Een echte 'die-hard'!

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Een echte 'die-hard'!

Berichtdoor bjoveer op 26 nov 2013 09:24

En kan je nu even opsommen beste Daniëlle wat je juist gedaan hebt want ik geef toe dit is ongelofelijk gelukt, mijn hoed af ... zo zie je maar, als ik dit geweten had zou ik er misschien al een paar gered gehad hebben van het containerpark :oops:

groetjes

Björn
bjoveer

5 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 26 nov 2013 10:57

Zo te zien in ieder geval een goede behandeling met Cuprex (groene poeder is nog zichtbaar) en niet gezaagd.
Vermoedelijk ook de kern tijdelijk droog gehouden.
Op die manier werkt het bij mij toch ook nog steeds het beste ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor hexina op 26 nov 2013 23:02

heel erg mooi exemplaar zeg :thumb_up:
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor Leeuwtje op 28 nov 2013 13:25

Bedankt!! Hij is i.d.d. ontzettend mooi om te zien, jammer dat het nu zulk druilerig weer is....
Ik bescherm hem waarschijnlijk te veel nu, ben als de dood dat het nogmaals gebeurt.

Natuurlijk wil ik uitleggen wat en hoe ik te werk ben gegaan. Ik denk wel dat een flinke portie geluk en zeer zeker het feit dat ik er nog op tijd bij was, heel veel heeft uitgemaakt. De trachy staat 1 meter van het verhoogde terras, waardoor ik bijna op ooghoogte in de kroon kan kijken. Iedere verandering wordt dan ook nauwlettend in de gaten gehouden... :D
Zeker bij palmen van deze hoogte is dat op andere plekken (vrij in de tuin) lastiger om te zien. Denk wel dat ik daardoor nog op tijd was.

Zoals gezegd kon ik de speer eruit trekken en hield ik een kommetje prut over.
Ben eerst al het rottende/ stinkende materiaal gaan verwijderen, uiteindelijk zelfs met een lepel (heel voorzichtig) tot ik niet meer verder kon tot ongeveer 7 cm diep. Als je er niet meer bij kunt, lijkt me afzagen tot dat punt de enige optie. Met een hele keukenrol heb ik toen alles wat vochtig was en gedroogd. Proppen keukenrol een half uurtje tot een uurtje laten zitten om het laatste vocht te verwijderen.
Bij een plaatselijke leverancier/groothandel voor fruittelers heb ik een zakje kopersulfaat kunnen regelen (€ 0,59....)
Met plastic dingetjes (weet niet hoe ze heten...) heb ik eerst lucht gecreëerd. Geen stokjes of ander organisch materiaal gebruikt omdat ik dacht dat dit het rottingsproces weer op gang zou brengen.
211c.jpg
luchten
211c.jpg (263.32 KiB) 3140 keer bekeken

Vervolgens een half zakje kopersulfaat in alle kieren gestrooid, met mondkapje voor!
Om de boel droog te houden heb ik een paraplu bevestigd. Deze heeft er ongeveer twee maanden gezeten, wel tussendoor vervangen voor een doorzichtig exemplaar.
Ben er veel mee bezig geweest, dagelijks deppen-peuteren-plasticjes verschuiven enz. En.... veel aanmoedigen ;) Mijn oma deed dat bij al haar planten en werd met een weelderige groei beloond. Als je wanhopig bent wil je niet dat het daarop stuk loopt :D

Komende winter krijgt hij een mooi doorzichtig zeil als een soort luchtballon (onderkant open) en een lichtslang om de stam tot bovenin. Deze staat overigens maar zelden aan. Vocht en dan hard vriezen en de koude wind (hij vangt precies de wind die tussen de huizen doorwaait) hebben hem de vorige keer genekt. Hopelijk nooit meer.....

Tis een heelverhaal geworden :? Ik hoop dat jullie er iets aan hebben...

Groet,
Daniëlle
Leeuwtje

0 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 28 nov 2013 19:06

Zeker weten dat we er iets aan hebben ;)
Hij is prachtig hersteld jouw palm :thumb_up:
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor Nollie op 28 nov 2013 22:54

Bedankt voor de Howto. Met Aanmoedigen bedoel je Praten, toch ?

Ik hou ze droog met een halve fles over de speer. Als het vriest een vlieszak erover met paraplu eronder (tegen doorzakken door zware sneeuw).
Nollie

0 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 02 dec 2013 00:27

:thumb_up:
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor bjoveer op 02 dec 2013 15:16

Knappe prestatie, echt iets om trots op te zijn, dus als ik het goed begrijp is droog houden na het verwijderen van de rotte speer werkje 1 en daarna doe jij er het kopersulfiet op ... na 2 maanden begon jij terug groei te krijgen. Bijna niet aan te nemen zeg.
Enfin het zou mij enkele Trachy's overeind geholpen hebben mocht ik dit weten op voorhand :lol:
bjoveer

5 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 02 dec 2013 15:45

Staat ook hier beschreven trouwens (a)
Hoe behandel ik speerrot?

Met daarin een alternatief voor kopersulfiet wat in NL niet meer verkocht mag worden.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen