kunnen beter binnen komen denk ik, gezien ze ook nog niet zo oud zijn.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterbescherming