vorstschade bij musa's in volle grond?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

vorstschade bij musa's in volle grond?

Berichtdoor MUSAPATJE op 11 feb 2012 22:31

Hoi, Wie heeft er al eens durven kijken in de verpakking van ingepakte bananenbomen?
Ik denk dat het er niet goed uitziet, na zoveel dagen onder de -10, het is zelfs erger dan 4jaar geleden, veel langer aanhoudende vorst hier.
Volgende week zullen we zien hoeveel schade we hebben.
groeten musapatje :happy_thai:
MUSAPATJE

3 bedankjes

Re: vorstschade bij musa's in volle grond?

Berichtdoor dries666 op 11 feb 2012 22:55

Ik heb ook wel schrik... dit jaar heb ik voor de eerste keer echt een bananenplant in de tuin laten staan... een musa basjoo, ingepakt met 10 meter vliesdoek rond de stam en 4 palen met kippegaas errond en een plastiek zak over de bovenkant... de ruimte rond de banaan had ik opgevuld met bladeren, maar deze zijn nog voor de helft ingekrompen en toen had ik onvoldoende bladeren ... dus bedekt het enkel maar de wortel heel goed.... dus ik vrees er echt voor :s

groeten,
Dries
dries666

3 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 12 feb 2012 02:40

Ik heb van een aantal ingepakte bananen de stam kunnen voelen en die was hard en niet bevroren.
Ik heb dus nog hoop. Vind het een stuk spannender wat de palmen gaan doen de aankomende dagen.
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor husky449 op 13 feb 2012 18:28

Hallo,
Bij mij zijn de ingepakte musas en sikkimensissen allemaal stuk gevroren.Ik had deze nochtans ingepakt met stro+ isolatie+ nog een dikke slaapzak erover en nog vriest het tot in de kern :( Inpakken heeft enkel nut als het s'nachts -3 tot-5 is, maar overdag moeten de temperaturen dan toch nog positief blijven.Ik heb ook een tijdelijke winterserre staan voor musas en tetrapanaxen enz.. Deze had een electrisch vuurtje staan dat tot +10 opwarmde in de serre ook al was't s'nachts -11 of -15 soms.Deze bananenplanten hebben het blijkbaar overleeft.Je denkt misschien nogal logisch als je ze verwarmt,maar de grond vriest wel door tot in de serre ook al is de lucht in de serre +10.Ik hoop dat 't nu wel gedaan is met die strenge vorst.
Grt,Luc (nieuw op het forum)
Bijlagen
DSCN6259.JPG
vorstschade sikkimensis
DSCN6259.JPG (80.72 KiB) 4771 keer bekeken
DSCN6260.JPG
mijn serre uit piepschuimplaten e.d. voor het overwinteren van bananen enz
DSCN6260.JPG (80.24 KiB) 4771 keer bekeken
DSCN6261.JPG
foto van in de serre na de strenge vorst op 13 feb 2012
DSCN6261.JPG (82.59 KiB) 4771 keer bekeken
DSCN2183.JPG
foto tuin op een zomeravond 2011
DSCN2183.JPG (80.14 KiB) 4771 keer bekeken
husky449

0 bedankjes

Berichtdoor dries666 op 14 feb 2012 02:00

weet iemand eigenlijk vanaf welke periode in het jaar het ongeveer terug veilig is om de bananenplanten uit te pakken en het rotte gedeelte eraf te snijden? want het kan toch nog vrij lang eens een nachtje vriezen, tot aan ijsheiligen geloof ik?
dries666

3 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 14 feb 2012 21:12

Tja dat is lastig te zeggen, met het onvoorspelbare weer hier. Het kan in Maart zelfs nog vriezen...
Dus wanneer zul je zelf een beetje moeten inschatten en het weer in de gaten houden.
Ik heb mijn bananen inmiddels uitgepakt, voornamelijk om te luchten en het toch niet vriest, maar ik kan ze ook zo weer inpakken. Ik heb kant en klare winterbescherming voor de bananen gemaakt welke ik er zo overheen kan zetten.
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 14 feb 2012 23:51

De rotte delen kan je het beste meteen verwijderen omdat dit de rest aantast. Zou je hiermee dus wachten heb je grote kans dat er niks overblijft.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 15 feb 2012 11:16

husky449 schreef:Hallo,
Bij mij zijn de ingepakte musas en sikkimensissen allemaal stuk gevroren.Ik had deze nochtans ingepakt met stro+ isolatie+ nog een dikke slaapzak erover en nog vriest het tot in de kern :( Inpakken heeft enkel nut als het s'nachts -3 tot-5 is, maar overdag moeten de temperaturen dan toch nog positief blijven.Ik heb ook een tijdelijke winterserre staan voor musas en tetrapanaxen enz.. Deze had een electrisch vuurtje staan dat tot +10 opwarmde in de serre ook al was't s'nachts -11 of -15 soms.Deze bananenplanten hebben het blijkbaar overleeft.Je denkt misschien nogal logisch als je ze verwarmt,maar de grond vriest wel door tot in de serre ook al is de lucht in de serre +10.Ik hoop dat 't nu wel gedaan is met die strenge vorst.
Grt,Luc (nieuw op het forum)

:welkom:

Zelf pak ik ook geen Musa's meer in na zo'n slechte ervaring.
Het uitgraven gaat veel sneller en lukte wel steeds.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Ronny Mahieu op 22 feb 2012 18:18

Hallo,
Bij mij zijn Musa basjo's allemaal weggevroren. Waren ingepakt met dikke isolatieplaten daarom heen dikke bigbags en nog waren ze door en door bevroren. Vorig jaar op zelfde manier ingepakt en met prachtig resultaat door de winter gekomen. Ja het is een triestige bedoening als je aan het uitpakken bent. De musa's en ensete's die ik droog en in de koude serre heb weten te overwinteren doen het goed dus voor volgende winter haal ik alles uit de grond want dat inpakken is toch altijd een zeer tijdrovende klus.
Groetjes Ronny :cry: :cry:
Ronny Mahieu

0 bedankjes

Berichtdoor plasta op 22 feb 2012 19:50

Tijdens een langere vorstperiode zal je altijd ook een warmtebron toe moeten voegen om de vorst weg te houden.

Raymond
plasta

146 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming