mijn palmboom

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: mijn palmboom

Berichtdoor lapalmeraie op 25 feb 2013 22:30

Inderdaad, je moet zo'n ouderwets ( en inmiddels bijna zeldzame ) lichtslang hebben.
Een schrale troost; zo'n led verbruikt 3x niets...
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor John & Tacha op 26 feb 2013 13:33

trachypalm schreef:en nog meer tips

Ik weet niet waar de palm vandaan komt, maar normaal gesproken hoort u tips en advies bij aankoop te krijgen
John & Tacha
Bedrijven

11 bedankjes

Berichtdoor draco op 27 feb 2013 02:06

lapalmeraie schreef:Inderdaad, je moet zo'n ouderwets ( en inmiddels bijna zeldzame ) lichtslang hebben.

Of een warmtekabel al dan niet met thermostaat of dimmer, al oogt dat minder gezellig dan een lichtsnoer. De warmtecapaciteit is evenredig met het wattage c.q. het stroomverbruik.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor tom storme op 27 feb 2013 16:34

draco schreef:
lapalmeraie schreef:Inderdaad, je moet zo'n ouderwets ( en inmiddels bijna zeldzame ) lichtslang hebben.

Of een warmtekabel al dan niet met thermostaat of dimmer, al oogt dat minder gezellig dan een lichtsnoer. De warmtecapaciteit is evenredig met het wattage c.q. het stroomverbruik.

Thx zal ik zeker aanschaffen voor de volgende winter laten we zeggen dat het dit jaar niet meer zal nodig zijn. Maar hoeveel verbruikt zo'n kabel buiten met vb thermostaat vorstvrij :?:
Want ik heb er verder geen ervaring mee.
Bedankt voor de tips Draco & lapalmeraie
Ik hoop dat men chamaerops humilis de winter heeft overleeft.
Het ziet er wel goed uit. Ik heb de bigbag er al verschillende malen afgehaald(op droge vorst vrije dagen) Ik heb bladschade maar de speren en diepste bladeren zien er nog oke uit
tom storme

2 bedankjes

Berichtdoor draco op 27 feb 2013 23:48

Hoeveel stroom zo'n warmtekabel verbruikt hangt allereerst af van het wattage. Vervolgens zijn van invloed de buitentemperatuur en windsnelheid, de isolatie van de ruimte en de ingestelde temperatuur van de thermostaat. Kortom het verbruik is niet in te schatten en zul je proefondervindelijk moeten vaststellen. Ik heb overigens geen ervaring met dit soort beschermingsmethoden, omdat ik over een plantenkas beschik. Deze verwarm ik met een electrische thermostaatkachel die op vorstvrij staat ingesteld. Er zullen waarschijnlijk weinig thermostaten zijn die lager dan 0°C kunnen worden ingesteld.
Als je over een geschikte thermostaat kunt beschikken, is de capaciteitskeuze of het wattage van de warmtekabel minder belangrijk zolang deze tenminste niet te laag is. Misschien is het zelfs mogelijk om hierbij een dimmer toe te passen en daarmee het risico op lokale oververhitting en verbranding te verkleinen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor trachypalm op 21 jun 2013 21:08

s.janssen schreef:Iedereen is op deze manier begonnen en daar is zeker niets mis mee ;)
Ik zou precies hetzelfde gedaan hebben en voor 10,- is het alsnog de moeite!

Ik denk dat er zat liefhebbers in de buurt zijn die een fortunei over hebben, ook rond Friesland.

ja soieso in dokkum zin er ook wel wat mensen met een palmboom in de tuin eerst 1 nu de hele tuin vol haha
bekijk ook eens mijn tuin viewtopic.php?f=49&t=10593 Groetjes,
Hendrik
trachypalm

8 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen