trachycarpus fortunei

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

trachycarpus fortunei

Berichtdoor hanna op 21 apr 2009 18:10

Hallo,
Ik heb een palm in een grote stenen bloembak staan.(zie bijlage)
Door de erge vrieskou heb ik alle bladeren moeten afknippen(10 cm stengel overhoudend),nu heb ik alleen nog een stam en twee speren die een beetje zich openzetten.Maar de speren zover ik kan zien zijn ook op bepaalde plaatsen bruin.
Moet ik ze al afknippen of wachten tot ze groter zijn?
Een andere vraag,ik gebruik(zie bijlage)dit voedsel voor de palm, is dat goed en hoef ik dat alle weken te geven?
Groetjes
Bijlagen
1.jpg
1.jpg (54.73 KiB) 5213 keer bekeken
hanna

0 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei

Berichtdoor hanna op 21 apr 2009 18:14

En nu de bijlage van het voedsel
Bijlagen
Scannen0001.jpg
Scannen0001.jpg (142.72 KiB) 5209 keer bekeken
hanna

0 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 21 apr 2009 19:29

Beste hanna,

Welkom op het forum!

Je mag de oude bladeren gerust wat korter afknippen hoor. De overblijfselen van de oude bladstelen blijven immers aan de palmboom en vormen mee de stam (en dus ook het uiterlijk) van de palmboom. 10-15 cm is echt wat veel. Je mag ze gerust tot 3-5 cm terug knippen. Doe maar wat je zelf mooi vindt.

Maar natuurlijk moet je eerst weten of je palmboom niet kapot gegaan is in de winter ... Het is immers een zeer koude winter geweest, en zonder bescherming (zeker een palmboom in pot) kan het zijn dat je palmboom het niet overleeft heeft.

Een goed trucje om te bepalen of je Trachycarpus fortunei kapot is, is door eens redelijk hard aan de speer te trekken. Die moet helemaal sterk vast zitten. De losse bladeren haal je er maar uit. Als ze echter allemaal los zitten en er een gat in de speer is (omdat er dus geen bladeren meer zijn) dan is je palmboom waarschijnlijk kapot ...

Als je de speer er echter niet kan uittrekken, dan hoef je de bruine delen van de bladeren er zeker niet van te knippen hoor. Het kan wel even duren voor je palmboom helemaal van de winter is hersteld.

De producten van DCM zijn doorgaans erg goed hoor. Dus als je speciale vloeibare meststof hebt gekocht voor je palmbomen, dan is dit wel in orde. Je palmen zullen het graag opnemen. In de winter hoef je geen mest toe te dienen. In de lente en zomer, één keer per maand. Als mijn palm bloeit, dan geef ik ze wat extra meststof. (wel de juiste verhouding behouden!)

Als er nog vragen zijn dan hoor ik ze graag. ;)

Met vriendelijke groeten,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor hanna op 29 apr 2009 18:04

bedankt voor je uitleg.
Ik zal de stelen een beetje korter knippen,eigenlijk komisch zoals hij er nu bijstaat hé.
Als ik aan de speer trek komt er niks los hoor,de twee speren zitten vast.
Ik vind het zeer spijtig,toen ik hem enkele maanden geleden gekocht heb was hij zo mooi groot en nu...
Hoe kan ik vermijden dat er bij een volgende strenge winter weer bijna niks van overschiet?
En nog een vraag, ik kan toch niet iedere keer als het erg stormt ofzo de bladeren samenbinden?
Hanna
hanna

0 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 29 apr 2009 19:14

Vermits je palmboom in een pot staat kan je hem bij te strenge vorst beter binnen zetten. Als dit echter niet mogelijk is (omdat hij bv. te veel weegt, of te weinig plaats) dien je de palmboom te beschermen met vliesdoek. Dit is een witte doorlatende doek die je kan kopen in bv. de aveve. Je kan dan beter ook de speer (of eventueel de hele plant) afdekken zodat er geen water in komt. Als een palmboom eerst een plensbui krijgt, en het begint daarna streng te vriezen is hij een pak minder winterhard. Daarom is de winterhardheid van een palmboom eigenlijk een referentie, maar geen vaste waarde.

De Trachycarpus fortunei is inderdaad niet zo windbestendig. Na een windvlaag zien ze er soms slordig uit, maar het enige dat je daar tegen kan doen is hem uit de wind zetten, of (zoals je zelf aangeeft) de bladeren samen binden. Zo veel stormt het nu niet in België (gelukkig maar) ;) De Trachycarpus wagnerianus is veel beter bestand tegen de wind. De bladeren zijn korten er stevige.
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor gerry op 04 mei 2009 12:26

ben zaterdag naar de genkertuincentum geweest en daar stonden de trachycarpuse fortunei met een stammetje van 10a15 cm hoog aan een spotprijs van 5.95 hoe komt dat ze deze zo goedkoop kunnen verkopen en een van een stam van ongeveer 1.00 vragen ze 100euro aan hoeveel kan ik dan mijn platjes verkopen
gerry

0 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 04 mei 2009 21:43

5,95€ voor stammetjes van 10cm is wel héél goedkoop. Ik verkoop deze aan 8€/stuk, en dit is al weinig. Waarschijnlijk heeft dat tuincentrum een grote partij Trachycarpus fortunei opgekocht uit Italië (daar komen ze vaak vandaan) en zo kunnen ze deze erg goedkoop aanbieden. Hoewel is het altijd oppassen geblazen met zeer goedkope planten. Soms zeggen ze wel eens: "Als het te mooi is om waar te zijn, is het waarschijnlijk niet waar" ;) Dus geen kat in een zak kopen ;)

Maar het kan een uitzondering zijn natuurlijk!
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Brissie op 23 aug 2010 15:40

Wat bedoelen jullie met de speer.
Brissie

0 bedankjes

Berichtdoor erna op 23 aug 2010 16:45

Beste Brissie,

Een speer is een opgevouwen blad van een palm, die uit het hart (midden) van de palm komt.
Tijdens de groei gaat het blad dan langzaam open.
Als de palm teveel koude gehad heeft, of vocht... kan het onderste van de speer beginnen rotten, dan spreekt men van speerrot. En om eerlijk te zijn, iedereen is als de dood voor speerrot...

Trouwens, welkom bij het forum, ik zie dat dit je eerste post is.

En, ahum, toen ik 7 jaar geleden ben begonnen met exoten was dit ook mijn eerste vraag ....

groetjes, en veel plezier,

Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor ronnyrambo op 19 sep 2010 18:32

Beste Hanna,

Ik had ook een Trachycarpus Fortunei in een pot die "kapot" was.
Ik kon de bladeren en de speer een gewoon uittrekken, met een gat boven in de stam als gevolg maar liet hem gewoon buiten staan.
Uiteindelijk heeft de palm deze zomer 3 nieuwe, weliswaar kleinere bladeren aangemaakt.
De beste oplossing bij strenge vorst is uiteraad zoals ik reeds in de reacties gelezen heb de palm binnen halen, dan vermijdt je elke schade want zelfs de plant afdekken en inpakken zal bij strenge vorst geen schade voorkomen.
Groeten,
Ronny
ronnyrambo

0 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen