Winterberscherming Butia capitata

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Winterberscherming Butia capitata

Berichtdoor dest_planten op 22 nov 2010 14:06

Hoi,

Ik heb deze zomer een Butia capitata in mijn tuin aangeplant van al een mooie grootte. Ik wil deze overwinteren door er enkel een afdakje boven te bouwen ( ik heb nog aluminiumbogen liggen van mijn oude tunnelserre die niet meer wordt gebruikt) zodat de plant al geen last kan krijgen van speerrot.

Is dit genoeg om deze palm de winter door te krijgen ? Ik ben er niet zo voor om grote constructies, met alles erin en erond, te bouwen om de palmen de winter door te krijgen.

Groeten,

Stefan
dest_planten

50 bedankjes

Re: Winterberscherming Butia capitata

Berichtdoor lapalmeraie op 22 nov 2010 14:42

Dat hangt van veel factoren af hè.
Ten eerste hoe streng deze winter zal worden.
Maar natuurlijk ook het soort grond waar hij in staat, met name hoe vochtig het terrein is.
Wind,...

Een afdakje is alvast een goede stap.
Daarnaast zou ik hem een mulchlaag geven en een lichtslang en vliesdoek gereed houden voor wanneer het echt stevig begint te vriezen.

Het zou ook zonde zijn om hem kwijt te spelen nietwaar? ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 22 nov 2010 18:56

Als je enige kans wil maken zal je nog voor de aankomende vorst een laag schors of droge bladeren ron de Butia moeten leggen ,de wortels zijn heel kwetsbaar bij meer dan lichte vorst.Zoals hierboven vermeld zou ik toch ook vliesdoek klaarhouden plus lichtslang.Met een Jubaea had je eventueel de verwarming achterwege kunnen laten maar Butia is gevoeliger voor vorst.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor plasta op 22 nov 2010 21:39

En behalve al deze bescherming kom je er meestal pas in mei/juni achter of de butia het heeft overleefd, want al die tijd lijkt de butia kerngezond. Daarna worden de gevolgen van de winterbescherming pas zichtbaar. Dus in mijn beleving kan je beter aan de veilige kant gaan zitten wat bescherming betreft, omdat de impact van te zwakke bescherming niet direct zichtbaar zijn, waardoor je de illusie hebt, dat je alles goed doet.
Afgelopen winter leek bij mij alles goed maar in juni toch behoorlijke speerrot waar hij gelukkig ook van hersteld is.

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor dest_planten op 25 nov 2010 11:16

Verdorie ik zal me moeten haasten om het afdakje op te zetten ( vanmorgen al de eerste sneeuw gehad ). Ik hoop dat de plant tegen enkele graden vorst kan. :?

Het gaat om deze Butia ( de foto is nog van enkele deze zomer want de plant is nu wat voller ) :

butia%20capitata.JPG
butia%20capitata.JPG (182.41 KiB) 3258 keer bekeken

Groeten,

Stefan
dest_planten

50 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 25 nov 2010 13:26

Natuurlijk kan hij tegen een beetje vorst!
Nu is het dan ook geen enkel probleem. Maar als het dadelijk opnieuw -10°C en meer wordt is het natuurlijk een ander verhaal. Zeker als het overdag ook niet genoeg opwarmt.
En als je dan nog buiten met beginnen knutselen...

Met zo'n mooie palm zou ik persoonlijk toch opteren voor preventieve maatregelen.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Keer terug naar Winterbescherming