Lichtsnoeren echt wel warm...

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Lichtsnoeren echt wel warm...

Berichtdoor Rob op 26 feb 2012 14:51

Heb gisteren alle lichtsnoeren weggehaald. In enkele gevallen viel me daarbij op dat op sommige plaatsen de lichtsnoeren zijn verbrand, zart geworden, en in een geval zelfs deels gesmolten.

Met name het deel dat zich onder of in de mulchlaag bevind is echt heel heet geweest.
Had er al zon idee van, want bij opening van de verpakkingen vorige week, kon ik de warmte in de koker letterlijk voelen. Ik schatte destijds dat de temperatuur zeker 10-15° boven ambiente temepratuur is met de verlichting aan.
Goed voor de palmen want beide P canariensissen, de chamaerops hebben een duidelijke groei gehad in de afgelopen 2 maanden.... ze zien er gewelidg uit vergeleken mte de trachys ;)

Heeft iemand dit eerder gezien?
Is dat de reden waarom we aan/uit schakelen, of zijn die snoeren gewoonweg te zwaar voor dit karweitje?
Heeft iemand wel eens een brandje gehad als gevolge van falende licht snoeren?

In ieder geval ga ik ze volgend jaar meer verspreid aanbrengen, zodat het snoer zichzelf niet kruist, en het deel op de bodem vrij kort houden.

Thx
Rob

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Re: Lichtsnoeren echt wel warm...

Berichtdoor djoeke op 26 feb 2012 15:04

Het zijn toch die gewone lichtsnoeren van kerst hé , heb je geen foto's ?
Verbranding heb ik hier nog niet gehad maar als ik in de kop van de diksonia's voelde was het daar inderdaad wel lekker warm er zat dan nog wel eens noppenfolie rond de slang om de warmte lekker bij te houden .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor plasta op 26 feb 2012 16:19

Het is belangrijk om hierin een onderscheid te maken tussen warmtekabels en lichtslangen.
Bij lichtslangen heb ik wel vaker verbrande stukken ertussen.
Mijn verklaring hiervoor: de matige kwaliteit van deze producten, veel dunne draadjes in zo'n lichtslang en erg kwetsbaar. Het zijn gloeilampjes in zo'n lichtslang en gloeilampjes gaan op den duur kapot en er ontstaat ook nog wel eens kortsluiting in de slang, eventueel door vocht in de slang. Dan ook nog eens erg stug en een kermis aan licht in de tuin.
Bij warmtekabels heb ik dit allemaal nog niet meegemaakt en ben dus ook geleidelijk over aan het stappen op warmtekabel, maar is ook iets duurder.

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor Rob op 26 feb 2012 17:01

Zijn idd lichtsnoeren, en idd de goedkoopste kwaliteit - ik ging ervan uit dat die wel de meeste warmte zouden afgeven :).

Zijn idd verbrande stukken, en een stukje gesmolten - kabel plakte aan elkaar

Het enige waar ik eigenlijk bevreesd voor ben is sluiting. Als die hele bende uitschakelt door kortsluiting, dan neemt ie mogelijk alle kabels mee als de hoofdzekering eruit vliegt.....

Je zal zien dat dat altijd gebeurd by -15 om 5 uur 'sochtends

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor plasta op 26 feb 2012 17:14

Ik heb helaas afgelopen winter diverse malen te maken gehad met electrische kommer en kwel om verschillende redenen , variërend een groep eruit of een aardlek eruit........ en ja, uiteraard op de ongunstige klimatologische momenten, maar stomtoevallig was ik meestal in de buurt om meteen in te grijpen.

Raymond, het geluk is met de domme :fluiten:
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 26 feb 2012 17:37

Hier ook ieder jaar wel wat bruine plekken (tegen het zwart aan) in de lichtslangen. Mijn verklaring hiervoor is het opgesloten zitten en dus niet door kruisen. Bijvoorbeeld als de slang op de grond onder een laag blad ligt of ergens in opgesloten zit.
Door opwarming van de delen waarmee de slang in contact komt zal deze zijn warmte nietmeer kwijt kunnen, met als gevolg dat de temperatuur oploopt. En uiteindelijk in zwarte plekken of zelfs doorsmelten resulteerd.
Als kerstversiering hangt zo'n slang in de open lucht, waardoor de slang koel blijft.

Groet, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 26 feb 2012 23:38

Inderdaad Rob, het komt ook omdat je ze te dicht bij elkaar wikkelt. En opgerolde lichtslang smelt gewoon omdat het te warm word. Te dicht op elkaar gewikkelt word ook erg warm en kan het plaatselijk smelten ja. daarom moet je ermee opletten en mag het ook niet rechtstreek op de plant delen omdat je dan verbranding van bladstelen e.d. kunt krijgen. Zo heb ik mijn eerste winters mijn armata bijna bladloos gemaakt. Breng ik hem wel probleemloos door de -15 graden maar verbrand ik zelf de bladstelen met de lichtslang met als gevolg toch nog bijna al het blad dood... :?
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Roeland op 02 maart 2012 12:13

je moet de lichtslangen warm afrollen en bewerken (dus de lichtjes aan)
als je dit koud doet kunnen de verbindingen (zeer dunne metalen draad)'breken' door de broosheid van de plastic lichtslang.
doordat op deze gebroken delen de metalen draad nog dunner is geworden warmt deze plaats op omdat er toch evenveel stroom door moet enzo brandplekken achterlaat op de slang.
maar meestal vallen er gewoon stukken tussenuit die niet meer gaan (soms tot wel een meter)

de lichtslang tijdens het bebruik (uitrollen, rond de boom hangen, opruimen) gewoon aandoen

de slang mag mekaar kruisen maar niet mekaar aanraken.

een warmte kabel heeft hier geen last van omdat daar soepele draad onder de mantel zit en geen metalen (stijve) draad.

grtjs
roeland
Roeland

7 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 02 maart 2012 13:22

Ik zorg altijd dat ze niet kruisen ,verder hangen ze gewoon los in de tent en zeker niet onder houtsnippers of zo.Ze zijn inderdaad niet gemaakt om af te dekken.Als het overdag zonnig is gaan ze hier altijd op af want door de zon is het al snel 20° in de tent.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 02 maart 2012 18:16

Ik had het dit jaar ook dat er een klein zwart plekje in de binnenkant van de slang ontstond.
Inderdaad zoals Raymond al beschreef door de kwaliteit van al die dunne draadjes aan de binnenzijde. Ik had al problemen bij het uitrollen. Ineens deed het laatste deel het niet meer.
Na wat gepruts, buigen etc weer wel maar bij het om de palm hangen weer niet :evil:
Na lang zoeken vond ik het deel waar het misliep; de draadjes waren een beetje geknakt.
Juist daar was ook de zwarte vlek terug te vinden.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Keer terug naar Winterbescherming