Palmen beschermen?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Palmen beschermen?

Berichtdoor plasta op 05 feb 2012 16:53

Vandaag de stammen van de trachies en waggies een lichtslang/warmtekabel gegeven, verder geen vliesdoek of fles. De vorst duurt me te lang om verder niets te doen.

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 05 feb 2012 18:10

Zonder verpakking is de warmte zo verloren.
edwardkarin

2 bedankjes

Berichtdoor palmkasper op 06 feb 2012 00:18

Volgens de theorie zou het moeten kunnen, maar t voelt mij te lang koud! Stomme vraag misschien, maar tellen gevoelstemperaturen ook voor planten en bomen?
Een palmboom is de bevestiging, de zegening en vergoddelijking van het bestaan. (beetje Nietzsche, beetje Kasper)
palmkasper

5 bedankjes

Berichtdoor Sodiac op 06 feb 2012 00:50

palmkasper schreef:Volgens de theorie zou het moeten kunnen, maar t voelt mij te lang koud! Stomme vraag misschien, maar tellen gevoelstemperaturen ook voor planten en bomen?

Nee, planten hebben geen gevoel dus de gevoelstemperatuur, bij de mens veroorzaakt door de wind, is voor planten niet interessant. Dat neemt echter niet weg dat de wind bij lage temperaturen slecht is aangezien deze zorgt voor extra verdamping van vocht uit de bladeren.
Sodiac

41 bedankjes

Berichtdoor palmkasper op 06 feb 2012 16:37

thanks, Sodiac.

dat is nog is een korte, duidelijke uitleg.
Gelukkig dan maar! :thumb_up:
Een palmboom is de bevestiging, de zegening en vergoddelijking van het bestaan. (beetje Nietzsche, beetje Kasper)
palmkasper

5 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 06 feb 2012 16:51

Vanaf zaterdag en zeker vanaf maandag komt de dooi en verdwijnt deze kou, veel weermodellen lijken al voor kansen op hogere temps. te gaan op zaterdag.

Donderdag komt het overdag overal tot +1 a +3.
edwardkarin

2 bedankjes

Berichtdoor Sodiac op 06 feb 2012 18:01

Laten we het echt hopen! Voor vannacht geeft ie -17 aan hier. Hopelijk wordt het dat niet maar heb toch maar een flinke laag noppenfolie om de vliesdoek gedraaid bij onze Trachycarpus. Die gaat er morgen overdag weer af en hopelijk hoeft hij er niet meer terug om...
Sodiac

41 bedankjes

Berichtdoor kieker op 06 feb 2012 18:34

Hallo iedereen: ben hier nieuw op dit forum en dacht zal ook eens wat fotos plaatsen van deze winter.

De eerste foto is een Phoenix Canariensis opgebonden en daarna een 9 meter lange lichtslang een paar keer om de stam gedraaid. En vervolgens nog een aantal keer langs en door het groeipunt gevlochten. daarna voorzien van een paar lagen vliesdoek. Vervolgens de rest van de lichtslang rond het vliesdoek gedraaid. Daarna nog 2 setjes kabel-verlichting omdat het wel erg koud ging worden. Woon in het midden van het land dus wat extra bescherming kon denk ik geen kwaad. Als laatst heb ik hier nog een aantal lagen vliesdoek omheen gedraaid om de warmte beter binnen te kunnen houden. Op de tweede foto staat dezelfde phoenix alleen dan met zijn regen/vochtbescherming eroverheen tegen sneeuw en wind. Het blauwe zeil dient om het geheel af te sluiten, op vorstvrije dagen is de onderkant zn 10 cm open om het geheel voldoende verluchtig te geven. En als de vorst weer weg is pak ik deze uiteraard weer uit om te verluchten. Wel staat ie op een redelijke plaats van 11 tot 4 heeft ie in deze periode zon!

Op de 3e foto is mij kleine waggie te zien. Deze kluit is denk ik helemaal bevroren. hij staat elke dag lekker in de zon om zo veel mogelijk warmte te kunnen pakken. Maar sleep hem elke avond weer de schuur in om hem maar niet de volle laag te geven hoop dat deze het goed maakt!!! Hij heeft een paar ronde plekken rond de bladeren??? kan of weet iemand miss wat dit de betekenen heeft is dit foute boel??? verder zijn de bladeren nog oke en niet in elkaar gekrompen ofzo.

Verder staat er nog een kleine nainital deze krijgt savonds een emmer over zijn kop en gooi er een dik kleed over, deze ziet er het slechts uit van allemaal, maar deze is ook niet zo boeiend dus daar maak ik me weinig zorgen over. dood is dood!!!

Ook heb ik nog een Manipur met 5 redelijke bladeren( 30 cm breed is het blad ong ) in de tuin staan deze heeft alleen wat vliesdoek, zie ook wel wat daar van over is na de winter!!! hoorde dat ie niet heel veel kan hebben??? klopt dat

Maar van mij hoeft die 11 stedentocht niet door te gaan :P en hoop voor de meeste palmen in Nederland dat de lente snel komt. succes allemaal!!!
Bijlagen
image[1].jpeg
Phoenix Canariensis ingepakt
image[1].jpeg (41.2 KiB) 3621 keer bekeken
image[2].jpeg
met regen en sneeuw bescherming
image[2].jpeg (42.57 KiB) 3621 keer bekeken
image.jpeg
waggie
image.jpeg (51.43 KiB) 3621 keer bekeken
image[3].jpeg
tr. nainital
image[3].jpeg (49.08 KiB) 3621 keer bekeken
kieker

1 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 06 feb 2012 22:40

:welkom:

@Dimi; sinds vorige week zit er ook een grote thermozak over die Trachy heen hoor.
Het is immers nog maar z'n eerste jaar hè.

Ik zal daarvan nog een fotootje posten; die staat nl nog niet op m'n PC. ;)
Hoe het blad eruit ziet... heb nog niet in de verpakking gekeken. :roll:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor palmkasper op 06 feb 2012 22:44

:welkom: op t forum.

t is hier boeiend.

en wat betreft de elfstedentocht deel ik je mening!!! :mrgreen:
palmkasper

5 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming