Ik gebruik enkel en alleen lichtslangen om mijn palmen bij te verwarmen, lichtslangen geven veel warmte af maar wel maar plaatselijk ! Dus als je enkel rond de stam draait en dan ervan uitgaat dat de bladeren veilig zijn doordat warmte toch stijgt ben je dik fout ! Heel belangrijk is ook dat de lichtslang geen groene delen van de plant kan raken want dan kun je met zware lichtslange of dicht bij elkaar gewikkelde slangen verbranding van de plantdelen veroorzaken met afsterving als gevolg ! Dus eerst enkele lagen vliesdoek en dan pas de lichtslang en best ook rond de bladeren, zeker bij de gevoelige soorten, anders overleeft de palm wel maar heb je in het voorjaar beschadigde bladeren of zelfs geen bladeren !! Je moet echt geen schrik hebben om iets in brand te steken met lichtslangen, dan moet je al lelijk doen ! Vorig jaar hebben de lichtslangen bij sommige soorten wel een week gebrand, non stop dag en nacht, mss zelfs nog langer, weet ik niemeer !
Wanneer lichtslangen aansteken...tja, ik steek ze aan vanaf het -5°C of kouder is. Ik heb sinds dit jaar een deftig weerstation met verschillende draadloze sensors die bij al men palmen vlak bij de speren zitten, nu kan ik echt perfect volgen welke temperaturen ze effectief zien. Echt zeer handig

Nu kan ik ook heel goed zien wat de lichtslangen teweeg brengen en ik moet zeggen, dat scheelt enorm ! In de nacht van afgelopen zaterdag op zondag was de Phoenix met niks ingepakt enkel het hok gesloten maar in het hok dus open en bloot, de sensor gaf -4,7°C als minimum en dit bijna de ganse nacht, buiten het hok is het zo'n -5,5°C geworden toen ! Vandaag (zondag) heb ik alles omwikkelt met vliesdoek en dan lichtslang er rond. Op het moment van schrijven is het terug nacht en op dit moment is het hier in de tuin -4,5°C terwijl de palm +6,4°C ziet ! Bij de Washingtonia is het zelfs +10,7°C maar ik denk dat de sensor juist dicht bij de lichtslang zit daar !
Verluchting is idd heel belangrijk maar dit moet niet persé elke dag gebeuren hoor, zou ikzelf ook niet zien zitten om elke dag alles uit te pakken en dan weer in te pakken, ben daar gemakkelijk een uurtje mee bezig

Ik heb vandaag alles ingepakt en ik haal er alles volgend weekend pas terug af om te luchten omdat het toch heel de week ijskoud zal zijn, vorig jaar heeft het soms noodgedwongen twee weken ingepakt gestaan zonder problemen, het moet wel kurkdroog zijn natuurlijk !! Dat de bladeren nu nog groen zijn is normaal hoor, schade zal je nu nog niet zien, dat word pas zichtbaar als de temperaturen lange tijd terug deftig positief zijn, meestal is dit pas in het voorjaar, dus zeer misleidend, heel de winter is de palm mooi groen en lijkt die goed erdoor gekomen te zijn en dan plots in de lente word die alsnog helemaal bruin
De lichtslangen gaan hier deze week snachts aan en overdag weer uit.
Ik hoop dat dit een beetje info was die je zocht, veel succes ?!