Schade winter 2012

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Schade winter 2012

Berichtdoor nielsjansen op 02 apr 2012 21:26

Beste mensen,

Ik ben nieuw op dit forum. Na maanden dingen te hebben opgezocht vond ik het eens tijd worden een account aan te maken. Ik woon sinds een jaar in een woning met een dakterras van 25 m2 in de Baarsjes in Amsterdam. Ik heb een voorliefde voor exoten, mediterrane platen, kruiden, planten die lekker ruiken en die bijen en vlinders aantrekken.

Ons dakterras bevindt zich op 4 hoog, op het dak van de 3e verdieping en wordt aan de Oostzijde afgeschermd door een puntdak. Ik heb in al mijn enthousiasme vorige lente en zomer allemaal planten gekocht en daar in eerste instantie niet gelet op de winterhardheid, mijn eerste "buiten", wist ik veel :oops:. Nu ging ik half januari op vakantie en viel het nogal mee met de kou maar tijdens mijn afwezigheid is de hel losgebarsten. Recordtemperaturen van -22,9 in Lelystad :o . Mijn Olijfbomen, Lampenpoetser en Eucalyptus Gunnii heb ik voor vertrek binnen gezet maar de rest stond zonder noppenfolie, stro of klimaatdoek in de volle kou en heeft een flinke klap gehad.

Het is lastig te bepalen hoe koud het hier precies is geweest maar de recordtemperaturen van twee nabijgelegen weerstations hebben op 7 februari - 15,5 graden (Westhaven, in het havengebied) en -11,2 graden (DL, op een hoog gelegen punt midden in de stad) als laagste temperatuur gemeten. Hemelsbreed zit ik ongeveer halverwege die twee maar wel midden in de bebouwde kom dus het minimum zal eerder 12, 13 dan 14, 15 zijn geweest. Wat de hoogte verder doet met de chill factor vind ik moeilijk in te schatten. Het is vaak kouder aan de grond en de warmte van alle huizen van de aangrenzende binnentuin stijgt omhoog maar aan de andere kant vangt ons dakterras wel heel erg veel wind. Ik denk dat ik maar eens een weerstation ga aanschaffen om de volgende winter te monitoren.
Inmiddels let ik bij al mijn nieuwe aankopen op de winterhardheid en koop liefst planten uit max. zone 6 die -21 aankunnen.

Nu blijft het rondom een flink aantal platen verdacht stil en wil ik graag van jullie weten welke planten het volgens jullie waarschijnlijk niet hebben gered en welke wellicht nog enige tekenen van leven kunnen gaan vertonen. Het gaat om de volgende planten (tussen haakjes de temperatuur die ze volgens diverse sites aan zouden kunnen);

Albizia Julibrissin (-15), maakt vooralsnog geen knoppen aan, enkele takjes zijn afgestorven.
Punica granatum (-10), maakt vooralsnog geen knoppen aan.
Ficus Carica (-10/-12), maakt vooralsnog geen knoppen aan.
Passiflora Caerulea (-15), de hoofdstengel is nog enigszins groen, de rest bruin.
Trachelospermum “Star Of Toscane” (-12), blad zit er grotendeels nog aan maar ziet er niet gezond uit
Rhaphiolepis Umbellata (-12), alle blad zit er nog aan maar de kleur is een beetje grijsgroen, erg dof, ziet er niet gezond uit.
Arbutus Unedo (-12), de meeste bladeren hebben een beetje rode vlekken maar plant ziet er op zich wel redelijk levensvatbaar uit verder.

Tulbaghia Violacea (-15), maakt nog geen nieuwe scheuten aan vanuit de grond
Arundo donax "Variegata"(-22), idem
Pennisetum "Fireworks" (-15), idem

Pseudosasa Japonica (-20), op een paar engiszins groene stengels na alleen maar bruine stengels en dood blad
Phyllostachys nigra f. Punctata (-22), idem
Pseudosasa Japonica “tsutsumiana” (-23), idem
Fargesia jiuzhaigou (-20), idem
(De Semiarundinaria Yashadake “Kimmei” is als enige, ondanks de hele dunne takken, bijna ongeschonden de winter uit gekomen. Heeft bijna al haar blad nog en er komen alweer nieuwe scheuten uit de grond).

Tot zover mijn zorgenkindjes.
Ik kijk uit naar jullie gedachten over de levensvatbaarheid.

Alvast bedankt.

Groet,
Niels Jansen.
nielsjansen

0 bedankjes

Re: Schade winter 2012

Berichtdoor plasta op 03 apr 2012 07:08

:welkom:
Voor veel planten op jouw lijstje is het nog (veel) te vroeg om wat zinvols over te zeggen.
Dus geduld :fluiten:

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor nielsjansen op 03 apr 2012 22:05

Ja dat vermoeden had ik al, ik ben gewoon wat ongeduldig. :lol:
Aangezien een flink aantal planten al weer volop aan het groeien is geslagen vraag ik me af of de rest nog volgt. Wat is een moment waarop ik veilig kan stellen dat het niet meer goed gaat komen? Eind april?
nielsjansen

0 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 03 apr 2012 22:08

Het is inderdaad nog te vroeg voor de meeste planten.

Toch een beperkte reactie:
Albizia Julibrissin (-15), afwachten, zelfs in kas overwinterde exemplaren beginnen nu nog maar pas uit te lopen. In de volle grond zijn deze nog later (soms tegen eind mei)

Punica granatum (-10), afwachten
Ficus Carica (-10/-12) loopt vaak vanuit de wortel terug op, bij mij ook nog niets voorlopig
Passiflora Caerulea (-15), de hoofdstengel is nog enigszins groen, afwachten
Trachelospermum “Star Of Toscane” (-12), kan ook terug vanop de wortel uitlopen
Arbutus Unedo (-12), de meeste bladeren hebben een beetje rode vlekken maar plant ziet er op zich wel redelijk levensvatbaar uit verder. afwachten

Arundo donax "Variegata"(-22), afwachten
Phyllostachys nigra f. Punctata (-22), afwachten tot mei
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor nielsjansen op 03 apr 2012 22:17

ok thanks Peter.
Ik zal tzt verslag doen van de schade, laten we hopen dat deze beperkt is gebleven.
De minimum temperaturen hier in de stad vielen me erg mee, ik wist niet dat het verschil zo groot kon zijn -11 in het centrum van Amsterdam en -22 in Lelystad.
groet,
Niels.
nielsjansen

0 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 03 apr 2012 22:23

:welkom:
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 04 apr 2012 09:54

Bij mijn Albizia waren de knoppen gisteren al zichtbaar. Hij staat gewoon buiten in de volle grond. :)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 04 apr 2012 19:43

p e t e r schreef:Albizia Julibrissin (-15), afwachten, zelfs in kas overwinterde exemplaren beginnen nu nog maar pas uit te lopen. In de volle grond zijn deze nog later (soms tegen eind mei)

Idd Peter de mijne in pot begon ook al uit te lopen, nu heb ik hem geplant in de grond en is hij terug volledig stil gevallen :?
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor nielsjansen op 04 apr 2012 19:58

hmm, net weer even gecheckt, Albizia blijft vooralsnog angstvallig stil, we zullen zien, ik hou jullie op de hoogte
nielsjansen

0 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 04 apr 2012 20:00

Allereerst , van harte :welkom: Niels :!:

Hier in mijn tuin staan knoppen op de Albizia julibrissin, de Summer Chocolate is nog niet duidelijk genoeg maar denk ook wel enig leven te bespeuren.
Beiden aangeplant vorige zomer in volle grond, en zonder winterberscherming of beschutting doorgekomen. Boompjes zijn een goede meter hoog.
Ficus Carica (volle grond) en Brown Turkey (in pot) ; ook hier leven in te bespeuren.

Groeten,
Jean-Marie
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming