wie is al begonnen ???

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: wie is al begonnen ???

Berichtdoor Pater-ik op 20 dec 2009 10:25

Hallo,
Hier even de toestand van de tuin met verpakte olijven en palmen de palmen hebben een afdakje gekregen om te vrijwaren van regen en sneeuw om tijdens de vorstperiode geen schade op te lopen. De afdakjes zijn er zo'n 2 weken geleden geplaatst de vliesdoeken zijn er vorige week rond gezet.
Grtjs
Patrick
De foto's zijn van mindere kwaliteit omdat ze vanachter het raam zijn genomen tijdens sneeuwblizard :shock:
winterbescherming 1.jpg
2 Palmen en 1 olijfboom
winterbescherming 1.jpg (78.69 KiB) 3722 keer bekeken

winterbescherming 2.jpg
ingepakte olijfboom die hersteld is van vorige winterschade
winterbescherming 2.jpg (82.3 KiB) 3722 keer bekeken

winterbescherming 3.jpg
in de achterrgrond nog een palm
winterbescherming 3.jpg (75.44 KiB) 3723 keer bekeken
Pater-ik

23 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 20 dec 2009 12:48

Ziet er heel mooi en degelijk uit Patrick ;)
Zet je die dakjes ook vast in de grond of...?

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Pater-ik op 20 dec 2009 12:59

Hey
Neen deze staan niet vast, ze blijven mooi staan maar indien nodig kunnen ze nog altijd vast gezet worden btw vrouwlief en zoon hebben dit in elkaar gestoken:D
Grtjs
Patrick
Pater-ik

23 bedankjes

Berichtdoor draco op 20 dec 2009 13:05

wie dacht dat we geen winter zouden krijgen als vorig zal bedrogen uitkomen denk ik
op de site van kmi spreekt men nog van -4 / - 5 tot midden volgende week
en al die sneeuw zal ook geen deugd doen
ik heb gedaan wat ik kon doen om ze te beschermen , en nu wacht ik gewoon af tot het voorjaar
zal wel zien wat er van overschiet en of ik dan nog de moed heb om opnieuw te starten ,
draco

Berichtdoor Christophe op 20 dec 2009 13:10

Dan wordt het toch nog een witte kerst dit jaar :D
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Pater-ik op 20 dec 2009 13:31

draco schreef:wie dacht dat we geen winter zouden krijgen als vorig zal bedrogen uitkomen denk ik
op de site van kmi spreekt men nog van -4 / - 5 tot midden volgende week
en al die sneeuw zal ook geen deugd doen
ik heb gedaan wat ik kon doen om ze te beschermen , en nu wacht ik gewoon af tot het voorjaar
zal wel zien wat er van overschiet en of ik dan nog de moed heb om opnieuw te starten ,

Hey
Niet paniekeren ;) hé Draco de koude is in het niets te vergelijken met die van vorige winter waar we een veel langere periode van vorst hebben gehad en nog eens kouder ook ( hier tot -18°). De exacte minimum hier kan ik niet zeggen maar denk niet lager dan - 10°en dat tijdens 1 nacht. Als je je voorzorgen hebt genomen moet je zeker niet ongerust zijn ;)
Grtjs
Patrick
Pater-ik

23 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 20 dec 2009 18:57

Hier heeft het ook behoorlijk gesneeuwt, gisteren was het hier in de achtertuin - 6,5 graden en in de voortuin -7,8 graden. Vanmiddag was het hier -2,4 graden en nu is het 1 graden, het kan raar lopen.
De lichtslang doet ook zijn werk waar hij op de grond ligt bevriest de grond niet dus het zal ook wel iets helpen de stam warm te houden.
Afbeelding

Dit jaar doe ik een test met de Cyathea medullaris, deze schijnt onbeschermd -3 graden te kunnen hebben. Ik heb hem ingepakt met een speciale schapen wollen deken en deze lijkt ervoor geschikt te zijn. Gisteren toen het -6,5 graden was was het binnen de deken + 4 graden, wel hebben de bladeren schade opgelopen dit is niet te voorkomen daar de kroon iets meer dan 4 meter in diameter is.
Als deze test slaagt met de medullaris gaat hij volgend jaar de volle grond in om te kijken hoe hij zich dan gaat houden.

Afbeelding

Zoals de weersvoorspelling er nu uitziet hier in Amsterdam tot begin januari schijnt het niet meer onder de -1/-2 graden te komen en dag temperaturen 5/6 graden, ik kan alleen maar hopen dat het ergste voorbij is.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 20 dec 2009 19:23

De eerste foto vind ik super mooi Ro! Blijft spectaculair hé je tuin ;)

De temperaturen gaan ook van -8°C tot +1°C (deze middag) en momenteel is het weer gaan vriezen.
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Davy op 20 dec 2009 20:19

Het is wat het weer....Ik hoop dat mijn doeken hun werk doen :? De jubea kan maar tot -12.....Toen ik die kocht dacht ik: bwooo no problem voor België.
Wat wel zeker is: we kunnen pas zien of de palmen het overleefd hebben in het voorjaar...Mijn canariensis die vorig jaar kapot is gegaan bleef fris groen zolang het koud was. De speer kon er maar enige weken later uit.
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 20 dec 2009 20:25

Mja, ben ook benieuwd. ... had je nu weer een lichtslang rond je Jubaea gewikkeld Davy?
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming