Lichtslang

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Lichtslang

Berichtdoor maartenkerstens op 03 dec 2011 14:01

Wie kan mij tips geven over het overwinteren van mijn Phoenix Cannariensis met behulp van een lichtslang.
Ik heb de palm op een dik stuk piepschuim staan met daaromheen een soort verpakkingsfolie die goed isoleert. Moet hij boven ook helemaal dicht gemaakt worden en hoe zit het met water geven. Hij staat onder een afdak, redelijk uit de wind. Waar moet ik de lichtslang bevestigen?
Bijlagen
Palm Phoenix.jpg
Palm Phoenix.jpg (39.94 KiB) 4767 keer bekeken
Exotische planten kweken, altijd lastig.
maartenkerstens

1 bedankjes

Re: Lichtslang

Berichtdoor robke op 03 dec 2011 18:41

Moest ik van jou zijn zou ik deze als het moest kunnen ergens binnen zetten in een berging ofzo,anders zou ik de lichtslang rond die verpakkingsfolie doen alhoewel ik liever vliesdoek gebruik,met die folie kan er niet echt veel tocht door.Ook zou ik hem wel meer naar boven toe de veren toebinden,met tape werkt dit uitstekend!En die veren dan ook afdekken,in pot nu en dan eens controleren van watergift.

Mijn Canariensis verleden jaar zonder problemen overwintert in volle grond,eerst maak ik een houten geraamte errond,palen toch een 30 cm in de grond zetten zodat het geheel niet gaat vliegen met de soms hevige wind.Dan bind ik de veren toe met tape zodat de veren
naar boven gericht zijn,dan wikkel ik 2 vliesdoekken rond de veren en de stam (dit om de veren niet te verbranden van de lichtslang),daarboven een lichtslang van 150 watt,dan nog eens een vliesdoek erboven,rond het houten geraamte wikkel ik eerst bubbelfolie,bovenaan een dik stuk plastiek folie (groene die ze rond serre's doen) en dan nog eens alles afsluiten met een blauw zeil om alles droog te houden.
Geen enkel probleem gehad verleden jaar en deze staat in soms heel heftige wind.

Ik heb er nu een digitale thermometer in geplaatst zodat ik niet iedere keer moet gaan controleren van temperatuur.De lichtslang werkt als het begint te vriezen met een timer die ik een half uur aanzet en dan een 2 a 3 uur uitlaat naargelang de temperatuur.

dit is mijn manier

DSC_0001.jpg
Houten geraamte rond Canariensis
DSC_0001.jpg (208.03 KiB) 4730 keer bekeken
robke

10 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 05 dec 2011 12:51

Dat formaat canariensis kun je inderdaad nog het gemakkelijkst binnen wegzetten.
Zeker wanneer je het blad opbindt.

Wil je hem toch buiten laten dan is het piepschuim eronder alvast een goed idee :thumb_up:
De isolerende folie rond de pot ook, maar rond de palm zelf niet.
Dit materiaal ademt immers niet en je zal dan ook snel te maken krijgen met vochtproblemen = schimmel en mogelijks speerrot.

Het aller belangrijkste is droog houden. Het afdakje er boven is dan ook het eerste dat je moet voorzien. Droog kunnen palmen al veel meer verdragen dan open en bloot.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Qnork op 05 dec 2011 14:44

Hallo,
ik zou, als het echt puur te doen is om de planten vorstvrij te houden, niet kiezen voor lichtslang en wel om de volgende reden;
De slang heeft geen thermostaat en dus je moet of zelf scherp op de temperatuur letten of de slang staat ook aan als het niet nodig is.

Je kunt dan waarschijnlijk beter een z.g. tracingverwarming toepassen. dit zijn stekkerklare linten die maximaal 20W/m verbruiken en een ingebouwde thermostaat hebben. Bij temperaturen <5 graden slaan ze aan. Deze worden toegepast om bv rioleringen en waterleidingen in parkeergarages vorstvrij te houden. Meestal worden ze per 20 meter verkocht.

Ik weet niet of ik hier een internetlink mag geven maar google er anders eens naar:
"tracing kabel" of naar "vorstvrijlint"

Het decoratieve aspect ben je dan natuurlijk wel kwijt :(
Qnork

0 bedankjes

Berichtdoor Nosferatu op 11 dec 2011 12:29

en de prijzen?en waar kun je ze kopen?
Nosferatu

15 bedankjes

Berichtdoor Qnork op 14 dec 2011 23:08

Ik ben wel bang dat tracingkabel duurder is dan lichtslang.
http://vorstbescherming.nl/tracingset.html (duurder)
http://dugoshop.nl/Antivorstkabel18m-275W_detail.htm (goedkoper)
Beide soorten zijn z.g. Zelfregulerend dwz dat ze bij hogere temp minder verbruiken. Hier kun je eventueel zonder thermostaat maar dan opletten op buitentemperaturen.
Qnork

0 bedankjes

Berichtdoor trachycarpus op 15 dec 2011 22:34

Een halogeenstraler kan ook doeltreffend zijn !!
trachycarpus

6 bedankjes

Berichtdoor Nody op 16 dec 2011 00:24

Ik was vanavond op het treinstation en zag daar een halogeenstraler staan. Je drukt op een knopje op een paal en er straalt dan een tijdje warmte uit dat dan wel gepaard gaat met extreem fel licht, dus je moet er wel met je rug naartoe gaan staan als je geen zonnebril bij hebt... 8-)
Nody

23 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 19 dec 2011 23:08

Nosferatu schreef:en de prijzen?en waar kun je ze kopen?

Tijdens deze periode van het jaar bijna overal.
Vooral in de bouwmarkten. Ook na de feestdagen kun je koopjes doen op dat vlak. ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor plasta op 19 dec 2011 23:54

plasta

146 bedankjes

Keer terug naar Winterbescherming