Verlichting.

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Verlichting.

Berichtdoor Mul60 op 20 aug 2012 20:15

Eindelijk heb ik deze winter plaats in mijn garage en zou ik er planten kunnen laten overwinteren. Niet te warm en niet te koud......echter......aardedonker. Een fijne plaats voor o.a mijn eerste boomvarens die ik er ook kan stallen.
Heb geen lichtkoepel op mijn garage. Zou dit met tl of led verlichting opgelost kunnen worden. Hoeft natuurlijk geen 24 uur per dag te branden, in de wintermaanden zal het eerder meer donker zijn dan licht.
Ik weet dat er tl buizen zijn die een beetje het daglicht na bootsen,zelf heb ik uit die serie een TL buis die is ontwikkeld voor de grafische industrie (t.b.v. kleurbeoordelingen) ( heb ik gebruikt bij fotografie) maar zou niet weten of deze geschikt zijn voor de planten.
Ik heb nog twee van die Tl buizen, deze zijn van het type "Philips TL-D Graphica 36W/950"
Echter in deze serie is er ook eentje die daglicht maakt.

Of zou zoiets een oplossing zijn http://www.spaarlampen.nl/megaman-mm33115-15w-e27-liliput-daglicht.html.....vind het juiste licht wel belangrijk.

:lol: Wil natuurlijk geen "professionele" verlichting waarbij ik bijna verplicht wordt om stroom af te tappen. :lol:
Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen/oplossingen.
Mul60

47 bedankjes

Re: Verlichting.

Berichtdoor Eduard op 20 aug 2012 23:06

hoi Chris gewoon witte daglicht lampen /buizen 36watt in gebruik, 8 a 10 uur laten branden
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Mul60 op 20 aug 2012 23:42

:thai:
Mul60

47 bedankjes

Berichtdoor palmboomgeert op 21 aug 2012 19:01

zou een aquarium lamp geen idee zijn? Deze zijn speciaal ontwikkeld om de plantengroei in een aquarium te stimuleren.

Ik ben van plan om dit deze winter ook zo te doen.

mvg Geert.
palmboomgeert

49 bedankjes

Berichtdoor NickyDP op 21 aug 2012 22:18

ik heb deze winter een kweekbak gemaakt met gloruxlampen (paars licht voor aquariums)en ben best tevreden over het resultaat maar zoals eduard aanhaalde lukt het ook met gewone tl enkel de juiste kleurcode nemen
NickyDP

21 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 28 aug 2012 15:55

Ik vraag mij of of die daglicht lampen buiten de juiste KLEUR voldoende zijn?
Denk bijv aan UV?
In aqua/terraria moet je toch ook van die speciale UV-TLs of lampen hangen.

LED is evt ook nog een oplossing maar ook daar moet je dan het juiste spectrum hebben.
Welke, dat weet ik ook niet maar op het net is omwille van iets lucratieve kweek wel voldoende info te vinden ;)

Ik ben alvast benieuwd!

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Rico op 30 aug 2012 22:34

Ik heb terrariums vol met planten gehad. En hier hingen er 36 watt 840 pl's (dubbelgevouwen tl lampen) boven. Planten groeien er super onder! En ze krijgen geen UV.
Led lampen speciaal voor terrariums zijn er nu ook! Dit ging eerder niet omdat de planten niks konden met het licht uit een normale led. Dus als mensen led verlichting willen gaan gebruiken moet je wel de speciale (duurdere ook weer natuurlijk! ) versie nemen. Onder andere ook te koop bij een terrariumspeciaal zaken waar ze ook goed thuis zijn op gifkikker gebied en zoals Niek al min of meer aangaf bij growshops. die laatste hebben ook voor onze hobby soms leuk spul te koop hoor... :fluiten:
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor Mul60 op 31 aug 2012 15:42

Rico schreef:Ik heb terrariums vol met planten gehad. En hier hingen er 36 watt 840 pl's (dubbelgevouwen tl lampen) boven. Planten groeien er super onder! En ze krijgen geen UV.

Maar dacht dat mijn boomvarens juist in de winter een beetje rust nodig hebben :?:
Mul60

47 bedankjes

Berichtdoor Rico op 31 aug 2012 20:39

Dit waren ook geen boomvarens hoor. :oops:
Ik had het over bromelia's, tropische varens, mos en ander planten spul uit de tropen.
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor JohanP op 04 okt 2012 11:10

Rico schreef:Ik heb terrariums vol met planten gehad. En hier hingen er 36 watt 840 pl's (dubbelgevouwen tl lampen) boven. Planten groeien er super onder! En ze krijgen geen UV.

Geen UV? Een TL lamp werkt op basis van ionisatie van kwik. Hierbij worden de electronen in het kwik atoom aangeslagen naar een hogere toestand, als de electronen terugvallen naar hun grondtoestand komt er energie vrij. In het geval van kwik is het straling in wat wij het UV gebied noemen (254 nm voornamelijk). Dit wordt vervolgens opgenomen door een coating op de wand van de TL buis, deze staat de energie hierna in stapjes af, met een deel in het infrarood gebied en een deel zichtbaar, de juiste combinatie van rood, groen en blauwe fosfor geeft dan wit licht.

Een deel van de UV straling gaat echter door de coating heen en komt dus wel degelijk uit de lamp, dit is wel terug gebracht tot ongevaarlijk niveau, direct in een ongecoate TL lamp kijken als die aanstaat geeft zware oog schade.

Sorry voor het hele verhaal, maar wilde het toch even kwijt, heb uitgebreid gewerkt aan de ontwikkeling van fosfors voor gebruik in LED (tegengaan van dat kille blauwe licht) en daarbij uiteraard veel gelezen over andere technieken die op basis van fosfors werken.
JohanP

2 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming