Lichtslang tijden

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Lichtslang tijden

Berichtdoor robke op 28 nov 2010 21:32

Hey's,

nu ze aankomende week temperaturen geven een stuk beneden 0,had ik graag eens geweten (degene die bijverwarmen met lichtslang) hoelang je deze infeite moet/mag laten aanliggen.

De lichtslang is er eentje van 150 watt,die ik rond mijn Ph Canariensis heb gewikkeld,wel eerst 2 lagen vliesdoek rond de veren gedaan en daar dan die lichtslang rond gedaan,het heeft in ieder geval veel warmte af.

Aan de ene kant ben ik wel bang dat het TE warm zou worden,zit met twijfels ... denk dat meerdere uren verwarmen te veel zal zijn,misschien dat iemand meer weet daarover?

Vocht kan er niet aankomen aan de Ph Canariensis,daar ik eerst een houten constructie gemaakt heb,omwonden met bubbelfolie en bovenaan ook een afdakje,heb alles vandaag een 3 uurtjes volledig opengezet,en de veren eens ontdaan van het vliesdoek.Zag er er (voorlopig) nog mooi groen uit :)

Nu alles uiteraard weer dicht gedaan.

Ben benieuwd .

Grtjes
robke

10 bedankjes

Re: Lichtslang tijden

Berichtdoor Dejagere op 28 nov 2010 22:11

Ik heb lichtslangen alleen nog maar gebruikt in tenten.Mijn lichtslang ligt op de grond en de onderkant van de stam omdat ik ervan uitga dat de warmte toch stijgt en het daardoor boven in de tent warm genoeg zal zijn.Mocht ik de lichtslang samen met een bescherming direct op een palm aanbrengen dan zou ik zeker een zendertje van een weerstation met temperatuur en zeker ook de luchtvochtigheid op de stam aanbrengen.Zo kan je alles in de gaten houden en luchten wanneer de vochtigheid te hoog wordt in vergelijking met de luchtvochtigheid in de buitenlucht.Ik ben in mijn tenten met Butia en Jubaea veel banger van langdurige vochtigheid dan van wat lichte vorst tot -5°.Overdag zoals vandaag was het dankzij af en toe zon toch 14° in de tenten. :DVorig jaar tijdens de ijsdagen brandde de lichtslang wel eens 48u zonder ophouden,geen problemen gehad.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 29 nov 2010 01:52

Ik gebruik enkel en alleen lichtslangen om mijn palmen bij te verwarmen, lichtslangen geven veel warmte af maar wel maar plaatselijk ! Dus als je enkel rond de stam draait en dan ervan uitgaat dat de bladeren veilig zijn doordat warmte toch stijgt ben je dik fout ! Heel belangrijk is ook dat de lichtslang geen groene delen van de plant kan raken want dan kun je met zware lichtslange of dicht bij elkaar gewikkelde slangen verbranding van de plantdelen veroorzaken met afsterving als gevolg ! Dus eerst enkele lagen vliesdoek en dan pas de lichtslang en best ook rond de bladeren, zeker bij de gevoelige soorten, anders overleeft de palm wel maar heb je in het voorjaar beschadigde bladeren of zelfs geen bladeren !! Je moet echt geen schrik hebben om iets in brand te steken met lichtslangen, dan moet je al lelijk doen ! Vorig jaar hebben de lichtslangen bij sommige soorten wel een week gebrand, non stop dag en nacht, mss zelfs nog langer, weet ik niemeer ! :)
Wanneer lichtslangen aansteken...tja, ik steek ze aan vanaf het -5°C of kouder is. Ik heb sinds dit jaar een deftig weerstation met verschillende draadloze sensors die bij al men palmen vlak bij de speren zitten, nu kan ik echt perfect volgen welke temperaturen ze effectief zien. Echt zeer handig :thumb_up: Nu kan ik ook heel goed zien wat de lichtslangen teweeg brengen en ik moet zeggen, dat scheelt enorm ! In de nacht van afgelopen zaterdag op zondag was de Phoenix met niks ingepakt enkel het hok gesloten maar in het hok dus open en bloot, de sensor gaf -4,7°C als minimum en dit bijna de ganse nacht, buiten het hok is het zo'n -5,5°C geworden toen ! Vandaag (zondag) heb ik alles omwikkelt met vliesdoek en dan lichtslang er rond. Op het moment van schrijven is het terug nacht en op dit moment is het hier in de tuin -4,5°C terwijl de palm +6,4°C ziet ! Bij de Washingtonia is het zelfs +10,7°C maar ik denk dat de sensor juist dicht bij de lichtslang zit daar !
Verluchting is idd heel belangrijk maar dit moet niet persé elke dag gebeuren hoor, zou ikzelf ook niet zien zitten om elke dag alles uit te pakken en dan weer in te pakken, ben daar gemakkelijk een uurtje mee bezig :roll: Ik heb vandaag alles ingepakt en ik haal er alles volgend weekend pas terug af om te luchten omdat het toch heel de week ijskoud zal zijn, vorig jaar heeft het soms noodgedwongen twee weken ingepakt gestaan zonder problemen, het moet wel kurkdroog zijn natuurlijk !! Dat de bladeren nu nog groen zijn is normaal hoor, schade zal je nu nog niet zien, dat word pas zichtbaar als de temperaturen lange tijd terug deftig positief zijn, meestal is dit pas in het voorjaar, dus zeer misleidend, heel de winter is de palm mooi groen en lijkt die goed erdoor gekomen te zijn en dan plots in de lente word die alsnog helemaal bruin :(
De lichtslangen gaan hier deze week snachts aan en overdag weer uit.
Ik hoop dat dit een beetje info was die je zocht, veel succes ?! ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor robke op 29 nov 2010 10:04

