Ravenea musicalis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Ravenea musicalis

Berichtdoor draco op 24 sep 2014 16:28

Vandaag zat ik te bladeren in een van de boeken uit de palmencollectie op zoek naar informatie over Ravenea glauca een soort die ik nu een 2-tal jaren met zichtbaar resultaat in kweek heb. Daarbij viel mijn oog op de soort Ravenea musicalis welke eind vorig eeuw werd ontdekt door de Nederlandse botanicus Henk Beentje (Beentje - Principes 1993). De naam intrigeerde me en vooral ook omdat muziek een andere passie is. Gelet op de zeldzaamheid van deze soort lijkt het me niet waarschijnlijk dat iemand van Palmvrienden deze in bezit heeft. Omdat het bijzondere van deze palm is, dat deze in water groeit, citeer ik een gedeelte van de beschrijving in Palms of Madagascar (John Dransfield en Henk Beentje): "The only true Madagascar waterpalm, and possibly the only palm of the world of which the seeds sprout under water; fruit and seed are adapted to dispersal by water. The fruits float, but open at the slightest bump; the liberated seed has already sprouted within the fruit, so that when it sinks to the river bottom it can quickly establish itself. The name refers to the musical sound caused by the seeds of various sizes dropping from various heights into the river.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Re: Ravenea musicalis

Berichtdoor lapalmeraie op 24 sep 2014 20:00

Inderdaad een apart geval :)

Afbeelding
bron: PACSOA
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 24 sep 2014 21:24

Een interessante palm Han, Een leuk voorbeeld hoe mooi evolutie kan zijn over een succesvolle aanpassing in een waterrijk gebied. Madagaskar is een geweldig eiland, aan de ene kant van het eiland is het tropisch en aan de andere kant is het gort droog waar prachtige doornbossen zijn ontstaan met baobabs en Alluaudia's. Gevolgd door een unieke verzameling aan fauna natuurlijk ;)

Het is jammer dat dit soort boeken vrij prijzig zijn, maar als je ze eenmaal in bezit heb is het een ware aanvulling op je eigen botanische bibliotheek ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Rob op 24 sep 2014 21:51

draco schreef:"The only true Madagascar waterpalm, and possibly the only palm of the world of which the seeds sprout under water; fruit and seed are adapted to dispersal by water.

Super Han!
Nypa fruticans word overigens ook verplaatst door drijvende zaden, maar voor zover ik weet kiemen ze niet onder water. Tot dusverre staan er hier al bijna een jaar twee Nypa op de vensterbank in een oud aquarium, en een van de twee heeft het zichtbaar naar de zin!

Ik zal t.z.t. wel eens een apart topic posten

Rob

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 02 okt 2014 06:46

Hier in Australie groeien de Archontophoenix ook gewoon in het water, blijft net zoals bovenstaande foto een apart gezicht.
Exotic Life

57 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen