Bananenboom (musabasjoo) overwinteren met kunstlicht

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Bananenboom (musabasjoo) overwinteren met kunstlicht

Berichtdoor Lampenz op 21 aug 2014 15:42

Beste Palmvrienden,

Omdat mijn andere topic niet meer bekeken werd (en daarnaast on overzichtelijk werd) -> Oude Topic

wilde ik hier mijn volgende vraag stellen:

Ik heb een aantal musa basjoo's die ik binnen de winter door wil helpen. Omdat ik beneden geen ruimte heb wil ik deze op zolder (zonder natuurlijk licht) laten overwinteren. Uit het andere topic kwam al antwoord dat dit goed mogelijk is met de basjoo in het aarde donker, mits de temperatuur niet te hoog is.

Nu heb ik echter bedacht dat het misschien wel een idee is om de planten in de winter door te laten groeien (zodat ik in de lente een voorsprong opbouw (qua lengte)). Kan ik deze basjoo's in de winter door laten groeien door middel van kunstlicht? en wat voor een soort lampen heb ik hier voor nodig, wat gaat dit mij kosten, en hoeveel kost mij dit op mijn energie rekening qua KWH's dit zodat ik kan kijken of ik het rendabel vind.

alvast bedankt voor jullie antwoorden. :D

PS( ik heb mijn vorige topic naar dit topic laten wijzen, zodat het voor de fanatieke lezer beter doorleest)
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Re: Bananenboom (musabasjoo) overwinteren met kunstlicht

Berichtdoor lapalmeraie op 21 aug 2014 16:06

Lijkt me veel moeite voor basjoo's zeker omdat het nog maar de vraag is hoe dat kunstmatig-licht-blad dadelijk weer buiten op de zon zal reageren. Maar goed...

Licht alleen is niet voldoende voor de groei, het moet ook warm genoeg zijn. Als je ook al moet bijverwarmen zou er ik niet eens aan beginnen. Als de ruimte van nature al warm is kun je denken aan LED lampen. Zo blijven de kosten qua verbruik nihil.
Wel is het juiste spectrum van belang.
Daarover vind je op het internet redelijk wat info in de, laten we zeggen, lucratievere kweekvormen ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Jane op 21 aug 2014 17:34

Je kunt met minimaal 2 TL-s (lengte en wattage is afhankelijk van hoe groot de partij basjoos is) met een geelogend spectrum rond de 3000 K, je basjoos door laten groeien. Geel ogend licht geeft de meest gedrongen groei en een mooie bladkleur. De TL's geven op zich al behoorlijk wat warmte af en mocht je witte muren hebben, dan profiteren ze ook nog eens van de reflectie. Je kunt met tijdschakelaars werken. Op zich zou 8 a 10 uur per dag voldoende moeten zijn. Ook kun je werken met piekverlichtingsuren om de intensiteit van de middag uren na te bootsen. Ik zou wel regelmatig kijken, of er geen bladeren tegen de lampen aan komen.
In de aquarium-aquascapewereld, waar ik mijn leerschool heb gehad, werkt men vaak ook zo. De voedingsstoffenbehoefte gaat dan wel gewoon doodleuk door.
Ik vind het een leuk experiment, want zo loop je een enorme voorsprong op, maar het langzaam wennen aan het zonlicht buiten is inderdaad wel een aandachtspuntje.
Groetjes Dina.

Ik heb me in laten palmen
Jane

44 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 22 aug 2014 08:20

Bedankt voor de reacties,

echter wat ik niet begrijp is dat er gesproken wordt over het wennen aan zonlicht. Maar als ik de basjoo buiten zou laten staan, en hem inpak met stro. Dan staat de basjoo toch eigenlijk volledig in het donker, en krijgt hij geen zonlicht. moet de basjoo in dat geval dan ook wennen aan het zonlicht op het moment dat de stro eraf gaat?
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor Jane op 22 aug 2014 08:50

Ingepakt in de winter verliest hij zijn blad. De nieuwe bladeren die dan worden gevormd, passen zich dan meteen aan, aan de lichtintensiteit buiten.
Vanuit een binnensituatie onder een beetje kunstlicht, zullen de bladeren buiten verbranden, bij direct fel zonlicht.
Groetjes Dina.

Ik heb me in laten palmen
Jane

44 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 22 aug 2014 09:23

Inderdaad, daarbij is "binnenblad" vaak toch niet zo mooi en stevig en waait dit buiten direct kapot. Daarom investeer ik niet in het laten doorgroeien.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 22 aug 2014 12:20

Aha, op die manier. De banaan reageert dus anders op "nagebootst zonlicht"binnen en heeft daardoor minder weerstand dan wanneer je hem buiten inpakt..

ik ga voor me zelf de pros & cons tegen elkaar afwegen. en wellicht ga ik het wel 50/50 doen 2 van de 4 bananen binnen, en de andere twee ingepakt buiten.

bedankt voor de informatie.
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 27 aug 2014 00:15

tja , moet bekennen dat de banaan die ik buiten overwinter achteraf een duidelijke voorsprong heb , dan de banaan die ik als reserve uitspint en op zolder laat overwinteren, onder het grote dakraam krijgt hij niet de nodige rust, en begint spontaan weer te groeien, gevolg, mooie grote bladeren, in de lente heerlijk naar buiten die hap, terwijl die andere buiten overwinterd begon uit te lopen , nou, de eerste dagen ging goed, maar heel kort erna verloor de banaan die binnen overwinterd heeft al zijn blad, ( door zon verbranding en harde wind ) terwijl die buiten overwinterd gewoon zijn gangetje ging , en nu allang een prachtige blader tooi heeft en veel groter is geworden, die binnen overwinterd heeft moest weer van voor af aan beginnen , gevolg, minder groot en minder blad, , dus mijn voorkeur gaat zeker uit van buiten overwinteren, m.v.g. paul
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 27 aug 2014 09:01

@paul

Eigenlijk als ik het goed begrijp is de winter voor de bananenplant een soort rust momentje (zeg maar een middagdutje) om vervolgens weer stevig er tegen aan te gaan na de winter.

Jullie reacties hebben mij zeer geholpen met het maken van een keuze. Welke is geworden dat ik ga proberen al mijn bananen buiten in te pakken. Mijn planning is om de banaan te doen van al zijn bladeren (wellicht de stam iets inkorten, maar weet niet of dat de bedoeling is?) de bodem te bedekken met paardenmest, vervolgens een constructie van kippegaas en hout maak zodat er z'n mooie ronde koker onstaat, deze koker stop ik vol met stro. Als dakje wilde ik een oude paraplu gebruiken. Ik twijfel echter nog of ik het stro nog moet beschermen tegen vocht (ik lees veel over vliesdoek), ik wil echter het hele geheel niet gaan verstikken omdat ik vrees dat het dan gaat rotten.

dit moet mijn inziens genoeg zijn om ze de winter door te krijgen. Zou ik mijn in de lente gezette C. Humilis palm ook nog moeten beschermen? Wellicht alleen door een dakje?

(edit: Kleine typo's verwijderd)
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor Rob op 04 sep 2014 23:37

Lampenz schreef:
Zou ik mijn in de lente gezette C. Humilis palm ook nog moeten beschermen? Wellicht alleen door een dakje?

Zou afdoende moeten zijn Lampenz!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Volgende