Tnx voor de uitgebreide uitleg:)

Ik ga ook eens de thermometer bij de Phoenix plaatsen,met lichtslang aan en dan zonder,eens zien of het een groot verschil zal geven qua temperatuur.
Ik denk ook om eens te luchten om de week of om de 2 weken,is hier op een 5 minuutjes gebeurd.
Zal nu de eerste winter zijn in volle grond van de Phoenix,ben echt benieuwd,

grtjes
robke

10 bedankjes

Berichtdoor erna op 29 nov 2010 10:13

Waterboyke schreef:Wanneer lichtslangen aansteken...tja, ik steek ze aan vanaf het -5°C of kouder is. Ik heb sinds dit jaar een deftig weerstation met verschillende draadloze sensors die bij al men palmen vlak bij de speren zitten, nu kan ik echt perfect volgen welke temperaturen ze effectief zien. Echt zeer handig :thumb_up: ?! ;)

hallo Dimi,
Ben ook op zoek naar een goed weerstation met 5 à 6 draadloze sensors. Mag ik vragen welk merk je hebt ? Eventueel de kostprijs, en waar je het gekocht hebt ? Mag ook via pb. hoor.
Dank bij voorbaat,
Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 29 nov 2010 11:01

Misschien kun je hier eens kijken Erna?
Ik was tevreden met de snelle service.

http://www.adp.be/

Zelf heb ik het Easy Go model. Maar €24,- en toch uitbreidbaar tot 3 zenders van 868Mhz.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 29 nov 2010 16:07

erna schreef:hallo Dimi,
Ben ook op zoek naar een goed weerstation met 5 à 6 draadloze sensors. Mag ik vragen welk merk je hebt ? Eventueel de kostprijs, en waar je het gekocht hebt ? Mag ook via pb. hoor.
Dank bij voorbaat,
Erna

Hoi Erna,

Ik heb de mijne ook gekocht op de site die Niek geeft http://www.adp.be
Ik heb het "Weerstation Nexus Pro 2009 € 159" gekocht en dan nog 4 extra sensors zodat ik het maximum van 5 sensors heb. Is een pak geld maar ik wou iets deftig en had het er voor over, ben er zeer tevreden over !! ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 29 nov 2010 16:18

Mijn oog is een paar dagen geleden ook op de Nexus Pro gevallen.

Dimi, gebruik je de meegeleverde software ook? Om de gegevens bij te houden ed? Is dit een goed programma?

Heb je het weerstation via die site besteld? Zoja ging de bestelling vlot? Leveringstermijn enzo? :)

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 29 nov 2010 16:38

Levering is zeer snel.
Bij mij viel het net ongunstig qua feestdagen maar anders is het slechts enkele dagen.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor robke op 29 nov 2010 17:15

Zonder lichtslang was het - 0,4 graden bij de Phoenix,
met lichtslang was het 13,5 graden (lichtslang een uurtje aangelegd),scheelt dus heel veel.

Grtjes
robke

10 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming