Heb ik Vinassekali wel op het juiste moment toegepast?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Heb ik Vinassekali wel op het juiste moment toegepast?

Berichtdoor dance11 op 07 aug 2010 09:08

Hallo Palmvrienden,

Ooit heb ik ergens gelezen dat je om je palm winterharder te maken Vinassekali moet gebruiken. Ik had toen gelezen dat dit begin augustus moest omdat je vanaf september niet meer mag mesten en het bovendien wel een maand zou duren voordat de bescherming actief zou zijn. Trouw in mijn agenda dus ingepland en 1 augustus Vinassekali toegepast.

Nu hoor ik van verschillende mensen en zie ik ook hier in het forum dat het eigenlijk pas vanaf eind september nodig is. Ik heb nu dus een aantal vragen:

- Ben ik te vroeg geweest en belemmer ik nu de normale groei.

- Moet/kan ik eind september nu nog een keer Vinassekali toepassen om ervoor te zorgen dat de palmen de winter beter doorkomen of doe ik dan meer kwaad dan goed.

- Omdat ik al Vinassekali heb toegepast heb ik geen koemest gebruikt, omdat ik bang was voor overbemesting en omdat ik ook ooit ergens gelezen heb dat je vanaf augustus niet meer moet mesten omdat je dan de groei van de palm stimuleert en dat de jonge bladeren dan toch niet voldoende winterhard zijn.

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden en kijk met spanning de eerste overwintering tegemoet.
dance11

0 bedankjes

Re: Heb ik Vinassekali wel op het juiste moment toegepast?

Berichtdoor lapalmeraie op 08 aug 2010 15:36

Mail:
Hallo La Palmeraie,

Onderstaande vraag heb ik bij een collega Forum gesteld, maar daar wordt hij wel veel bekeken maar is er nog geen antwoord. Kunt u mij van advies voorzien?

Hallo

Op het Palmvrienden forum had ik je berichtje ook gelezen inderdaad, maar omdat ik persoonlijk geen ervaring heb met deze meststof heb ik niet gereageerd. Maar omdat je de vraag nu rechtstreeks ook gesteld heb ben ik toch even op onderzoek gegaan. ;)

Vinassekali is een aanvullende meststof voor Kali tekorten in de bodem.
Om te kunnen achterhalen wat de gevolgen kunnen zijn van te veel of te weinig moet je eerst weten wat Kali(um) allemaal doet met een plant. Het nut van Kalium: (= copy-paste uit een ouder forum onderwerp)

Kalium (K) (wordt ook wel Kali genoemd)

Wat doet het?
- Nodig voor het transport van water en koolhydraten
- Bevordert de stevigheid van de plant
- Bevordert de vorming van wortels en knollen
- Bevordert de vorming van vruchten
- Vermindert de gevoeligheid voor droogte en vorst
- Verhoogt de weerstand tegen schimmelziekten
- Bevordert de smaak en houdbaarheid van de oogst

Wat gebeurt er bij te weinig kalium?
- Geeft gekleurde plekken en verdorring van het blad, beginnend aan de bladrand
- Minder grote bloemen van slechte kwaliteit
- Minder sterke knol- en wortelvorming
- Gevoeliger voor wisselende weersomstandigheden

Wat gebeurt er bij te veel kalium?
- Planten (en dus ook groentenoogst) bevatten meer water
- Belemmert de opname van Magnesium en Boor door de plant

Bronnen met een relatief hoog kaliumgehalte?
- Stalmest, en in dit geval vooral de urine in de mest
- Gesteentemeel
- Houtas
- Vinassekali
- Patentkali

Een teveel aan Kalium verhindert dus de opname van Magnesium, een andere belangrijke meststof voor palmen. Dat lijkt me dus niet ideaal. Daarbij zijn er ook redelijk wat liefhebbers die hun palmen in volle grond nooit bijkomende meststoffen toedienen. In de volle grond kan de palm in principe immers aan alle nodige voedingsstoffen geraken. Daarom lijkt het mij aangeraden om het voor deze keer te laten zoals het is. Beter iets te weinig dan een overdosis.

Maar nogmaals, ik gebruik deze meststof zelf niet. En kan dus ook niet voortgaan op eigen ervaringen.
Ik bemest mijn palmen in volle grond enkel met gedroogde koemestkorrels afgewisseld met af en toe een beetje meststoffen voor de siertuin (van DCM). Bij het aanplanten krijgen ze eveneens bloed- en beendermeel in het plantgat. De palmen in pot krijgen voornamelijk vloeibare meststof voor palmen (eveneens van DCM).
Voor een gezonde palm zal de overwintering in mijn ogen ook geen probleem vormen mits de juiste voorzorgen genomen worden. Correcte winterbescherming bij de vorstbestendige soorten, voorkomen van vocht en tocht,… Dit zal een veel groter resultaat geven dan het al dan niet toevoegen van extra Kalium.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen