door Eduard op 22 sep 2010 13:15
Hoi Chris, mooi gedaan, mijn grote staat ook op een plaats waar ik een aantal populieren heb moeten weghalen! Toeval, arme populieren hè , maar te groot nee hoor, voor je het weet staat het vol! zeker als je met cyathea's gaat beginnen, maak je borst maar nat! In de regel vind ik de isolatie waarde van polycarbonaat toch tegen vallen, ik heb 3 laags 16 mm platen en voorzetramen in de grote stalling, maar moet toch flink bijstoken, die extra isolatie die je van plan bent met noppe foly zal wel veel goedmaken, en heb het vorig jaar op een ander forum al met verschillende mensen uitgezocht wat nu het beste is om het winter verblijf vorstvrij te houden, we zijn er niet uitgekomen! zo'n zibro-laser wordt eigenlijk ook nog te warm! Turtleboy heeft vorig jaar eentje aangeschaft, maar weer snel van de hand gedaan, werd te warm, nu is zijn kas 1/3 van die van jou, maar laat je goed adviseren, ze zijn nogal duur, en bij ons gaat het er meer om de vorst uit het verblijf te houden, zelf heb ik een elektrische vorsbeschermer met ventilator, die zijn duurder in verbruik maar werken perfect , zo hou ik het mooi op +3a4, maar als je besluit een laser kacheltje aan te schaffen ben ik erg benieuwd naar de resultaten!Ik heb ook nog een petroleum kachel maar die moet je ook zodanig knijpen [kleinzetten] dat het gebeurt dat hij uren later uitgaat of vreselijk gaat stinken, of alsnog voledig gaat branden[kous] dat je 20gr. hebt s'ochtens! Maar over die zibra, ik ken iemand die er wel mee werkt maar die stookt +10 omdat hij ook gevoelige andere planten heeft staan, ze zijn wel goedkoper in gebruik, nadeel is dat je ze iedere keer moet bijvullen, zo'n tank is na 12 stookuren leeg!
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC