Canna's overwinteren

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Canna's overwinteren

Berichtdoor Christophe op 18 okt 2009 11:05

Weet iemand hoe ik het best mijn Canna's overwinter. Ik heb bv. Canna musafolia 'Rubrum' in de grond zitten. Kan ik het beste wachten tot dat alle bladeren en stammen zijn bevroren om dan de knollen uit de grond te halen, of beter de stammetjes afknippen en voor de strenge vorst de knollen uit de grond halen?

Alvast bedankt voor info! :D

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Canna's overwinteren

Berichtdoor lapalmeraie op 18 okt 2009 11:31

Hey Christophe

Ik denk gewoon zo als bij de andere Canna's:

Ofwel nu mulchen, ik zou niet wachten totdat alles afvriest omdat het aan de grond dan ook al gevroren heeft. Het bovenste gedeelte zal inderdaad wel afsterven. Ik meen me te herinneren dat Ro zijn musafolia's zo overwintert (@Ro: ?)

Ofwel afsnijden en uitgraven om ze droog te overwinteren.

De mijne staan in pot. Ik ga ze als het te koud wordt afsnijden en de pot in een dichte plastic zak in de garage zetten. Dat werkte de andere jaren voor mijn Canna's prima. Afgelopen jaar heb ik voor het eerst ook wat knollen uitgegraven om ze 'droog' te laten overwinteren. Maar doordat ik ze niet eerst goed had laten drogen waren ze in het voorjaar helemaal gerot... onaangename verrassing :|

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14416
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Canna's overwinteren

Berichtdoor Christophe op 18 okt 2009 12:04

Het is het eerste jaar dat ik canna's in de volle grond had staan, daarom dat ik het niet goed wist.

Ofwel afsnijden en uitgraven om ze droog te overwinteren.

Ik denk dat ik ze dan gewoon ga afsnijden en zal uitgraven ;)

Bedankt voor info! :D

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Canna's overwinteren

Berichtdoor draco op 18 okt 2009 17:35

ik heb 2 canna musafolia's staan in een (grote) kuip , staan momenteel nog buiten en zijn nu ongeveer 1,3 m hoog
wat is dan de beste manier om die te overwinteren ??
ik had gedacht om die naar een onverwarmde kamer boven te doen ( temp zal niet zakken onder 15° daar ) in hun geheel , dus geen bladeren verwijderen en de stam ook niet afsnijden ,ze staat daar wel in een ruimte met vensters
of ben ik beter dat ik alles inkort tot op de grond en zo overwinteren
of nog beter alles eraf en de knollen eruit halen en dan volgend jaar opnieuw van 0 beginnen
is eerste maal dat ik canna's heb staan , heb veel moeite moeten doen om eraan te geraken dus wil volgend jaar graag opnieuw ervan genieten ( volgend jaar komen ze wel in de volle grond te staan )
draco
 

Re: Canna's overwinteren

Berichtdoor TropiRo op 19 okt 2009 06:43

Draco, als je ze overwinterd bij 15 graden zullen ze gewoon verder groeien.

@Christophe, de simpele soorten die ik heb wacht ik tot de 1ste nachtvorst is geweest, de stengels die dan boven de grond staan zullen dan slap op de grond liggen deze snijd ik af gelijk met de grond en gooi dan een laag mulch eroverheen, deze komen dan in het voorjaar weer op. Met de speciale soorten wacht ik ook tot de 1ste nachtvorst is geweest en snij die ook met de grond gelijk af en haal dan de knollen uit de grond, scheur ze, laat ze drogen, wikkel ze dan in kranten en leg ze vorstvrij en donker weg, in januari/februari doe ik die dan weer in pot om ze alvast te laten groeien en plant ze dan eind maart weer uit in de tuin.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Canna's overwinteren

Berichtdoor Christophe op 19 okt 2009 17:49

Bedankt voor de bijkomende informatie Ro :)

Ik heb ze zopas uit de grond gehaald in verband met de heraanleg van een stukje tuin in de lente. Ik zal het loof afsnijden, en de bollen droog overwinteren ;) Goed dat je zegt dat ze donker moeten liggen.

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Canna's overwinteren

Berichtdoor amourath op 19 okt 2009 23:04

Ik ken behoorlijk weinig (lees: niks ;) ) van canna's maar er zijn blijkbaar ook echt winterharde soorten? Hier staan er geplant langs de straat (door de groendienst) en daar wordt niet naar omgekeken: er wordt geen loof weggehaald, er worden ook geen knollen uitgegraven. Ook vorige winter niet, en dit jaar staan ze er weer, ze staan nog volop in bloei! Ze worden ook ieder jaar hoger.
Enig idee welke canna's dat dan zijn? Ik weet enkel dat ze rode bloemen hebben :mrgreen:
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Canna's overwinteren

Berichtdoor lapalmeraie op 20 okt 2009 12:36

Niet uitgegraven...Dan kun jij daar deze winter toch goed voor zorgen hè, dan heb je er volgend jaar zelf ook in de tuin :lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14416
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Canna's overwinteren

Berichtdoor Christophe op 20 okt 2009 12:38

Vele canna's hebben rode bloemen ;)

De winterhardste canna is volgens mij de Canna stuttgart. Verbeter mij als ik het mis heb ... Deze heeft een zachtgroen blad met witte strepen. Ik heb er dit jaar eentje op de kop kunnen tikken waar ik erg tevreden mee ben :D

Zijn er nog veel winterharde canna's? Zou een leuk topic zijn om deze even op een rijtje te zetten.

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Canna's overwinteren

Berichtdoor dest_planten op 20 okt 2009 21:53

Hoi Christophe,

Ik heb bijna 4 jaar lang gewoon de canna's ( alle canna's ) in de volle grond laten zitten. Ze werden wel wat afgedekt in de winter. Deze Canna's kwamen dan in het voorjaar terug uit. Enkel als het zo een winter wordt, zoals de laatste winter, overleven ze in de volle grond niet.

Groeten,

Stefan
Avatar gebruiker
dest_planten
 
Berichten: 1750
Geregistreerd: 18 aug 2008 21:51
Woonplaats: Sint-Gillis-Waas (Oost-Vlaanderen)
50 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten