Phoenix Canariensis op Oléron

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Phoenix Canariensis op Oléron

Berichtdoor Christophe14 op 24 sep 2010 11:12

Mijn ouders hebben mij gisteren enkele foto's doorgestuurd van op hun vakantie, meer bepaald van de palmpjes daar. Zo lang ben ik nog niet bezig met palmen en exotische planten, maar volgens mij is dit de Phoenix Canariensis?

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben jaloers, mijn Canariensis staat in een pot en is toch enkele maten kleiner! :lol:

Afbeelding
Christophe14

0 bedankjes

Re: Phoenix Canariensis op Oléron

Berichtdoor Christophe14 op 24 sep 2010 11:13

Ow ja, die foto's zijn trouwens gemaakt op Ile D'Oléron, een Frans eiland iets boven Bordeaux. ;)
Christophe14

0 bedankjes

Berichtdoor amourath op 24 sep 2010 11:28

Christophe14 schreef:Zo lang ben ik nog niet bezig met palmen en exotische planten, maar volgens mij is dit de Phoenix Canariensis?

Klopt! :) 'k Wist niet dat het klimaat daar gunstig genoeg was om deze jongens in volle grond te planten... want het lijkt me, gezien de winterschade, dat ze géén bescherming krijgen. Mooi!
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe14 op 24 sep 2010 11:37

amourath schreef:
Christophe14 schreef:Zo lang ben ik nog niet bezig met palmen en exotische planten, maar volgens mij is dit de Phoenix Canariensis?

Klopt! :) 'k Wist niet dat het klimaat daar gunstig genoeg was om deze jongens in volle grond te planten... want het lijkt me, gezien de winterschade, dat ze géén bescherming krijgen. Mooi!

Oléron (en bij uitbreiding de gehele Charente-Maritime) kent een zeer gunstig klimaat. Qua aantal uren zon loopt het daar gelijk met de Côte D'Azur. Kijk maar op't volgende kaartje:

Afbeelding

't Is er zalig om te vertoeven! :)
Christophe14

0 bedankjes

Berichtdoor The Flying Dutchman op 24 sep 2010 16:42

Het zal misschien komen omdat het een eiland is maar op het vaste land zeg maar vanaf Bordeaux
en zuidelijker heb ik ze niet gezien. Wel vele Trachies.

Ron
The Flying Dutchman

14 bedankjes

Berichtdoor koen op 24 sep 2010 19:31

In Noordwest-Europa heeft klimatologisch gezien een eiland altijd voordeel. In Zuidwest-Engeland horen de Scilly eilanden tot zone 10, terwijl het aanhorende Cornwall (Kernow) tot zone 9 behoort, kustgebieden althans. Zuid-Engeland : Isle of Wight heeft een klimaatvoordeel ten opzichte van het naburige Zuid-Engeland. Het eiland Wight 'plakt' haast nochtans tegen het vasteland. Isle de Ré ten zuiden van Bretagne (Breizh) is ook iets zachter. De Normandische kanaaleilanden Guernsey en Jersey ook. En wie kent het eiland Mainau niet in het Bodenmeer ? Anderzijds is de aanwezigheid van een groot, beschut meer op het vasteland ook positief voor de oevers. Denk maar aan de Alpenmeren (Lago Maggiore, Comomeer, ...). In de stad Bregenz in Oostenrijk, dat aan het Bodenmeer ligt, zie je ook meer exoten.

Wat mij in de Provence wel opviel, is dat, in de streek waar wij verbleven, in de dalen enkel Trachy's gehouden konden gedijen, terwijl op de heuvels er prachtige, breed uitgegroeide Canariensisen stonden die geen kans zouden maken in de dalen.

Wat de eilanden en kustgebieden betreft in West-Europa : als de motor van de klimaatverzachter stilvalt, dan is het gedaan : dwz : volgens sommige wetenschappers zou de warme Atlantische golfstroom stilvallen door het smelten van de Noordpoolkap, (te maken met het zoutgehalte dat verandert hierdoor). Dan mogen we het schudden, want ook wij worden in zekere mate beïnvloed door de golfstroom. Op de zelfde breedtegraad aan de andere kant van de Atlantische oceaan, de kust van Noord-Amerika, is het immers veel koeler omdat er daar geen warme golfstroom is die het land verwarmt.

Koen.
exotisch tuinieren is een filosofie.
koen

31 bedankjes

Berichtdoor bjornobo op 30 sep 2010 10:07

Ben er niet voldoende in thuis maar is dit echt een canariensis?
bjornobo

21 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 30 sep 2010 16:06

Yep ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen