Ik ben nieuw op dit forum. Na maanden dingen te hebben opgezocht vond ik het eens tijd worden een account aan te maken. Ik woon sinds een jaar in een woning met een dakterras van 25 m2 in de Baarsjes in Amsterdam. Ik heb een voorliefde voor exoten, mediterrane platen, kruiden, planten die lekker ruiken en die bijen en vlinders aantrekken.
Ons dakterras bevindt zich op 4 hoog, op het dak van de 3e verdieping en wordt aan de Oostzijde afgeschermd door een puntdak. Ik heb in al mijn enthousiasme vorige lente en zomer allemaal planten gekocht en daar in eerste instantie niet gelet op de winterhardheid, mijn eerste "buiten", wist ik veel

Het is lastig te bepalen hoe koud het hier precies is geweest maar de recordtemperaturen van twee nabijgelegen weerstations hebben op 7 februari - 15,5 graden (Westhaven, in het havengebied) en -11,2 graden (DL, op een hoog gelegen punt midden in de stad) als laagste temperatuur gemeten. Hemelsbreed zit ik ongeveer halverwege die twee maar wel midden in de bebouwde kom dus het minimum zal eerder 12, 13 dan 14, 15 zijn geweest. Wat de hoogte verder doet met de chill factor vind ik moeilijk in te schatten. Het is vaak kouder aan de grond en de warmte van alle huizen van de aangrenzende binnentuin stijgt omhoog maar aan de andere kant vangt ons dakterras wel heel erg veel wind. Ik denk dat ik maar eens een weerstation ga aanschaffen om de volgende winter te monitoren.
Inmiddels let ik bij al mijn nieuwe aankopen op de winterhardheid en koop liefst planten uit max. zone 6 die -21 aankunnen.
Nu blijft het rondom een flink aantal platen verdacht stil en wil ik graag van jullie weten welke planten het volgens jullie waarschijnlijk niet hebben gered en welke wellicht nog enige tekenen van leven kunnen gaan vertonen. Het gaat om de volgende planten (tussen haakjes de temperatuur die ze volgens diverse sites aan zouden kunnen);
Albizia Julibrissin (-15), maakt vooralsnog geen knoppen aan, enkele takjes zijn afgestorven.
Punica granatum (-10), maakt vooralsnog geen knoppen aan.
Ficus Carica (-10/-12), maakt vooralsnog geen knoppen aan.
Passiflora Caerulea (-15), de hoofdstengel is nog enigszins groen, de rest bruin.
Trachelospermum “Star Of Toscane” (-12), blad zit er grotendeels nog aan maar ziet er niet gezond uit
Rhaphiolepis Umbellata (-12), alle blad zit er nog aan maar de kleur is een beetje grijsgroen, erg dof, ziet er niet gezond uit.
Arbutus Unedo (-12), de meeste bladeren hebben een beetje rode vlekken maar plant ziet er op zich wel redelijk levensvatbaar uit verder.
Tulbaghia Violacea (-15), maakt nog geen nieuwe scheuten aan vanuit de grond
Arundo donax "Variegata"(-22), idem
Pennisetum "Fireworks" (-15), idem
Pseudosasa Japonica (-20), op een paar engiszins groene stengels na alleen maar bruine stengels en dood blad
Phyllostachys nigra f. Punctata (-22), idem
Pseudosasa Japonica “tsutsumiana” (-23), idem
Fargesia jiuzhaigou (-20), idem
(De Semiarundinaria Yashadake “Kimmei” is als enige, ondanks de hele dunne takken, bijna ongeschonden de winter uit gekomen. Heeft bijna al haar blad nog en er komen alweer nieuwe scheuten uit de grond).
Tot zover mijn zorgenkindjes.
Ik kijk uit naar jullie gedachten over de levensvatbaarheid.
Alvast bedankt.
Groet,
Niels Jansen.