mooi plaatje! Heb je nog iets bijzonders met de aarde gedaan of gewone tuinaarde eromheen? Ik wil er ook 1 in de volle grond gaan zetten, maar aarzel nadat ik in de winter van 2012 een hele grote ben verloren... De huidige wordt echter te groot om op zolder te overwinteren...
Die aarzeling had ik ook maar ik heb dat sinds 2014 van me afgezet. Elfstedentocht winters zoals de laatste in 1997 lijken cyclisch op te treden met een periodiek van ongeveer 12 jaar (1985-86/1997, 2010-12). De winter van 2011/12 had overigens mild verloop tot aan februari.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Juist in 2010 heb ik mijn tropische tuintje aangelegd en helaas in de eerste winters heel wat verloren Dat was is overgebleven is dan ook wel echt winterhard bevonden
Ik heb deze plant vorig jaar in pot gekocht. In het tuincentra heb ik gevraagd of ze hem uit de pot wilden trekken zodat ik de wortels mocht bekijken. . Hier deden ze niet moeilijk over en deze was goed geworteld zoals op de foto te zien is.
Verder heb ik aarde toegevoegd met 3 maanden voeding, geen speciale palm aarde of iets. Hij mag het verder zelf doen
Het hangt een beetje af van op welke grond je je Trachy gepoot hebt (zit je op (rivier)klei, dan loopt het niet zo'n vaart), maar toch zou ik de boom in april wat bijvoeden. Dat hoeft geen duur spul te zijn. Zelf meng ik een halve fles eenvoudige plantenvoeding voor buitenplanten met een paar scheppen lavameel, vermeng dat geheel met een halve fles water en giet de combi uit rond de stam. Daarna nog even wat nagieten. Dat geheel kost je nog geen twee euro per boom.
Vooral als je, zoals ondergetekende, op zandgrond zit is bijvoeden in de lenten en nazomer wel aan te raden voor dat soort grote bomen. Anders zie je per jaar je bladeren achteruitgaan.
Kijk je naar professionele kwekers dan strooien die elk jaar zakken vol voeding rond hun bomen uit. Ze weten dat de grond zienderogen gaat verschralen met bomen van dat formaat.
Ik verdeel in het voorjaar een schep organische mest rondom de tuinpalmen (DCM mix 5). Dat is vandaag weer gebeurt. De voormalige zeebodem is weliswaar niet voedselarm maar hier en daar signaleer ik bij vaste planten 'n behoefte aan magnesium waarin deze bemesting voorziet.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Hier een dikke blauwe laag rivierklei op nog geen meter diepte. Bij mijn vorige poging had ik op advies van de verkoper met een grondboor lange gaten in het pootgat geboord en gevuld met kiezelstenen, zodat de wortels niet zouden rotten. Qua voeding gebruikte ik alleen koemestkorrels. Echter als ik jullie reacties lees, is dat toch wat weinig. Waar haal je dat lavameel? Gewoon bij een tuincentrum?
Lavameel, basaltmeel of algemeen gesteentemeel. Bentoniet klei is ook zeer geschikt om de grond met mineralen te verrijken. o.a. verkrijgbaar bij www.boerengoed.nu