wie is al begonnen ???

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: wie is al begonnen ???

Berichtdoor Christophe op 14 dec 2009 19:09

Je hebt je best gedaan zo te zien Ro! 8-)

Denk je dat de lichtslangen voldoende zal zijn? Geeft dit eigenlijk veel warmte af?
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 14 dec 2009 19:24

Ik denk wel dat de lichtslang voldoende is voor de temperaturen die ik hier in Amsterdam zie en krijg. De lichtslang geeft een klein beetje warmte af, waarschijnlijk net genoeg om ze de winter door te krijgen. Tijdens de echt koude nachten krijgen ze nog een vliesdeken over zich heen.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 15 dec 2009 18:22

De lichtslang doet voor nu zijn werk, waar de lichtslang op de aarde ligt is de grond niet bevroren dus hij doet waar ik hem voor wou gebruiken.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Davy op 15 dec 2009 18:53

Nog even wat foto's van de vorderingen hier......Die dikke vliesdoeken zijn echt wel de max! Zelfs de grond in de bak is nog niet bevroren. Iedere keer als de zon goed schijnt haal ik er zelfs alles af en kan alles opwarmen. Jaja opwarmen: ik heb gisteren en vandaag stralingstemps tussen 10 en 15 graden door de zonnewarmte. Ik heb in ieder geval bewijzen toegevoegd ;)
Weeral blijkt dat de positie van onze palmen echt wel het verschil kunnen maken tussen leven en dood.........Alles staat uit de wind en in de volle zon.Als de zon weg is doe ik de doeken er snel terug over. Als er morgen te veel wind staat haal ik ze er niet af. Ze houden zeer goed de wind tegen. Als je de wind kan tegenhouden vermijd je overtollige verdamping. Hierbij de foto's
Bijlagen
foto 3.jpg
foto 3.jpg (93.05 KiB) 3842 keer bekeken
foto12.jpg
foto12.jpg (80.9 KiB) 3841 keer bekeken
foto11.jpg
foto11.jpg (93.76 KiB) 3841 keer bekeken
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 15 dec 2009 23:13

Die vliesdoeken zien er inderdaad wel goed uit Davy. Goed dat ik dat weet voor later. Zoals je zeg interessant dat je ze even met de rits open kan zetten.

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Davy op 16 dec 2009 09:52

Ja ik ben er content van. Zoals je ziet: de gehele pot kan er in (die van de chamerops). Als je er ooit elders koopt: let dan op de dichtheid van de stof. Dat maakt het prijsverschil. Als het goeie zijn staan er symbolen op van dat ze de wind en de sneeuw tegenhouden. Koop ze ook niet te klein. Ik heb de grootste (de jumbo). Ik dacht 2.50 m of 3.50 m breed en 2 meter hoog. Nu is dat nogal ruim groot maar voor mijn jubea betekent dat, dat hij er volledig in kan tot hij 2 meter hoog is hé. Later is het nog bruikbaar want dan kun je zeker de kruin inpakken. Het is trouwens nodig: vrijdag temp tot -11 voorspelt ook in Vlaanderen. Als je weet dat een Jubea tot -12 kan (groot exemplaar) dan is de verpakking niet overbodig.....
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor amourath op 16 dec 2009 10:52

Davy schreef:Ja ik ben er content van. Zoals je ziet: de gehele pot kan er in (die van de chamerops). Als je er ooit elders koopt: let dan op de dichtheid van de stof. Dat maakt het prijsverschil. Als het goeie zijn staan er symbolen op van dat ze de wind en de sneeuw tegenhouden. Koop ze ook niet te klein. Ik heb de grootste (de jumbo). Ik dacht 2.50 m of 3.50 m breed en 2 meter hoog. Nu is dat nogal ruim groot maar voor mijn jubea betekent dat, dat hij er volledig in kan tot hij 2 meter hoog is hé. Later is het nog bruikbaar want dan kun je zeker de kruin inpakken. Het is trouwens nodig: vrijdag temp tot -11 voorspelt ook in Vlaanderen. Als je weet dat een Jubea tot -12 kan (groot exemplaar) dan is de verpakking niet overbodig.....

Ik heb gelijkaardige zakken gekocht vorig jaar, ze zijn ook vrij dik maar wel groen van kleur en hebben geen rits, wel zo'n koord onderaan om dicht te trekken. Eén ervan was over mijn butia capitata getrokken met daaronder nog een lichtslang, maar de palm had toch speerrot en heeft de winter niet overleefd. Hij stond wel een pak slechter aangeplant dan die van jou.
Momenteel beschermen die zakken 2 chamaerops in volle grond, ik hoop dat die er beter uitkomen... vrijdag echt -11? :( Ik ga nog een extra lichtslang bijleggen dan, ik ben er toch niet gerust in... :|
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Davy op 16 dec 2009 12:47

amourath schreef:
Davy schreef:Ja ik ben er content van. Zoals je ziet: de gehele pot kan er in (die van de chamerops). Als je er ooit elders koopt: let dan op de dichtheid van de stof. Dat maakt het prijsverschil. Als het goeie zijn staan er symbolen op van dat ze de wind en de sneeuw tegenhouden. Koop ze ook niet te klein. Ik heb de grootste (de jumbo). Ik dacht 2.50 m of 3.50 m breed en 2 meter hoog. Nu is dat nogal ruim groot maar voor mijn jubea betekent dat, dat hij er volledig in kan tot hij 2 meter hoog is hé. Later is het nog bruikbaar want dan kun je zeker de kruin inpakken. Het is trouwens nodig: vrijdag temp tot -11 voorspelt ook in Vlaanderen. Als je weet dat een Jubea tot -12 kan (groot exemplaar) dan is de verpakking niet overbodig.....

Ik heb gelijkaardige zakken gekocht vorig jaar, ze zijn ook vrij dik maar wel groen van kleur en hebben geen rits, wel zo'n koord onderaan om dicht te trekken. Eén ervan was over mijn butia capitata getrokken met daaronder nog een lichtslang, maar de palm had toch speerrot en heeft de winter niet overleefd. Hij stond wel een pak slechter aangeplant dan die van jou.
Momenteel beschermen die zakken 2 chamaerops in volle grond, ik hoop dat die er beter uitkomen... vrijdag echt -11? :( Ik ga nog een extra lichtslang bijleggen dan, ik ben er toch niet gerust in... :|

Nu ben ik geïntreseerd!

Dat betekent dat die lichtslangen wat helpen? Verbranden de bladeren dan niet? Hoe breng je die aan enz.
Ik stuur mijn vrouw er direkt om!
Ja voorspelt tot -11 en ik woon in Oost Vlaanderen.
Ik hoop dat een Jubea sterker is dan een Butia...
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 16 dec 2009 13:51

Hey Davy,

Op deze foto van TropiRo kan je een beetje zien hoe hij zijn lichtslangen heeft aangebracht:
Afbeelding

Een Jubaea is een beetje winterharder dan de Butia's. Doorgaans wordt aangenomen een Jubaea tot -12°C en een Butia tot -9°C. Maar in Finland (of toch in het noorden ergens) staat er een Jubaea chilensis in volle grond die tot -18°C overleefde. Ook ben ik deze zomer bij iemand geweest die al jaren een Butia capitata in volle grond heeft staan ... tot de laatste winter tenminste. Die was er net iets te veel aan.

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor amourath op 16 dec 2009 15:29

De slangen enkel rond de stam en op de grond om de wortels te beschermen. Bij tropiRo is dat ook zo, geen contact met de bladeren dus.
De slangen gingen enkel aan in de nacht, en een paar dagen toen het overdag ook -5 bleef...
Mijn palm heeft het begeven door samenloop van omstandigheden: hij stond er nog niet lang (zo'n 5 maand pas) en vangt veel wind op die plaats, en kreeg speerrot door het vocht allicht... :|
Met rietmatten en een beter gewortelde palm was het waarschijnlijk wél gelukt...

Ik woon in West-Vlaanderen, maar te ver van de kust om er echt voordeel van te hebben... nog wat extra vliesdoek dan vrijdag :)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming