Beste hanna,
Welkom op het forum!
Je mag de oude bladeren gerust wat korter afknippen hoor. De overblijfselen van de oude bladstelen blijven immers aan de palmboom en vormen mee de stam (en dus ook het uiterlijk) van de palmboom. 10-15 cm is echt wat veel. Je mag ze gerust tot 3-5 cm terug knippen. Doe maar wat je zelf mooi vindt.
Maar natuurlijk moet je eerst weten of je palmboom niet kapot gegaan is in de winter ... Het is immers een zeer koude winter geweest, en zonder bescherming (zeker een palmboom in pot) kan het zijn dat je palmboom het niet overleeft heeft.
Een goed trucje om te bepalen of je
Trachycarpus fortunei kapot is, is door eens redelijk hard aan de speer te trekken. Die moet helemaal sterk vast zitten. De losse bladeren haal je er maar uit. Als ze echter allemaal los zitten en er een gat in de speer is (omdat er dus geen bladeren meer zijn) dan is je palmboom waarschijnlijk kapot ...
Als je de speer er echter niet kan uittrekken, dan hoef je de bruine delen van de bladeren er zeker niet van te knippen hoor. Het kan wel even duren voor je palmboom helemaal van de winter is hersteld.
De producten van DCM zijn doorgaans erg goed hoor. Dus als je speciale vloeibare meststof hebt gekocht voor je palmbomen, dan is dit wel in orde. Je palmen zullen het graag opnemen. In de winter hoef je geen mest toe te dienen. In de lente en zomer, één keer per maand. Als mijn palm bloeit, dan geef ik ze wat extra meststof. (wel de juiste verhouding behouden!)
Als er nog vragen zijn dan hoor ik ze graag.
Met vriendelijke groeten,
Christophe