Vliesdoek

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Vliesdoek

Berichtdoor Sodiac op 05 feb 2012 14:15

Voordat de strengste vorst afgelopen week begon hebben we de fortunei in de voortuin opgebonden en ingedraaid in vliesdoek. Temperaturen zijn richting de -13 gegaan, afgelopen nacht -11,3 (al vroeg op de avond en kouder is het toen niet meer geworden) en het lijkt nu iets minder koud te gaan worden. Nu heb ik de vraag bij welke temperatuur we hem weer kunnen bevrijden van het vliesdoek. Pas wanneer het echt helemaal niet meer vriest of al bij -6/-5 maar met kans dat het nog gaat sneeuwen/smelten/sneeuwen?

Hier de palm:
Afbeelding

Ook een Phormium tenax ingepakt:
Afbeelding

En hier hebben we twee grote kartonnen dozen met dikke gordijnen over twee keer een wagnerianus staan. Die gaan er elke dag als het boven de -5 komt eraf zodat ze weer wat licht krijgen. Of is deze methode af te raden?
Afbeelding
Sodiac

41 bedankjes

Re: Vliesdoek

Berichtdoor lapalmeraie op 06 feb 2012 22:45

Die met het vliesdoek kunnen nog wel even blijven staan zo lijkt me.
Dat ademt toch en zo beperk je de verdamping. Ik laat het zo tijd de temperaturen ook overdag weer stabiel boven nul blijven en het kwik 's nachts niet meer zo heel diep gaat.

De doos techniek lijkt me maar goed voor heel even.
Te donker en geen luchtcirculatie...

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Sodiac op 06 feb 2012 23:39

Bedankt voor je reactie! Met het vooruitzicht van -17/-18 komende nacht heb ik vandaag, net voor het donker, nog een extra maatregel getroffen en de planten ingepakt met dikke noppenfolie. Die gaat er morgen echter weer af als de temperatuur weer oploopt.

Afbeelding

De dozen staan alleen tijdens strenge vorst (lager dan -10) over de wagnerianussen, en dan alleen 's nachts dus dan maakt het voor het licht toch niet zoveel uit lijkt me.. :) Eerste jaar zo met exoten in de volle grond en dan moet er direct weer over de elfstedentocht gesproken worden.. ik had me al rijk gerekend met deze winter om mee te beginnen...
Sodiac

41 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 06 feb 2012 23:44

:D
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Keer terug naar Winterbescherming