door palmguy op 11 jun 2013 21:45
Hallo,
Ik bleek ook - tot mijn grote spijt - een trachy met kleikluit te hebben gekocht vorig jaar.
Bij het verwijderen van de klei bleken de wortels mee af te brokkelen. Een deel van de klei heb ik verwijderd, een ander deel niet, ik heb de palm veel water, veel beendermeel en guano gegeven, het was duidelijk dat de meeste bladeren werden dichtgeknepen in het begin.
Toch kwam er geleidelijk wat beterschap nadat ik de oudste bladeren - vergeeld - had verwijderd, kwamen er toch een paar frissere groenere nieuwe bladeren en de palm leek zich toch vast te zetten.
Ik heb deze palm vrij goed beschermd deze winter, toch waren de meeste bladeren, behalve dan de nieuwe, vergeeld. Wederom heb ik dit jaar in april een blad of 7 van de oude verwijderd. Dit jaar toch al 2 nieuwe bladeren en een derde opent zich nu, de nieuwe speren groeien vrij snel, de palm staat ook muurvast.
De nieuwe bladeren zijn frisser, groener en helemaal niet dichtgeknepen meer.
Toch hebben de andere palmen met gezonde wortels een meer diepgroene bladkleur, het blijft dus verder aandacht besteden en afwachten wat de volgende winter brengt.
Liever geen kleikluit dat is duidelijk
Succes
Vriendelijke groeten
Guy