overwinteren op zolder.

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: overwinteren op zolder.

Berichtdoor Augustinno op 21 nov 2011 14:02

Matig Water geven MAAAR wel af en toe met de plantenspuit wat benevelen als ze binnen op zolder staan voor de luchtvochtigheid.
Augustinno

4 bedankjes

Berichtdoor bas en yvonne op 21 nov 2011 20:21

Oke thanks maar ik ga denk ik voor de andere oplossing voor men palmen in iedergeval namelijk mijjn schuur
Van een zeewater aquarium naar de wereld van de exotische planten.

Kijk ook eens naar mijn tuin verbouwing mischien heb je nog tips!
Klik op onderstaande link
viewtopic.php?f=49&t=5665
bas en yvonne

0 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 21 nov 2011 23:22

Ik heb mijn palmen ook op zolder staan die niet winterhard zijn of waar ik de gok liever niet voor wil wagen zoals J.chilensis en butia capitata. Vandaag helaas bladluis ontdekt bij mijn P.roebelinii. Het hele blad zat er vol mee.

De planten staan eigenlijk gewoon te donker maar wegens plaats gebrek..
Ik heb de luizen er vanaf geschoten met een douchekop en knoflookteentjes op de bodem gelegt. Mocht dit niet helpen heb ik nog een bus met Anti-luis voor rozen.

Planten staan nu op een lichte plek onder een schuin raam.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Nody op 22 nov 2011 02:56

@ s.janssen

De Phoenix roebelinii staat bij mij prominent in de woonkamer met licht uit zuid en west gelegen ramen. Hij is dan ook net lang genoeg om eronder te zitten.

Hij is sinds kort weer flink gaan groeien aangezien ik de pot niet helemaal laat uitdrogen, vanwege de plantjes die eronder staan (voornamelijk tiengebodenplant) en hij toch veel licht krijgt. Geen luis en hij is nieuwe bladeren aan het 'schieten'. Dus heb je een groot raam en een vrije hoek in je woonkamer maak er plaats voor deze winter. Meer warmte en licht betekent misschien geen winterrust, maar dat heeft deze soort toch niet nodig? Geef hem wel regelmatig water. Zeker als de zon er weleens op schijnt. En misschien tussendoor een keer besproeien?
Nody

23 bedankjes

Berichtdoor bas en yvonne op 22 nov 2011 07:33

Kan dat geen kwaad dat hij binnen nieuw blad aanmaakt terwijl de plant de rest van het jaar buiten staat?

gr Bas
Van een zeewater aquarium naar de wereld van de exotische planten.

Kijk ook eens naar mijn tuin verbouwing mischien heb je nog tips!
Klik op onderstaande link
viewtopic.php?f=49&t=5665
bas en yvonne

0 bedankjes

Berichtdoor Nody op 22 nov 2011 11:26

@ Bas

Aangezien hij van mid-oktober tot waarschijnlijk mid-april binnen staat is hij dus de helft van het jaar binnen, omdat de Phoenix roebelinii geen vorst kan hebben (dat risico wil ik iig niet nemen). Hij staat bijna net zo licht als op mijn balkon buiten, dus hij zal hetzelfde groeien (naar het licht). Ik heb hem een half jaar op een vrij donkere en warme studentenkamer gehad en toen deed hij het zelfs nog goed. Scheelde waarschijnlijk dat het de periode april-augustus was. 's Winters had ie misschien wel problemen gegeven op die locatie, maar sindsdien ben ik verhuisd naar een van de lichtste appartementen van Nijmegen. Gelukkig... :D
Nody

23 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 22 nov 2011 23:14

Intussen heb ik de P.roebelinii verhuisd naar mijn kamer, tevens terraria kamer (wat warmer). Hier staan ze zo'n 30cm van een groot raam met veel licht, maar geen zonlicht.
Op aandringen van mijn ouders heb ik de palmen onder schuindak op zolder gezet (2m van raam..) Helaas is daar nu al het resultaat van te zien en heb ik de andere palmen snel voor een groot raam gezet op zolder.

Probleem is dat ik beperkte ruimte heb op mijn kamer, zolder en voor de soorten die kou en donker kunnen verdragen zoals brugmansia, albizia staan in de garage. Soorten die winterhard zijn, koud en droog moeten staan in het tuinhuisje.

Ik was er al bang voor maar dit bevestigt het wel voor mijn ouders dat de planten te donker stonden,
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 23 nov 2011 14:24

bas en yvonne schreef:Kan dat geen kwaad dat hij binnen nieuw blad aanmaakt terwijl de plant de rest van het jaar buiten staat?

gr Bas

Zolang je de palm in het voorjaar héél geleidelijk weer laat wennen aan de directe zon niet.
Doe je dit niet verbrandt het blad (= roestachtige plekken).

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterbescherming