taal in discussie

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

Re: Jubaea chilensis

Berichtdoor lapalmeraie op 17 jun 2014 15:11

Ik sluit me aan bij draco, heb ook in de tijd (toen mc overigens wél al bestond :mrgreen: ) ook zulke toetsen moeten afleggen. NL naam, wetenschappenlijke naam en familie en grondsoort. Heerlijke kennis die je zonder bijhouden van de kennis binnen het jaar weer vergeten bent. Maar goed, de basiskennis van de nomenclatuur wordt er zo wel ingebakken. We keken ook altijd vol verwondering naar de docent die elke te kennen plant eerst vakkundig kapot maakte om ze te laten zien... ehh :roll:

Een toegankelijke uitleg over de systematiek voor geïnteresseerden vind je trouwens hier:
http://palmvrienden.net/toonwellens/algemene-informatie/systematiek-en-naamgeving-van-planten/

Ook ik vind dat spelling een belangrijke indicatie geeft over de geloofwaardigheid van een schrijver maar dan met name voor websites!
Lang niet iedereen is even handig op vlak van taal maar op een forum ligt het accent toch veel meer op de uitwisseling an sich. Spelling zegt niet noodzakelijkerwijs iets over de ervaring met de planten. En laat het daar nu net om gaan hier.
Zo heb ik persoonlijk meer bedenkingen bij mensen die zichzelf al vrij snel als expert bestempelen maar in feitelijk gewoon de ervaring van anderen napraten. Nu, één ding is handig daarin, het is geen exacte wetenschap. Niemand heeft de wijsheid in pacht op dit vlak. Wat voor de ene werkt, kan bij de andere juist weer helemaal anders uitpakken. En daar ligt denk ik de echte wijsheid. Het openstaan voor andere ervaringen. :)

Om terug te komen om de juiste naamgeving; ik denk dat vele leden ook erg mobiel zijn. Letterlijk dan. Het nakijken van bronnen op de smartphone is minder snel gedaan dan op de PC. Niet zelden is de intieel getypte tekst spoorloos verdwenen bij het terugkeren naar het juiste tabblad.
Zolang het voor iedereen maar duidelijk is waar het om gaat denk ik dat we er zijn.
Zeker wanneer de wetenschappenlijke naam gebruikt wordt. Bij de algemene benaming is de verwarring vaak veel sneller gemaakt.

En nu graag weer on topic ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 17 jun 2014 15:15

Op een forum vertoeven vogels van allerlei allooi en niveau, eenieder mag daar aan deelnemen en een taaltoets is geen vereiste. Daarnaast heeft niet iedereen de mogelijkheid gehad dan wel het vermogen om een opleiding te volgen. We delen hier de liefde voor de planten.

Ben je universitair geschoold dan nog hoef je niet neer te kijken op mensen die worstelen met onze taal. Daarnaast zijn de latijnse benamingen best lastig.

Kortom GHP je mag zeggen wat je wilt maar ik mis in je reactie het respect voor de ander. Overigens bevat je reactie eveneens taalfouten.
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 17 jun 2014 15:35

Een d'tje of t'je verkeerd hoor je me niet over. Dat zijn vaak fouten in de haast gemaakt. Wel vind ik het belangrijk dat je bij plantkundige terminologie correct even nagaat of je juist spelt. Zuiver schrijven is zuiver denken in dezen.

Verder moet je aanmerkingen op vorm los zien van aanmerkingen op persoon. Niemand beweertdt hier dat deelnemers aan dit forum geen respect zouden verdienen.

Ook waardeer ik het als een deelnemer soms met kennis uit tweede hand komt, ook al heeft hij die kennis niet persoonlijk opgedaan. Het gaat er namelijk om dat elke vorm van kennis - ook tweedehands kennis- zinnig kan zijn en stof kan aanreiken tot verdieping.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor draco op 17 jun 2014 18:18

Ik ontkom evenmin aan het maken van schrijf- en spelfouten. Wat mij daarbij opvalt, is dat een stuk er in concept goed uitziet en als ik het dan na plaatsing herlees, er (lid)woorden ontbreken of ander knullige fouten in staan. Maar goed niet iedereen zal de tijd nemen om zijn reactie na plaatsing te herlezen en zonodig aan te passen. Het forum is weliswaar geen academisch dispuut, maar stomme (taal)fouten staan op internet voor de eeuwigheid.

Ik zie overigens dat Dimi een oudgediende is op dit forum. Dan zal hij/zij de correcte naam voor deze palm toch vaak hebben kunnen lezen :fluiten:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 17 jun 2014 20:11

Zozo, even een dagje niet kijken naar dit topic en het blijkt over taal te gaan in plaats van deze geweldige soort! Laten we voorop stellen dat een groot deel van de mensen dyslectisch is en er dus onbewust fouten gemaakt worden. Of zo iemand gehandicapt of hoogbegaafd is, durf ik geen uitspraak over te doen omdat dat simpelweg niet kan. Laten we de spelfouten in de teksten voor lief nemen en de moderators vragen in ieder geval de titels dan te verbeteren zoals dat op andere fora ook gebeurt. Want ik ben het er wel mee eens dat een titel op zijn minst goed gespeld moet zijn zodat deze vindbaar is op welke manier dan ook.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor draco op 17 jun 2014 20:36

Ja de dyslectiek heeft een hoge vlucht genomen vooral sinds de opkomst van de sociale media. En als je als kind al niet dyslectisch bent, krijg je wel het predikaat ADHD opgelegd. Voor het laatste hebben ze tenminste nog een pilletje. Haast en slordigheid versus rust en aandacht bepalen deels het verschil. :thai:
Laatst bijgewerkt door draco op 17 jun 2014 20:40, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 17 jun 2014 20:40

Wellicht heeft het ook te maken met een andere vorm van onderwijs, facebook stond vol met kids die schreven dat ze geslaagt waren, voor de duidelijkheid, dat zou geslaagd moeten zijn.
Sorry wederom :off_topic: .

Wat een prachtige foto. (de laatste..) schitterende jubaea. :thumb_up:
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor draco op 17 jun 2014 20:43

Zou het Nederlands ook als multiple choice worden geexamineerd? Nu worstel ik ook al mijn hele leven met d of dt en gebruik regelmatig een ezelbruggetje. Het blijft lastig. :lol:
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 17 jun 2014 20:48

Draco neem het werkwoord fietsen als voorbeeld, je zegt niet ik fietst maar ik fiets, laat dat dan je ezelsbruggetje zijn? Dus in gedachten maak je van je te gebruiken woord het woord fiets..heb je daar iets aan?
Dus is het bijvoorbeeld "ik vind" zonder t. Het is namelijk ook niet ik fietst..

Wellicht kunnen we beter een taaltopic openen. Zonde van dit jubaea topic.
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor draco op 17 jun 2014 21:02

Een taaltopic kijkt natuurlijk geen hond naar..en even ergens inbreken is ook weleens leuk. De gelegenheid maakt de dief :lol:
draco

708 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Felicitaties en gebabbel