Bedankt!! Hij is i.d.d. ontzettend mooi om te zien, jammer dat het nu zulk druilerig weer is....
Ik bescherm hem waarschijnlijk te veel nu, ben als de dood dat het nogmaals gebeurt.
Natuurlijk wil ik uitleggen wat en hoe ik te werk ben gegaan. Ik denk wel dat een flinke portie geluk en zeer zeker het feit dat ik er nog op tijd bij was, heel veel heeft uitgemaakt. De trachy staat 1 meter van het verhoogde terras, waardoor ik bijna op ooghoogte in de kroon kan kijken. Iedere verandering wordt dan ook nauwlettend in de gaten gehouden...
Zeker bij palmen van deze hoogte is dat op andere plekken (vrij in de tuin) lastiger om te zien. Denk wel dat ik daardoor nog op tijd was.
Zoals gezegd kon ik de speer eruit trekken en hield ik een kommetje prut over.
Ben eerst al het rottende/ stinkende materiaal gaan verwijderen, uiteindelijk zelfs met een lepel (heel voorzichtig) tot ik niet meer verder kon tot ongeveer 7 cm diep. Als je er niet meer bij kunt, lijkt me afzagen tot dat punt de enige optie. Met een hele keukenrol heb ik toen alles wat vochtig was en gedroogd. Proppen keukenrol een half uurtje tot een uurtje laten zitten om het laatste vocht te verwijderen.
Bij een plaatselijke leverancier/groothandel voor fruittelers heb ik een zakje kopersulfaat kunnen regelen (€ 0,59....)
Met plastic dingetjes (weet niet hoe ze heten...) heb ik eerst lucht gecreëerd. Geen stokjes of ander organisch materiaal gebruikt omdat ik dacht dat dit het rottingsproces weer op gang zou brengen.

- luchten
- 211c.jpg (263.32 KiB) 3140 keer bekeken
Vervolgens een half zakje kopersulfaat in alle kieren gestrooid, met mondkapje voor!
Om de boel droog te houden heb ik een paraplu bevestigd. Deze heeft er ongeveer twee maanden gezeten, wel tussendoor vervangen voor een doorzichtig exemplaar.
Ben er veel mee bezig geweest, dagelijks deppen-peuteren-plasticjes verschuiven enz. En.... veel aanmoedigen

Mijn oma deed dat bij al haar planten en werd met een weelderige groei beloond. Als je wanhopig bent wil je niet dat het daarop stuk loopt
Komende winter krijgt hij een mooi doorzichtig zeil als een soort luchtballon (onderkant open) en een lichtslang om de stam tot bovenin. Deze staat overigens maar zelden aan. Vocht en dan hard vriezen en de koude wind (hij vangt precies de wind die tussen de huizen doorwaait) hebben hem de vorige keer genekt. Hopelijk nooit meer.....
Tis een heelverhaal geworden

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben...
Groet,
Daniëlle