Wat bezielt je om zo'n palm te nemen als je er eigenlijk de plaats niet voor hebt?
Hij gaat nu bij aanplant al erg krap staan en hij word alleen maar groter en breder hoor als je hem juist verzorgt en de winters door krijgt.
Geen potgrond mee in het plantgat kieperen. Dat is geen goede zaak en de palm blijft dan "los" staan gezien de structuur van potgrond. Wel zou ik alleszins je plantgat nog net wat dieper maken en dan een laagje Vivimus strooien onderin wat gerust tot 10 cm dik mag liggen. Daarna vul je het plantgat terug met de originele grond aangevuld met nog wat Vivimus. Ofwel meng je de Vivimus met de originele grond maar makkelijker is om telkens een laag af te wisselen gewone grond, dan laagje Vivimus, terug zand,...
Wat die piepschuimplaten betreft,... dat is ieder zijn ding natuurlijk maar zelf heb ik dat nog nooit gedaan. Denk wel niet dat het kwaad kan (alhoewel ik denk dat na een jaar of 2 die platen toch kapot zijn door het wortelgestel) maar het hoeft ook niet echt. Ik persoonlijk denk dat dit alleen echt nut heeft als je zou opteren om verwarmingskabel rond de wortelkluit te gaan gebruiken in de grond zelf dus.
Wat dat snoeien betreft... mijn neef had een exemplaar groter dan het jouwe uitgeplant maar hij had zijn noppenfolie rechtstreeks om de plant heen gewikkeld over de lichtslang die hij er eerst had rondgewikkeld. Alle bladeren waren hierdoor ros en verdort. Hij heeft ALLES afgesnoeid waardoor enkel de 3 groeisperen die wel nog goed waren zijn blijven zitten. Die palm is dat jaar terug helemaal goedgekomen.