Wanneer potten beschermen?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Wanneer potten beschermen?

Berichtdoor Johann0r op 21 jan 2016 10:49

Tja,

Ik vind de planten moeten ook wel wat matige vorst kunnen hebben. Als je continu bij -3 a -4 met alles moet gaan slepen vind ik ook niks. Heb dit jaar ook geen lichtslang om mijn 120 liter kuip heen gedaan.

Kan me niet meer herinneren wat ik vorig jaar allemaal gedaan heb. Maar toen hebben we ook weinig vorst gehad volgens mij.

Misschien is het makkelijker om toch alles in de tuin aan te planten hehe.
Johann0r

0 bedankjes

Berichtdoor draco op 21 jan 2016 13:48

Rob schreef:Kuip op 5 cm Polystreen zetten wil ook helpen - de onderkant doet ook mee!

Hangt ervan af Rob, zolang de grond warmer is als de lucht erboven, kan de kuip er nog van profiteren. De kuip ingraven is nog beter.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 21 jan 2016 13:59

Zo heb ik bv bewust mijn Butia op z'n plaats gelaten. Misschien niet zo beschermd als in het tuinhuis maar wel profiterend van de winterzon op de zwarte kuip...
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor draco op 21 jan 2016 22:11

lapalmeraie schreef:Zo heb ik bv bewust mijn Butia op z'n plaats gelaten. Misschien niet zo beschermd als in het tuinhuis maar wel profiterend van de winterzon op de zwarte kuip...

Dat zwart het beste stralingswarmte opneemt, is bekend, maar hoe zit dat met de warmteuitstraling in de nacht, speelt de kleur daarbij eigenlijk nog een rol ? En maakt het bijvoorbeeld verschil of je een donkere danwel een lichtgekleurde beschermende hoes om de plant trekt ? Zou het zinvol kunnen zijn om de binnenzijde van een reflecterende laag te voorzien naar analogie van het Al folie achter de CV radiator ? Echter zonder dat ten koste gaat van de ventilatie. Het levert wellicht een energiebesparing op.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 22 jan 2016 12:40

Dat kleur ook een rol zou spelen bij de warmteuitstraling betwijfel ik.
Materiaal en dichtheid zijn daar volgens mij de hoofdfactor. Los van omgevingsfactoren uiteraard.

Wat betreft de folie, dat gebruik ik inderdaad ook, maar nooit volledig omwille van de ventilatie idd.
Hier zie je bv hoe ik een oude autoruit beschermer (of hoe heet zoiets?) heb gebruikt om de warmte van de lichtslang rond de stam weer terug te sturen bij de Washingtonia in pot.
Hier overheen ging trouwens nog zo'n dikke thermohoes.

Afbeelding

In het grote hok van de Washingtonia in volle grond (dit jaar nog niet opgezet), zit tegen het plafond een laag van die isolatiefolie voor onder laminaatvloeren. Ideaal; dun laagje schuim bekleed met alu folie. Op die manier hoop ik ook de warmte wat terug te sturen.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterbescherming