Hallo iedereen: ben hier nieuw op dit forum en dacht zal ook eens wat fotos plaatsen van deze winter.
De eerste foto is een Phoenix Canariensis opgebonden en daarna een 9 meter lange lichtslang een paar keer om de stam gedraaid. En vervolgens nog een aantal keer langs en door het groeipunt gevlochten. daarna voorzien van een paar lagen vliesdoek. Vervolgens de rest van de lichtslang rond het vliesdoek gedraaid. Daarna nog 2 setjes kabel-verlichting omdat het wel erg koud ging worden. Woon in het midden van het land dus wat extra bescherming kon denk ik geen kwaad. Als laatst heb ik hier nog een aantal lagen vliesdoek omheen gedraaid om de warmte beter binnen te kunnen houden. Op de tweede foto staat dezelfde phoenix alleen dan met zijn regen/vochtbescherming eroverheen tegen sneeuw en wind. Het blauwe zeil dient om het geheel af te sluiten, op vorstvrije dagen is de onderkant zn 10 cm open om het geheel voldoende verluchtig te geven. En als de vorst weer weg is pak ik deze uiteraard weer uit om te verluchten. Wel staat ie op een redelijke plaats van 11 tot 4 heeft ie in deze periode zon!
Op de 3e foto is mij kleine waggie te zien. Deze kluit is denk ik helemaal bevroren. hij staat elke dag lekker in de zon om zo veel mogelijk warmte te kunnen pakken. Maar sleep hem elke avond weer de schuur in om hem maar niet de volle laag te geven hoop dat deze het goed maakt!!! Hij heeft een paar ronde plekken rond de bladeren??? kan of weet iemand miss wat dit de betekenen heeft is dit foute boel??? verder zijn de bladeren nog oke en niet in elkaar gekrompen ofzo.
Verder staat er nog een kleine nainital deze krijgt savonds een emmer over zijn kop en gooi er een dik kleed over, deze ziet er het slechts uit van allemaal, maar deze is ook niet zo boeiend dus daar maak ik me weinig zorgen over. dood is dood!!!
Ook heb ik nog een Manipur met 5 redelijke bladeren( 30 cm breed is het blad ong ) in de tuin staan deze heeft alleen wat vliesdoek, zie ook wel wat daar van over is na de winter!!! hoorde dat ie niet heel veel kan hebben??? klopt dat
Maar van mij hoeft die 11 stedentocht niet door te gaan

en hoop voor de meeste palmen in Nederland dat de lente snel komt. succes allemaal!!!