Planten laten doorgroeien in de winter

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Planten laten doorgroeien in de winter

Berichtdoor guardian1967 op 01 sep 2016 07:53

Ik heb eens wat opzoekingswerk gedaan en zal dat nog meer doen.
Wat me interesseert is alle info betreffende planten in de winter laten doorgroeien.
Op zich is dat geen probleem zolang je ze in iedere 24 uur ook een nacht geeft omdat ze dat nodig hebben. Ik ga eens verder opzoeken hoe lang die nacht minimaal moet zijn voor optimale groei maar indien er mensen zijn die al meer info hebben, graag jullie input hier.
Planten die in landen als Thailand of rond de evenaar groeien, groeien eigenlijk non stop daar daar nooit lage temperaturen voorkomen right?
Het gaat er mij voornamelijk om mijn zaailingen verder op te kweken tegen de lente volgend jaar. Tevens mijn bananen die kleiner zijn dan 1 meter.
https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
guardian1967

137 bedankjes

Re: Planten laten doorgroeien in de winter

Berichtdoor Bizzz-R op 01 sep 2016 08:01

Het lijkt mij absoluut mogelijk. Lastige is wel dat je het licht en de temperatuur kunstmatig moet regelen. Daarbij komt de luchtvochtigheid en luchtcirculatie. En vaak is ongedierte onder kunstmatige omstandigheden ook een probleem. Als hobbyist is dat lastig. Niet in de laatste plaats in financiële zin.

Aan de andere kant zit er ook weer een nieuwe uitdaging in. En daar bestaat onze hobby ook voor een groot deel uit.

Wie niet waagt, wie niet wint!

Veel succes en ik kijk uit naar je ervaringen! :thumb_up:
Bizzz-R

31 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 01 sep 2016 13:13

Zolang je uitgaat van het oorspronkelijk habitat kun je inderdaad wel wat experimenteren. Zo is de constante binnentemperatuur van onze geïsoleerde huizen ideaal voor planten uit bv Madagaskar waar de temp. 's nachts nauwelijks verschilt met overdag, maar zijn er óók veel exoten die wel degelijk een dag/nacht tempverschil kennen in hun habitat.

Naast de temperatuur is vooral de lichtintensiteit belangrijk, het aantal uren is vaak minder een probleem dan je zou denken, rond de evenaar is het immers ook veel rapper donker dan bij ons.

Verder is het binnen zoals hierboven gezegd ook opletten met luchtcirculatie. Zo'n windstille, warme en vochtige plaatsen is vragen om insectenplagen. Sommige kwekers bootsen windeffect na in de kassen door rubber flappen over de plantentoppen te laten gaan. Dat lijkt me thuis wat lastiger op te zetten, maar een ouderwetse ventilator kan wel uitkomst bieden natuurlijk ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 01 sep 2016 13:57

Ik overwinter een aantal tropische boomvarens en andere planten in de subtropische kas, deze groeien alle mooi door met een temp tussen 14ºC en 20ºC er is nauwelijks luchtcirculatie maar wel voldoende daglicht, dit gaat al jaren goed.

Bij de koude overwintering [stallingen] gebruik ik een grote ventilator daar de luchtvochtigheid daar oploopt tot bijna 100% de ventilator gaat om het kwartier aan, zonder deze een grote schimmel zooi!
De min. temp. is daar tussen 0 en 12ºC in de winter periode, het groeit daar ook maar minder snel, eind Februari komt de echte groei weer op gang door het lengen van de dagen en oplopende temp.

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor guardian1967 op 01 sep 2016 15:54

Nice dat is de info die ik zoek mensen alvast heel erg bedankt

guardian1967

137 bedankjes

Berichtdoor Bermuda op 02 sep 2016 22:19

lapalmeraie schreef:Zolang je uitgaat van het oorspronkelijk habitat kun je inderdaad wel wat experimenteren. Zo is de constante binnentemperatuur van onze geïsoleerde huizen ideaal voor planten uit bv Madagaskar waar de temp. 's nachts nauwelijks verschilt met overdag, maar zijn er óók veel exoten die wel degelijk een dag/nacht tempverschil kennen in hun habitat.

Naast de temperatuur is vooral de lichtintensiteit belangrijk, het aantal uren is vaak minder een probleem dan je zou denken, rond de evenaar is het immers ook veel rapper donker dan bij ons.

Verder is het binnen zoals hierboven gezegd ook opletten met luchtcirculatie. Zo'n windstille, warme en vochtige plaatsen is vragen om insectenplagen. Sommige kwekers bootsen windeffect na in de kassen door rubber flappen over de plantentoppen te laten gaan. Dat lijkt me thuis wat lastiger op te zetten, maar een ouderwetse ventilator kan wel uitkomst bieden natuurlijk ;)

Ik denk dat als je het echt goed wil aanpakken, dat je dan al snel richting de opzet van een hennepkwekerij gaat, maar dan natuurlijk met andere planten :) Dat wil zeggen, luchtcirculatie, temperatuur, luchtvochtigheid en licht. Wellicht kun je eens googlen op kweektenten. Je zult in elk geval niet voor een paar tientjes klaar zijn en je hebt kans op argwanende blikken van buren :mrgreen:

(Ik zit niet in de hennep hoor, ik moet hooguit af en toe de boel daar ontruimen :mrgreen: )
Bermuda

25 bedankjes

Berichtdoor guardian1967 op 03 sep 2016 11:27

Bermuda schreef:
lapalmeraie schreef:Zolang je uitgaat van het oorspronkelijk habitat kun je inderdaad wel wat experimenteren. Zo is de constante binnentemperatuur van onze geïsoleerde huizen ideaal voor planten uit bv Madagaskar waar de temp. 's nachts nauwelijks verschilt met overdag, maar zijn er óók veel exoten die wel degelijk een dag/nacht tempverschil kennen in hun habitat.

Ik denk dat als je het echt goed wil aanpakken, dat je dan al snel richting de opzet van een hennepkwekerij gaat, maar dan natuurlijk met andere planten :) Dat wil zeggen, luchtcirculatie, temperatuur, luchtvochtigheid en licht. Wellicht kun je eens googlen op kweektenten. Je zult in elk geval niet voor een paar tientjes klaar zijn en je hebt kans op argwanende blikken van buren :mrgreen:

(Ik zit niet in de hennep hoor, ik moet hooguit af en toe de boel daar ontruimen :mrgreen: )

LOLLLL hier in de buurt is dat al meerdere keren voorgevallen. Ik heb geen drugs nodig om te genieten van het leven.

guardian1967

137 bedankjes

Berichtdoor guardian1967 op 03 sep 2016 11:30

Hier zien jullie de plaatsen waar ik dat van plan ben te doen. 1 in garage met radiator erbij andere is kort bij mijn bureau waar het altijd wel 15°C gaat zijn. Beide plaatsen moet ik wel nog voorzien van noppenplastiek aan de voorzijde en spaarlampen of ledlampen.
Nu heb ik maar 1 ventilator zou ik die eerder in de garage zetten denk ik bij de grotere planten. Tevens voor ik alles naar binnen haal, ga ik ze goed besproeien met een anti insecticide en eventueel fungicide ...

viewtopic.php?f=53&p=207260#p207260

guardian1967

137 bedankjes

Berichtdoor Bulldog op 06 sep 2016 19:37

zou het gebruik van groeilampen niet beter zijn om dit te doen?
ipv spaar- of ledlampen
Bulldog

39 bedankjes

Berichtdoor Bermuda op 06 sep 2016 23:51

Bulldog schreef:zou het gebruik van groeilampen niet beter zijn om dit te doen?
ipv spaar- of ledlampen

Tegenwoordig bestaan er zelfs LED-groei/kweeklampen!
Bermuda

25 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming