Ik heb een vraag over de chamaerops humilis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Ik heb een vraag over de chamaerops humilis

Berichtdoor Trisjim op 23 jun 2014 09:32

Beste palmvrienden ik heb een vraag ik kan een chamaerops humilis kopen maar is het een aanrader om in de vollegrond te plaatsen .? Wand zie meestal dat ze in een kuip staan :onzeker: hoop dat iemand mij kan helpen met een lijstje welken er het meest winterhard zijn voor de vollegrond

Met vriendelijke groet trisjim :thai:
Trisjim

0 bedankjes

Re: Ik heb een vraag over de chamaerops humilis

Berichtdoor lapalmeraie op 23 jun 2014 10:54

Dat kan zeker maar is gezien de compacte groei ook eentje zie gemakkelijk/goed in kuip groeit.

Omdat ik dol ben op lijstjes ( :lol: ) : u vraagt, wij draaien

de Top 5 beste... PALMEN

het 3e stukje is het antwoord op jouw vraag. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Troy op 23 jun 2014 12:19

Sabal mist nog in het lijstje!
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 23 jun 2014 12:35

Brahea armata? Lijkt mij toch echt geen palm om hier uit te planten in de volle grond hoor tenzij je een arsenaal aan winterbescherming wil bovenhalen elk jaar met bijverwarming. Dan moet deze ook nog eens bij elke kans flink gelucht worden door zijn aanleg voor schimmel en speerrot aangezien die een bloedhekel heeft aan vocht.
Dan is Butia capitata nog gemakkelijker de winter door te krijgen maar de Sabal minor en meerbepaald de Sabal minor var. Louisiana is veel sterker en veel geschikter voor uitplant in ons klimaat. Deze krijgt bij mij wel bescherming in de vorm van een afdakje op 4 paaltjes en een laagje vliesdoek daaromheen. Komt zo perfect de winters door. Vorige "winter" zelfs helemaal niets van bescherming gehad.
Trithrinax campestris enkel een afdakje. Heeft hier nu 4 winters achter de kiezen op die manier. Is natuurlijk wel ook een supertrage groeier.
Chamaerops humilis is een vrij makkelijke en hoort toch vlak na de Trachycarpus te komen waarbij hij in de winter best gewoon een afdakje krijgt om hem droog te houden. Vanaf -13/-14 toch best beetje bijverwarmen als er een langere periode met ijsdagen is want vooral dat doet veel palmen de das om.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 23 jun 2014 12:52

Bedankt voor het meedenken. Ik heb de Sabal mee opgenomen. :thumb_up:
De opzet van het lijstje destijds was vooral om beginners wat verder te laten kijken dan de meest klassieke soorten. Helemaal sluitend is dat natuurlijk nooit. Ook verschillen de onderlinge ervaringen, ik heb een globale extractie proberen te maken. Hier doet de Brahea armata het bv prima in volle grond en ik ken nog zo'n gevallen.
De Butia daarentegen, liet het bij mij afweten.

De Chamaerops, waar het hier uiteindelijk over gaat, staat iets lager in de lijst omdat deze toch minder hard is dan vaak wordt aangegeven. Zonder bescherming heb je bij een beetje winter toch een behoorlijke kans op speerrot. Hoewel ze vrijwel altijd weer uitlopen is het dus aangeraden om daar toch iets van een afdak boven te voorzien.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Trisjim op 24 jun 2014 21:31

hartstikken bedankt voor de reacties en voor de uitleg,
ik ben namelijk bezich met het beplanten van mijn tuinhuisje buiten heb nog niet zo veel staan maar gaat de goede kant op, :thumb_up: ik wil nu wat verschillenden soorten en zach een groote chamaerops humilis staan en vond hem zo mooi dan ga ik er voor hij is denk zoon 35 cm stam en veel naast scheuten voor 65 euro is dit duur ???

met vriendelijke groet trisjim :thai:
Trisjim

0 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 26 jun 2014 00:41

Ja dat is heel duur helaas. Maar misschien als je een fotootje post dat het nog meevalt :P
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Herman op 29 jul 2014 07:50

Ik zou de chamaerops humilis elke winter een afdakje geven. Deze heeft bij een beetje winter al kans op speerrot. Beter voorkomen. En wat is nu een een half uurtje werk, zo red je de schoonheid door de winter en kun je weer de hele zomer genieten van je exoot.
Herman

30 bedankjes

Berichtdoor Rob op 30 jul 2014 00:39

Trisjim schreef:hartstikken bedankt voor de reacties en voor de uitleg,
ik ben namelijk bezich met het beplanten van mijn tuinhuisje buiten heb nog niet zo veel staan maar gaat de goede kant op, :thumb_up: ik wil nu wat verschillenden soorten en zach een groote chamaerops humilis staan en vond hem zo mooi dan ga ik er voor hij is denk zoon 35 cm stam en veel naast scheuten voor 65 euro is dit duur ???

met vriendelijke groet trisjim :thai:

Hi Trisjim,
check even de verkoophoek op dit forum. Daar staan er nog wel eens te koop. Meestal krijg je van palmklimvrienden forumleden wel een meer redelijk prijs dan bij de gemiddeld tuincentra.
Alternatief is Garden Palms website, met hun aantrekkelijke prijzen bezorgen tevens aan huis. Zeker als je iets meer dan 1 stuks bestelt word bezorgen op pallet interessant (en het scheelt sleepwerk).

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen