Trachycarpus Fortunei overwinteren Regio Zuiderkempen

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Trachycarpus Fortunei overwinteren Regio Zuiderkempen

Berichtdoor Dejagere op 09 nov 2010 17:24

amourath schreef:Ik zie het misschien niet goed op de 1e foto, maar is dat dakje plat? Als dat zo is, is dat eigenlijk ook niet goed, omdat daar dan condensdruppels vormen die in jouw palm druppelen.. beter het dakje onder een helling plaatsen.

Inderdaad;een plat dak zakt vaak dan nog wat door en druppelt de condens net in het midden op de stam van de plant.Je kunt dit ook nog verhelpen door in het midden langs de palm een stevige paal te binden die het dak ondersteunt .Deze paal iets langer nemen dan de hoekpalen zodat de midden van het dak wat hoger is en de condens naar de zijkant loopt en niet op de palm drupt. :thumb_up:
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor chrisvm op 09 nov 2010 18:04

Hey Amourath en Dejagere..Bij de 1ste foto staat deze onder een helling..bij de grote niet maar dat is rap verholpen.bedankt voor jullie tips :thumb_up:
Ik ben net even met de hond gaan wandelen omdat ik hier op 100meter vogelvlucht van me thuis een palm weet staan..ik weet dat ie daar al minstens 3 a4 jaar staat..met afdak in de winter en schors aan de voet..
November 2010.planten 006.jpg
November 2010.planten 006.jpg (157.78 KiB) 4062 keer bekeken
November 2010.planten 007.jpg
November 2010.planten 007.jpg (147.79 KiB) 4062 keer bekeken

Mijn mening:dan kijk ik liever enkele maanden naar m'n" lompe constructie" en geniet ik van een volle boom in de lente/zomer.. dan heel het jaar naar een kale stam.
Ik wil hiermee laten zien dat hier in Regio Zuiderkempen ook een T.fortunei de nek omgedaan kan worden.
Grtz Chris
chrisvm

19 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 09 nov 2010 18:14

het lijkt wel of er ook al palen rondstaan om een winterbecherming aan te brengen of zie ik dit mis .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor Maurice op 09 nov 2010 18:23

Hoe koud wordt het gemiddeld in de regio Zuiderkempen, dat deze Trachy ondanks zijn bescherming zo te zien toch flinke schade opgelopen heeft?
Maurice

12 bedankjes

Berichtdoor chrisvm op 09 nov 2010 18:40

Hey Djoeke..Daar staan idd palen rond..en die blijven daar het jaar rond staan wat ik persoonlijk niet echt mooi vind..en zeker niet met zo'n resultaat.
@Maurice..De vorige jaren heb ik me niet echt beziggehouden met de wintertemperaturen dus een gemiddelde kan ik je niet geven maar hier hebben we toch pieken gehad van -16 en langdurige vries
Grtz chris
chrisvm

19 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 09 nov 2010 19:08

chrisvm schreef:Hey Djoeke..Daar staan idd palen rond..en die blijven daar het jaar rond staan wat ik persoonlijk niet echt mooi vind..en zeker niet met zo'n resultaat.
@Maurice..De vorige jaren heb ik me niet echt beziggehouden met de wintertemperaturen dus een gemiddelde kan ik je niet geven maar hier hebben we toch pieken gehad van -16 en langdurige vries
Grtz chris

Een goed systeem voor vaste buizen is bijv. vaste buizen in de grond voorzien ondergrond 50 cm diep en bovengronds maar net zichtbaar,bovengrond kun je palen hergebruiken die je er in de winter dan snel zonder beschadiging aan wortelgestel kunt inzetten.Het is maar een tip om de palen in de zomer niet te zien Gr Eddy
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 09 nov 2010 22:52

wsnbm schreef:Chris: met de bescherming van de Fortunei ben je uniek, en dat is toch ook wel leuk :thumb_up: .

Als er 2 palmen bijna niet beschermd worden dan is de Fortunei er 1 van, maarja je weet zelf wat het allemaal kost, het is doodzonde om er 1 te verliezen natuurlijk.

Ik lees ook vaak dat je de palmen ook wat (winter)harder maakt door ze vooral aan de winter te laten ruiken.
Misschien is het nog verstandiger om met deze Fortunei ad hoc te reageren op de weersomstandigheden?

Zo van, nu gaat het hard vriezen dan gooi ik een vliesdoek om de stam / of lichtkabel.
Of nu gaat het een weekie sneeuwen (verleden jaar geloof ik 2.5 maand) nu vouw ik de bladeren bij elkaar en gooi ik een luchtdoorlatendezak eroverheen, te koop bij plumeria? (gratis reclame van een Nederlander :lol: )

Of je haalt de sneeuw met de hand uit de kroon?

Ik ben het grotendeels met wsnbm eens qua bescherming.
Ik moet wel toegeven dat ik bij mijn 3 fortuneï's alle 3 speerrot had, ondanks het drooghouden met een afdak tijdens een vorstperiode. Deze zijn allen terug goed aan de groei. Let wel op met stuifsneeuw, deze waait vaak nog wel in de speer. Overdag kan deze smelten onder een afdakje en s'nachts terug aanvriezen.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 10 nov 2010 12:17

fortunei's kunnen inderdaad veel hebben.

Mijn fortunei kreeg z'n eerste winter al meteen -19°C op z'n kop en dit met zeer weinig bescherming.
Ad hoc zoals John al aangaf. Daarna had hij redelijk wat bladschade omdat ik de sneeuw niet had verwijderd. Maar niets om ongerust over te zijn.

In het volgende najaar moest hij uit de grond en in pot wegens een verhuizing. Dat was die eindeloos lange winter van afgelopen jaar. Ook toen heb ik heb voornamelijk buiten onder de dakgoot gehouden en bij echte koude (-15°C) in de (onverwarmde) serre met een beetje bescherming er rond.

Hij staat er nu nog steeds prachtig bij, opnieuw in volle grond. ;)

Een kleine foto reportage:

Bij aanplant en met de eerste winterbescherming
2008-06.JPG
2008-06.JPG (87.92 KiB) 4022 keer bekeken

Met een mooie sneeuwlaag die ik niet had moeten laten liggen bleek achteraf :oops:
2008-11 1.JPG
2008-11 1.JPG (32.94 KiB) 4022 keer bekeken

Wegens strenge vorst iets meer bescherming
2009-01.JPG
2009-01.JPG (39.69 KiB) 4022 keer bekeken

Het verdict
2009-03.JPG
2009-03.JPG (97.01 KiB) 4022 keer bekeken

Een nieuwe winter
2009-12.JPG
2009-12.JPG (89.84 KiB) 4022 keer bekeken

Bij het aanplanten in april
2010-04.JPG
2010-04.JPG (108.3 KiB) 4022 keer bekeken

Inmiddels heeft hij weer een mooie volle groene kroon.
Kortom, ze kunnen heel wat hebben. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 10 nov 2010 12:20

Maurice schreef:Hoe koud wordt het gemiddeld in de regio Zuiderkempen, dat deze Trachy ondanks zijn bescherming zo te zien toch flinke schade opgelopen heeft?

Vocht kan veel doen hè, daar heb je niet eens zo heel veel vorst voor nodig. ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 12 nov 2010 15:29

Wat heerlijk om aan de kust te wonen vorige jaar niets beschermd alleen wat jonge wagneriaantjes naar de knoppe eigen schuld dikke bult .van je fouten kan je leren succes allemaal gr Francoi
francois eijkhout

84 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterbescherming