livistona

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

livistona

Berichtdoor liesgorter op 04 aug 2010 12:53

Vandaag bij de Lidl,Belgie een livistona palm voor 3.99 euro meegenomen. Wel niet zo groot maar de wortels komen onderuit de pot. In wat voor substraat pot ik hem het beste om?
liesgorter

1 bedankjes

Re: livistona

Berichtdoor draco op 04 aug 2010 17:25

liesgorter schreef:Vandaag bij de Lidl,Belgie een livistona palm voor 3.99 euro meegenomen. Wel niet zo groot maar de wortels komen onderuit de pot. In wat voor substraat pot ik hem het beste om?

veel geluk ermee , heb vorig jaar identiek dezelfde aangekocht ( ook bij de Lidl ) , ik had toen 2 stuks , en allebei zijn ze kort nadien kapot gegaan
ik heb nog niet veel goeie reacties gehoord en gelezen over het houden en groeien van deze "palm" ( is trouwens een binnenpalm , dus zeker niet in volle grond buiten )
maar het enige voordeel is ( vind ik ) voor deze prijs kan je niet sukkelen , en groeien de palmen niet , dan heb je nog steeds een mooie bloempot over ( heb ze daarjuist ook zien staan , in die kleurige bloempotten )
draco

Berichtdoor pascal op 04 aug 2010 17:49

die van mij is zijn eerste speer aan het openen en de tweede speer groeit goed.

Heb hem in een menging van 50/50 cocopead en gewone potgrond gedaan maar denk niet dat dit ideaal is? (ben zeker geen expert op dit vlak).

Zo lang hij binnen in de veranda staat benevel ik hem bijna iedere dag maar met iets warmer weer mag hij van mij buiten (heeft schaduw tussen 11 en 4). Buiten benevel ik bijna niet.
pascal

1 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 04 aug 2010 19:00

Je leest inderdaad vaker dat het geen gemakkelijke palm is.
Het is inderdaad geen beginnerspalm aangezien hij toch wat gevoeliger is voor "fouten" in de verzorging.
Maar met een beetje kennis is het zeker te doen hoor.
Ik had er zelf ook eentje die het prima deed. Had.... omdat ik hem tijdens de winter gewoon vergeten ben (stond in een andere kamer alleen) waardoor hij compleet verdroogd was :oops:

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor liesgorter op 04 aug 2010 22:50

Dat geeft dan weer goede moed. Maar voor 3,99 kan je wel iets riskeren. Ik heb hem gepot in 3 delen kuipplantenaarde en 1 deel zand. Ook ben ik van plan hem iedere dag te benevelen net zoals de panamahoed palm. Alletwee staan ze ook bij mij in de veranda(serre).Bedankt voor het advies.
liesgorter

1 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 04 aug 2010 23:47

Wij hebben enkele exemplaren van de Livistona rotundifolia staan. Een palm waarvan ik vind dat het trage groeiers zijn en een zéér schaduwrijke en matig vochtige standplaats verkiezen.

Afbeelding

De exemplaren rond onze rijstvelden groeien bijna niet, te droog en te veel zon. Bij een volgend bezoek eens een fototje nemen.

De Livistona Chinensis kan dan naar mijn gevoel meer zon verdragen, de diepgroene kleur van de voorgaande heeft die dan niet.

Afbeelding

Een poging om ze te zaaien is echter niet gelukt. :?

Afbeelding

:thai:
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 04 aug 2010 23:48

De mijne doet het voorlopig nog goed. Ik heb deze nu een jaartje. Ik laat deze tussen de gietbeurten steeds even opdrogen en hij staat constant binnen of in de veranda.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen