jos944 schreef:Ook ik zal maar even wat foto's plaatsen van mijn winterbescherming van mijn kleine Washingtonia Robusta.
De pot waar die instaat, staat op een plateau met wielen zodat de koude niet vanuit de grond door kan dringen. Dit verrijdbare plateau staat op een grote houten plaat waar ik straks mijn winterbescherming aan vastmaak. Zodat als het hard waait het gewicht van de palm/pot de hele constructie stabiel staat.
Ik heb de pot omwikkeld met steenwol.

Op deze houten ondergrond monteer ik panelen van 1 bij 1.10 meter die bekleed zijn met vliesdoek, dan een laag grote noppenfollie en dan weer een paar lagen vliesdoek.
Hier krijg ik hulp bij het bekleden van de panelen.

De pot met steenwol is weer omwikkeld met een lichtsnoer waarop een termostaat komt te staan die aangaat bij 2 graden boven nul.
Ook staat komt er in het kastje een elektrisch kacheltje te staan die ook aangaat bij 2 graden.

Ik bouw zo steeds een laag van vier panelen rondom de palm die ik onderling met grote slotbouten verbind. Daarop komt een 2e laag, 3e laag en uiteindelijk ook de 4e laag.. (totaal 4,5 meter hoog...en dat is ook wel nodig want nu komt de palm met pot al ruim op 3.90 hoog) en ik hoop dat ik op deze manier nog een aantal jaren met deze " constructie" vooruit kan.

Het dak zit met met een scharnier aan het zijpaneel zodat deze met mooie dagen geopend kan worden. Deze wordt ook met slotbouten aan de gehele constructie vastgezet.

Deze constructie heeft tot nog toe met gemak alle stormen die we dit jaar hebben gehad overleeft.
Temperatuur is tot nog toe nog zo hoog geweest dat nog geen een keer de verwarming/lichtsnoer is aangesprongen.