Latijn

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

Re: Latijn

Berichtdoor Itrme op 23 sep 2014 16:28

lapalmeraie, wat mij vooral opvalt is dat er soms gevraagd wordt hoe iets uitgesproken moet worden. Dat terwijl latijn een dode taal is en eigenlijk niemand weet wat de uitspraak zou moeten zijn. Of zit ik nu onzin uit te kramen?
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor draco op 23 sep 2014 17:04

Het latijn werd lange tijd geschreven en gesproken door priesters en artsen om hun geheimzinnig handelen voor het volk te verdoezelen. Het voordeel van deze 'dode taal' voor de beoefenaars ervan was dat het de taalbarriëres doorbrak. Heden ten dage heeft het Engels deze functie grotendeels overgenomen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 23 sep 2014 21:26

Er zijn wel degelijk afspraken over de correcte uitspraak.
Maar die zijn voor ons minder interessant. Of je nu fortunEI of forTUnei zegt, iedereen weet wat je bedoelt. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Selva op 27 sep 2014 10:57

Ieder land ken(de) naast de traditionele uitspraak ook een landelijke uitspraak waarbij die uitspraak (deels) gebaseerd was op de regels die bij de taal van het betreffende land horen. Er zijn wel regels, maar die verschillen per sector, bijv: kerk, medische wetenschap en hoogstwaarschijnlijk ook voor flora en fauna.

en ik snap wat je bedoelt lapalmeraie (ook al is het geen latijn ;-))
Maar ik ben iemand die graag wil weten hoe ik iets officieel en correct uitspreek. Ik weet het, het is niet altijd het meest relevant. Maar ik wil graag die dingen weten en goed doen.

Ik kan er ook slecht tegen als iemand mondeling taalfouten maakt in de Nederlandse taal. Ik snap dan wel wat hij/zij bedoelt maar toch zeg ik er wat van.

Schriftelijk maak ik zelf genoeg spelfouten omdat ik een beetje dyslectisch ben dus misschien is het hypocriet, maar ik bedoel het niet verkeerd, want ben dan in de veronderstelling dat mensen er zelf wat mee opschieten.
Selva

1 bedankjes

Berichtdoor draco op 27 sep 2014 11:22

lapalmeraie schreef:Er zijn wel degelijk afspraken over de correcte uitspraak.
Maar die zijn voor ons minder interessant. Of je nu fortunEI of forTUnei zegt, iedereen weet wat je bedoelt. ;)

Beide wijzen van van uitspreken klinken mij vreemd in de oren. 'fortunei' is ontleend aan de Robert Fortune met het accent op de eerste lettergreep. De i wordt toegevoegd als latijnse uitgang. Nederlanders zullen dit anders uitspreken als de Britten, i.e. Fortuune-i (?). Eerlijk gezegd spreek ik het zelf altijd uit als Fortuunei of zoals de Engelsen Fortjunei-i. Overigens geschreven met een kleine letter.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Hanselman op 27 sep 2014 20:27

Goedenavond,

enkele regels zijn:
in het latijn komt de w nooit en de k bijna nooit voor. De j wordt meermaals als y geschreven.

De ie wordt altijd gescheiden uitgesproken. De y klinkt: soms als j, soms als i, soms als ie.

De ae spreken we uit als ee. De oe spreken we uit als eu. De eu spreken we uit als ui.

Als oe op het einde staat wordt deze gescheiden uitgesproken. In het Grieks komen geen v,f en g voor.

Namen met ph, ch, th, rh e.a zijn meestal van Griekse oorsprong. Dit is ook het geval bij namen, die eindigen op as,es,os ea. De klinkercombinatie ui en uu spreken we gescheiden uit.

De medeklinker c kan op drie manieren uitgesproken worden: - als s.
- als ts.
- Voor alle medeklinkers als k,u,o,en a wordt de c ook als k uitgesproken.

De s wordt tussen twee klinkers als z uitgesproken. De lettercombinatie ph spreken we uit als f.

De h in rh en th is stom en wordt dus niet uitgesproken. Ch spreken we uit als in het woord kachel. Ti wordt als ti of als tsi uitgesproken.

De x spreken we uit als ks.

Er zijn nog meer regels en uitzonderingen in het Latijn,teveel om hier op te noemen. :roll:

m.v.g.
Hans. :mrgreen:
Hanselman

30 bedankjes

Berichtdoor Selva op 27 sep 2014 22:31

en de 'u' wordt als 'oe' uitgesproken toch?
Selva

1 bedankjes

Berichtdoor Hanselman op 27 sep 2014 22:54

Deze laatste zou ik eventjes niet weten. :oops:
Hanselman

30 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Felicitaties en gebabbel