taal in discussie

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

Re: Jubaea chilensis

Berichtdoor Gouden HandPalm op 17 jun 2014 10:37

Palmnamen blijven moeilijk om te spellen... Alweer moet een Moderator aan de slag om dit topic een correcte titel te geven (chilensis ook met kleine c, bitte) :mrgreen:

Maar zonder gekheid... dat van die extreem lange penwortel kan ik beamen. Jubaea noten kiemen niet snel maar als de wortel er eenmaal uitkomt dan is er geen houden aan en is ook een diepe pot al snel te ondiep. Nog erger dan een Bismarckia....

Rarepalmseeds ea. hebben ooit geprobeerd om deze palm wat meer te laten inburgeren en populair te maken, maar ondanks zijn prachtig groene kleur, zijn vorm en koude tolerantie is het toch niet echt wat geworden voor de grote markt. Je vindt dan ook zelden exemplaren hier in Europa die groter zijn dan op de plaatjes in dit topic. Voor de meeste mensen is ie toch een beetje te langzaam, is te vrezen....
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Taal in discussie

Berichtdoor lapalmeraie op 17 jun 2014 11:05

Gouden HandPalm schreef:Palmnamen blijven moeilijk om te spellen... Alweer moet een Moderator aan de slag om dit topic een correcte titel te geven (chilensis ook met kleine c, bitte) :mrgreen:

Daar ben ik ooit aan begonnen maar is onbegonnen werk. Bovendien zitten we niet op een forum der Nederlandse taal. Zolang we elkaar maar begrijpen. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 17 jun 2014 11:54

lapalmeraie schreef:
Daar ben ik ooit aan begonnen maar is onbegonnen werk. Bovendien zitten we niet op een forum der Nederlandse taal. Zolang we elkaar maar begrijpen. ;)

Ja, we zijn hier geen schoolmeesters. Probleem is alleen dat zoekmachines als Google een waardevol topic als dit slecht kunnen vinden zo.

Maar goed, de Irakezen hebben het zwaarder momenteel... Er zijn ergere dingen in de wereld.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 17 jun 2014 11:59

Haha... op dat vlak is geen enkele zoekterm dekkend op dit gebied. :D
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 17 jun 2014 12:35

:off_topic:
@ Gouden Handpalm ,ik vind het dan wel raar dat je nog niet hebt opgemerkt dat het Jubaea moest zijn ipv Jubeae :lol:
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 17 jun 2014 12:58

Mijn beste, op die fout doelde ik...

Ik schreef immers 'chilensis OOK met kleine c, bitte'' U kunt een en ander nalezen in mijn stukje waar de naam van de palm wel degelijk correct is gespeld... :mrgreen:

(Als de onschuldige lezer nu denkt 'mijn God, waar gaat dit over?', dan moet ik hem/haar helaas gelijk geven....)
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor draco op 17 jun 2014 13:57

Gouden HandPalm schreef:Mijn beste, op die fout doelde ik...

Ik schreef immers 'chilensis OOK met kleine c, bitte'' U kunt een en ander nalezen in mijn stukje waar de naam van de palm wel degelijk correct is gespeld... :mrgreen:

(Als de onschuldige lezer nu denkt 'mijn God, waar gaat dit over?', dan moet ik hem/haar helaas gelijk geven....)

Ik schaar me achter Gouden Handpalm. Om te beginnen zouden ervaren gebruikers van dit forum zich aan moeten wennen om hun spelling van de plantennamen te controleren. Geef daarmee het goede voorbeeld. :thumb_up: Kopieer bij twijfel de eigennaam naar een andere tab of een tweede browser en grote kans dat Google de correcte benaming aanbiedt.
Bij mijn studie biologie werd kennis vereist van de Nederlandse flora. Geëxamineerd werd slechts eenmaal per jaar. In een zaaltje lagen vers geplukte wilde planten die je moest benoemen. Multiple choice bestond nog niet. Voor de Nederlandse naam kreeg je 1 punt. Wist je ook de Latijnse naam dan leverde dat 2 punten extra op. Ik kan me niet herinneren of spellingsfouten door de vingers werden gezien.

Draco
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 17 jun 2014 14:28

Wat soms enige irritatie wekt is dat het er zo ontzettend dom uitziet als je iets verkeerd spelt, net of je de lagere school niet met goed gevolg hebt doorlopen. In de stukken wordt vaak met een zeker aplomb van alles beweert waar de schriver dan prat op gaat -en dat is zijn goed recht, als hij met goede argumenten en vanuit persoonlijke ervaring spreekt- maar dat alles wordt dan weer teniet gedaan als hij niet eens weet HOE je iets schrijft.

"Ik hep vandaag een Traggie.... hoe heet ut..?. ..Traggiekappie! ja! gekocht bij de Praksis! Mooi man! Geweldig dingetje! Hij groeit alleen een beetje scheef! Misschien is het wel een Kappie Prinkiepi! Of hoe heet ut? Een Principsx! Ja, dat is um! Geweldig mooi ding, man! Met 480* graden blad! Zou ie een beetje verstopt zijn?" enz.

Op den duur ga je twijfelen of hier niet sprake is van een verstandelijke beperking.

Bedenk bij alles wat je schrijft dat ook anderen het moeten lezen.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor hexina op 17 jun 2014 14:49

en het is altijd leuk dat de mensen die wat te zeggen hebben op taalfouten van een ander zelf ook veel taalfouten maken :lol:
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 17 jun 2014 14:58

hexina schreef:en het is altijd leuk dat de mensen die wat te zeggen hebben op taalfouten van een ander zelf ook veel taalfouten maken :lol:

Haha... te zeggen hebben op... dat is een goeie... :lol:

Ok, on topic maar weer...
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Felicitaties en gebabbel