Help! Snoeien en planten Phoenix Canariensis.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Help! Snoeien en planten Phoenix Canariensis.

Berichtdoor Tropical Henkie op 20 mei 2016 23:00

Beste palmvrienden,

Ik val maar meteen met de deur in huis. Ik heb hier een grote Phoenix Canariensis van ongeveer drie meter hoog en een stam van 30/40 cm staan die ik morgen ga planten. Nu heb ik twee vragen omtrent deze palm.

1. Hoe en hoeveel takken kan ik snoeien voor ik deze palm ga planten?
Ik wil natuurlijk geen onnodig risico nemen door op een te rigoreuze manier te snoeien. En wanneer ik snoei wil ik dit ook graag op een juiste manier doen dat esthetisch ook uiteindelijk een mooi resultaat oplevert dat typisch is voor een Canarische dadelpalm.

2. Hoe en wat is nodig om deze palm op een juiste manier aan te planten?
Ik heb het plantgat reeds uitgegraven, dit is ongeveer 60 cm doorsnee en 60 cm diep.

Graag jullie input. :)

Groeten
Tropical Henkie

2 bedankjes

Re: Help! Snoeien en planten Phoenix Canariensis.

Berichtdoor Sub T op 20 mei 2016 23:26

Ik zou een vierkant gat graven, iets kleiner dan het hok dat je in de winter rond de palm bouwt, en dan tegen de wanden piepschuim platen zetten. Dan het gat terug opvullen met goede grond (bijvoorbeeld indien zandgrond wat compost of vivimus en een paar zakjes mediterraanse potgrond ofzo eronder mengen) en hierin de palm planten. Zorg ook dat je er in de winter een elektrischiteitskabel naartoe kan leggen, om een verwarmingskabel te kunnen aansluiten.
Verder zou ik de palm niet snoeien, waarom zou je dit willen doen? Hoe meer blad hoe beter.
Gr. Kim
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Tropical Henkie op 21 mei 2016 02:14

Beste Kim. Ik heb het gat al gegraven, 60 cm doorsnee en 60 cm diep. De bodem is zandgrond. Ik heb nog wat zakken potgrond liggen wat ik kan gebruiken, misschien is dat een optie. Verder heb ik ook nog koemestkorrels, bloed en beendermeel in de schuur. Waarvoor dient het piepschuim in de grond als ik mag vragen? Ik dacht er zelf aan om de palm in een heuveltje te planten voor betere drainage. Misschien ook wat ardennersplit verwerken in de bodem?

De reden dat ik moet snoeien is door de beperkte ruimte die ik heb in de tuin. Het komt in de border te staan langs een heg die 1.80 mt hoog is en die als afscheiding wordt gebruikt met openbaar groen (gemeente). Gerekend vanaf de stam tot aan de heg is de tussenruimte rond de 30/40cm. Plus door het transport zijn er een paar takken helaas dermate gehavend geraakt dat die verwijderd dienen te worden. En ik ben het met je eens, het liefst snoei ik helemaal niet, maar dat is in dit geval niet echt een optie. Ben wel benieuwd wat jullie zeggen over hoeveel snoei hij normaal gesproken aankan of verstandig is in mijn geval. Ik heb het idee dat ik tussen de 5 a 8 takken moet verwijderen.

Gr Arthur
Tropical Henkie

2 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 21 mei 2016 03:14

Als het goed drainerende zandgrond is bij jouw is op een heuveltje planten niet nodig, het heeft dan enkel nadelen vind ik. (te droog in de zomer, vorst kan beter aan de wortels, enz) , Het piepschuim zorgt ervoor dat als in de winter de grond bevroren is, de koude niet naar de grond in het overwinteringshok kan doortrekken.
In jouw regio is dat misschien geen must maar alle beetjes helpen nietwaar?
Een goed hok errond bouwen in de winter waarbij de samengebonden bladeren de wanden niet raken is volgens mij wel belangrijk.
Heb je langs de voorkant van de plant voldoende ruimte om uit te groeien? Zo'n canariensis wordt, bij een juiste overwintering uiteraard, na een paar jaar een flink beest!
Dimi (waterboyke) heeft zijn canariensis ook zo met piepschuimplaten aangeplant, ik zou het topic over P. canariensis eens lezen, en kijken naar Dimi en Robin (Exotic Life) hun exemplaren dan krijg je een beeld van de grootte. (Heb je misschien al gedaan) Ook Richard (palmgek) heeft al een flinke knoeperd, en er zijn er nog wel die me nu niet te binnen schieten.
Een aantal bladeren snoeien kan geen kwaad hoor.
Ik zou zeggen als de plant wat ruimte heeft om te groeien dan verbeter de grond met de ingredienten die je daar hebt en gaan met die banaan.
Ik heb zelf nog geen exemplaar in de grond maar heb me al voorbereid (ingelezen) voor als ik mijn zelfgezaaide exemplaar (5jaar) ooit in de grond zet(misschien volgend jaar).
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Tropical Henkie op 21 mei 2016 08:02

