eigen kwekerij

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

Re: eigen kwekerij

Berichtdoor Selva op 12 okt 2014 22:37

:lol: Ik kwam er nu dus nóg snel achter, vaak heb ik zo'n focus op een detail dat ik de rest totaal over het hoofd zie. hahaha wel lachwekkend die dingen maar komt soms wel erg suf over, maar ja.

Dat kost niet veel een stuk land!! maarrr: waar in Nederland? dat maakt nogal uit geloof ik. De randstad is duur. Westland zou ik eens kunnen informeren. thanks!
Selva

1 bedankjes

Berichtdoor draco op 13 okt 2014 01:18

Selva schreef:zie nu pas over die kweekkas. Misschien kan dat ook in mijn eigen tuin? Of gelden dan weer allerlei andere regels en vergunningen?

Waarschijnlijk heb je voor het plaatsen van een tuinkas geen omgevingsvergunning nodig*. http://www.hobbykas.info/vergunningen.html
Je kunt het zelf nagaan met behulp van een check op http://www.omgevingsloket.nl

*(Oppervlakte tot 30 m2, hoogte 3 m of minder, afstand tot erfgrens 1 m of meer).
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Rob op 13 okt 2014 02:13

Hi Selva,

Ik heb begrip voor je enthousiasme en de omstandigheden, maar ik ben het weer met die mannen eens.
Als echte business in de huidige markt is het echt behoorlijk lastig (ik wil het woord kansloos niet gebruiken), maar als uit de hand gelopen hobby kun je er best wel iets mee bijverdienen.

Er zijn plenty voorbeelden van bedrijven die het niet hebben gered. Ik heb er zelf ook over nagedacht om iets zakelijk te proberen maar laat nu mijn hobby mijn hobby zijn - ik heb al een volle baan. Niettegenstaande: zo af en toe gaan er echt wel eens een paar euri de knip in van planten die op overschot zijn. Zaaien in 100 tallen levert na een jaar al gauw tientallen zaailingen op die evgentueel een nieuwe eigenaar zoeken. Soms werkt dat, en soms wil niemand ze hebben... De truc is om iets te vinden wat iedereen wil hebben, maar niet of heel weinig word aangeboden. (als je morgen 1-jarige zaailingen Johannesteijsmannia aanbiedt dan ben ik alvast je man!!
Er zijn op dit forum meerdere mannen die op die wijze erbij knutselen.

Met een tunnelkasje (redelijk goedkoop), kun je al vrij gemakkelijk iets in elkaar knutselen. Met een beetje mazzel tik je een gewone kas op de kop.
Let wel: de prijzen van 'wat wij winterhard noemen' zijn ook niet fabuleus meer - een Trachy levert pas echt wat op als er een meter stam onder zit, en een Washy of Phoenix krijg je nog net niet voor niets bij een pak waspoeder....

Succes!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 13 okt 2014 09:43

Inderdaad, zonder het enthousiasme te willen beteugelen: zelf kweken, verkopen én er iets aan overhouden is niet gemakkelijk. Kostendekkend is trouwens al knap en moet je al goed je best doen! We hebben doorheen de jaren al enkele bedrijven zien sneuvelen op deze bezigheid toch... (denk bv aan Tropical Bart, Europalms, FC plant,...)

Dat merk je overigens zelf ook, een erg gezocht plantje (zoals Rob aanhaalt) wordt het volgende seizoen al breder aangeboden en het jaar erachter heeft iedereen hem en is er al geen vraag meer naar. De prijs zakt verhoudingsgewijs tot je op een gegeven moment bijna geld toe moet geven. :lol:

Echt verdienen kun je dan ook enkel wanneer je op grotere schaal importeert of op echt heel grote schaal zelf kweekt én dan hoofdzakelijk de speciale soorten. Bij het importeren is de overwintering van de voorraad natuurlijk het grootste probleem. Een groot deel kwijt spelen door een strenge winter is een financiële strop! Bovendien moet je al aardig wat palmjes laten overkomen om de transport kosten te dekken.

Maw; ik snap de kriebels om van de hobby een nuttige bezigheid te maken en ik waardeer de zin om te zoeken naar activiteiten die je wel nog kunt doen! :thumb_up:
Binnen deze hobby zou ik het echter sterk afraden, zorg eerst ook voor voldoende ervaring.
Wel kun je je natuurlijk informeren of je niet kunt werken bij een kwekerij. Doorgaans kan zo'n werkgever een premie krijgen bij het indienstnemen van iemand met een arbeidsbeperking. Zo heeft de werkgever geen "verlies" en kun jij aangepast werken. Zo heb je ook geen risico en doe je ineens ervaring op! Het CWI kan je vast informeren hierover.

Grt
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Selva op 13 okt 2014 10:57

Allemaal dank voor je reacties en tips.

Een kwekerij op kleine schaal beginnen is dus niet rendabel kan ik hieruit concluderen, wsch kost het vooral geld en zal ik dus vooral op hobby-niveau uit moeten blijven oefenen.
Natuurlijk moet ik eerst genoeg ervaring op doen, ik had ook niet het plan om daar nu al mee te beginnen. Mijn áller eerste zaadje is nét ontkiemt ;-) maar meer inventarisatie voor mogelijkheden in de toekomst.

Ik weet dat mensen met een beperking bij kwekerijen kunnen werken. Dit heette voorheen de sociale werkplaats.
Dit zijn mensen die vaak ook verstandelijk beperkt zijn en aangewezen op eenzijdig, duidelijk werk. Bijvoorbeeld plantjes inpakken.
Dat moet je ook kunnen. Je moet daar de aandacht/concentratie voor kunnen opbrengen en bij houden en juist bij dergelijk werk, omdat het zo weinig prikkelend is, kan ik dat nog geen half uur.

functies als deze zijn ook besproken, je word niet zomaar 100% arbeidsongeschikt verklaard namelijk. De arbeidsmarkt bied geen werk dat geschikt is voor mijn specifieke beperkingen en daarom wil ik voor mezelf gaan beginnen. Dus dat is ook een belangrijk aspect van mijn vraag.

Maar wel bedankt voor de tip. Mijn situatie is nu eenmaal erg ingewikkeld. Ik zal iig eens uitzoeken of er ook ander werk te doen is bij kwekerijen of iets op vrijwillige basis, dat ik iig die ervaring op kan doen.

en ik ga uiteraard gewoon door met mijn hobby ;-)
Selva

1 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 13 okt 2014 11:00

:thumb_up:

Ik doelde niet op een sociale werkplaats trouwens.
Tegenwoordig wordt het accent steeds meer gelegd om hetgeen je wél nog kunt. Bij 100% ongeschiktheid is dat misschien wel wat lastiger.
In ieder geval kijken ze zo bij reguliere werkgevers wat mogelijk is en wordt het verschil aan productiviteit gecompenseerd met een subsidie.
Maar vrijwillig is natuurlijk ook een optie!
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Selva op 13 okt 2014 14:04

In mijn geval is het sowieso erg ingewikkeld. Ik kan van alles maar de omstandigheden van werkgevers zijn niet geschikt. Het werk kan ik dus doen, maar door de dingen die komen kijken bij een werkplek, collegas, werktijden, geluid, licht, drukte etc is alles ongeschikt. ;-/
zeer frustrerend want ik ben graag bezig, aan het werk. Ik maak me graag nuttig. Vrijwilligerswerk is ook al lastig omdat daar natuurlijk ook bepaalde omstandigheden gelden. Ik heb vrijwilligerswerk gedaan voor de dierenbescherming en dat vond ik erg leuk (dieren verzorgen en verschonen) maar doordat er te veel prikkels waren hield ik dat niet vol en werd mijn inzetbaarheid te onvoorspelbaar, zij rekenen dan wel op een aantal vrijwilligers en ik moest vaak afzeggen of kon hele simpele dingen niet goed uitvoeren of dat kostte dan zoveel moeite dat ik er helemaal doorheen zat. Voor mij zou thuis werken geweldig zijn. Ik ben graag creatief bezig, met mijn handen en wat ik thuis kan maken zou op een werkplek nooit lukken omdat ik me daar simpelweg niet kan concentreren en mijn hoofd werkt dan gewoon niet. Ik kan niet nadenken.

Dus het is wel ingewikkeld wat dat betreft. IK ben ook op de hoogte van de subsidieregelingen en ben ook al bemiddeld voor werk, tot nu toe dus niets kunnen vinden, wel dingen geprobeerd en dat wil ik ook blijven doen.
Selva

1 bedankjes

Berichtdoor draco op 13 okt 2014 15:29

Een tuinkasje is overigens nooit weg, bijvoorbeeld om voordelig eigen voedsel te kweken zoals tomaten e.d. In Havana op Cuba, waar voedsel schaars is (was) tengevolge van de Amerikaanse boycot, wordt elk lapje grond benut voor de eigen kweek van groenten en fruit.
Als ik stop met mijn exotencollectie, wordt de kas waarschijnlijk ingezet voor de teelt van exotische groenten ;)
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Selva op 13 okt 2014 18:13

ja dat lijkt me fantastisch, een kasje met groenten, fruit en alles wat je maar wilt proberen voor de hobby. Mijn opa en oma hebben ook een tuin kas, ik zal eens met hen gaan praten.
Selva

1 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Felicitaties en gebabbel