Oké, als ik het goed begrijp dan kan ik dus het beste deze palm in de vlakke grond planten en geen heuveltje maken. Aan de voorkant heeft de palm genoeg ruimte mits ik het door vorm snoei de kroon een beetje schuin omhoog kan houden. Ik wil er namelijk nog graag dahlia's, canna's , daglelie's of zoiets rondom planten. Gelukkig heb ik nog wat piepschuimen platen liggen die ik daarvoor kan gebruiken. Maar dan rest de vraag nog hoe ik moet snoeien. ( ? ) Ter bevestiging, ik kan dus gemakkelijk 5 a 8 takken of desnoods iets meer snoeien zonder dat dit de doodvonnis is voor de palm voordat ik deze aanplant?
Tropical Henkie

2 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 21 mei 2016 08:10

:welkom: Henkie.
Kan je een foto plaatsen, daarmee is het voor de palmvrienden een stuk makkelijker om je advies te even.
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Tropical Henkie op 21 mei 2016 09:47

Twee foto's ter illustratie van de situatie.
Bijlagen
IMG-20160520-WA0007.jpg
Plantgat
IMG-20160520-WA0007.jpg (28.22 KiB) 4289 keer bekeken
IMG-20160520-WA0006.jpg
De palm
IMG-20160520-WA0006.jpg (27.41 KiB) 4289 keer bekeken
Tropical Henkie

2 bedankjes

Berichtdoor Tropical Henkie op 21 mei 2016 09:54

Uitzicht vanuit de woonkamer op de palm en het plantgat
Bijlagen
20160519_082736.jpg
20160519_082736.jpg (28.72 KiB) 4284 keer bekeken
Tropical Henkie

2 bedankjes

Berichtdoor draco op 21 mei 2016 10:53

De Phoenix heeft waarschijnlijk een poos in een kas gestaan? Te ver doorhangende bladeren kun je zonder veel schade aan de palm afsnoeien. Het zal in eerste instantie de groei wellicht iets afremmen, maar dit herstelt zich wel als de palm gevestigd is, i.e. nieuwe wortels heeft ontwikkeld. Minder blad verlaagt de komende zomer ook het vochtverlies door verdamping.
Laatst bijgewerkt door draco op 21 mei 2016 11:49, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 21 mei 2016 10:56

Wat bezielt je om zo'n palm te nemen als je er eigenlijk de plaats niet voor hebt?
Hij gaat nu bij aanplant al erg krap staan en hij word alleen maar groter en breder hoor als je hem juist verzorgt en de winters door krijgt. :lol:

Geen potgrond mee in het plantgat kieperen. Dat is geen goede zaak en de palm blijft dan "los" staan gezien de structuur van potgrond. Wel zou ik alleszins je plantgat nog net wat dieper maken en dan een laagje Vivimus strooien onderin wat gerust tot 10 cm dik mag liggen. Daarna vul je het plantgat terug met de originele grond aangevuld met nog wat Vivimus. Ofwel meng je de Vivimus met de originele grond maar makkelijker is om telkens een laag af te wisselen gewone grond, dan laagje Vivimus, terug zand,...
Wat die piepschuimplaten betreft,... dat is ieder zijn ding natuurlijk maar zelf heb ik dat nog nooit gedaan. Denk wel niet dat het kwaad kan (alhoewel ik denk dat na een jaar of 2 die platen toch kapot zijn door het wortelgestel) maar het hoeft ook niet echt. Ik persoonlijk denk dat dit alleen echt nut heeft als je zou opteren om verwarmingskabel rond de wortelkluit te gaan gebruiken in de grond zelf dus.
Wat dat snoeien betreft... mijn neef had een exemplaar groter dan het jouwe uitgeplant maar hij had zijn noppenfolie rechtstreeks om de plant heen gewikkeld over de lichtslang die hij er eerst had rondgewikkeld. Alle bladeren waren hierdoor ros en verdort. Hij heeft ALLES afgesnoeid waardoor enkel de 3 groeisperen die wel nog goed waren zijn blijven zitten. Die palm is dat jaar terug helemaal goedgekomen.
Hitch

156 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen