De ideale kamerpalm

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

De ideale kamerpalm

Berichtdoor draco op 22 jun 2016 01:15

Heb ik dan eindelijk de perfecte kamerpalm gevonden? De palm die ongevoelig is voor spint en ander ongedierte behoudens een verdwaalde dopluis die makkelijk te verwijderen is. En die de winter met droge kamerlucht verdraagt zonder ook maar bruine tips aan de bladpunten. Het begint erop te lijken met deze fijngeveerde Ravenea glauca. Ik beschouw deze als een uitstekend alternatief voor Lytocarium weddellianum die bij mij ondanks een koelere overwintering al snel bruine bladpunten krijgt. De verwante Ravenea rivularis geniet meer bekendheid dan deze soort en die heb ik ook enige keren gehad. Deze stond wel bovenaan op het spintmenu. Voor de foto is de palm even buiten gezet maar de glauca doet het ook prima als kuipplant gedurende de zomer. Er wordt gezegd dat deze soort meer kou verdraagt dan de rivularis. Ik heb dat nog niet uitgetest in de vorstvrije kas, maar 10 °C is geen enkel probleem.
Ik ben benieuwd of er ondertussen al meer fans zijn van deze prachtige palmensoort uit Madagascar?
Bijlagen
Ravenea glauca.jpg
Ravenea glauca.jpg (173.29 KiB) 6858 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Re: De ideale kamerpalm

Berichtdoor tbird44 op 22 jun 2016 05:31

Staat ook op mijn verlang lijstje
Maar is lastig te vinden
tbird44

13 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 22 jun 2016 07:33

Mooi topic!
En wat doet hij qua groei Han?
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 22 jun 2016 10:58

Ja dan kom ik toch met de Keriodoxa elegans, hij heeft met uitzondering van een paar vreemde beestjes nooit ergens last van gehad, nooit spint, luis of wat dan ook, bruine bladpunten ook niet, in de winter heb ik vrij droge lucht 40% nu gemiddeld 60% wat ze liever hebben.
Het is een van de grootste bladdragende soorten [2m in doorsnee] in volwassen vorm dus je hebt ruimte nodig! Hier neemt die nu al 1/4 van mijn veranda in beslag, ik hoop dan ook dat ik hem nog een paar jaar kan handhaven, foto 6-2016,
Afbeelding

Han mooie soort wat je laat zien :thumb_up: maar ben bang dat deze fijn geveerde palmen hier allen spint krijgen in de veranda!

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor draco op 22 jun 2016 14:32

Dit is beslist een topper Eduard maar het kost wel de nodige tijd en zorg om dit resultaat te bereiken. Een verwarmde aanbouwserre is daar ideaal voor.
@lapalmeraie. Ravenea glauca groeit redelijk snel met een paar veders per seizoen. De groeisnelheid is vergelijkbaar met Howea. Ik heb er 3 exemplaren van, dus er is altijd wel een nieuw blad op komst. De komende winter wil ik gaan uittesten of ik deze palm in de kas kan overwinteren vorstvrij. De zone indicatie is 10A met de aantekening dat de tolerantie mogelijk een halve zone lager is (9B). Palmeperpaket gaf de vorstgrens aan bij omstreeks -5°C.
Ik heb ook Ravenea xerophyla eveneens 3 stuks. Die overleeft prima in de koude kas, maar de groei is aanzienlijk trager en het grasachtige blad zorgt voor een minder aansprekend beeld.

http://davesgarden.com/guides/articles/view/576

Tenslotte heb ik nog een aanvulling op mijn betoog over de ideale kamerpalm.
En dat betreft de wijze waarop palmen het oude blad afdanken. Grofweg zijn daarbij 2 mechanismen van bladafstoting te onderscheiden. De abrupte afstoting waarbij het oudste blad binnen een korte tijdspanne geel wordt. Dit is mijn favoriete vorm waarbij het verdorde blad zonder wroeging kan worden afgeknipt. Bij de andere vorm takelen de oudste bladeren geleidelijk af en ben ik geneigd om de snoei zo lang mogelijk uit te stellen en steeds de irritante verdrogende bladpunten bij te trimmen. Ravenea glauca behoort tot het eerste type. Andere voorbeelden zijn Howea, Chamaedorea microspadix en Hyophorbe lagenicaulis.
Butiagrus daarentegen wordt hier geregeld bijgepunt voordat ik besluit een blad te verwijderen. Dat was hier indertijd ook het geval met Rhopalostylis sapida, een palm die vermoedelijk baat heeft bij een hoge luchtvochtigheid zoals de combinatie met boomvarens in de 'hof van Eduard'. Daar wordt ook vaker gesproeid en hier worden de planten alleen nat als het regent.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Kai op 23 jun 2016 07:45

Hij is mooi Han, echter blijf ik bij mijn eerste liefde Syagrus weddelliana. (ex-Lytocaryum )
Ik ben trouwens de koning te rijk omdat ik sinds maandag Lytocaryum kwartet heb.
Kai

17 bedankjes

Berichtdoor draco op 23 jun 2016 18:34

Kai schreef:Hij is mooi Han, echter blijf ik bij mijn eerste liefde Syagrus weddelliana. (ex-Lytocaryum )
Ik ben trouwens de koning te rijk omdat ik sinds maandag Lytocaryum kwartet heb.

Deze palm behoorde ook altijd tot mijn favorieten Kai. In de jaren 80 was er makkelijker aan te komen want maakte deel uit van het standaard assortiment in de tuincentra. Een Belgische kweker leverde deze micrococospalm ofwel Microcoelium weddellianum in hoge terracotta potten geplant in naaldenbosgrond.
Als lid van het genus Syagrus heb ik deze palm nooit gekend en in 2005 werd het Lytocaryum weddellianum (Govaerts & Dransfield). Ik deel ten volle je mening over deze schitterende palm, maar het lukt me om een of andere reden niet om 'm in een vergelijkbaar mooie staat te houden.

groet,
Han

https://en.wikipedia.org/wiki/Lytocaryum_weddellianum
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 26 jun 2016 19:39

Zoals je een paar weken geleden bij me zag, Han, is Ravenea glauca een ideale palm om in de koude kas te overwinteren. Bij mij komt ie al 2 seizoenen ongeschonden door de winter. De groei is er dit jaar flink in gekomen. Heb hem dan ook een potmaatje groter gezet, om de veders nog groter te krijgen. Met de zon erop is het een flink snelle groeier. Ook behoudt de palm zijn waslaag in de winter. Verbranden doet hij niet (zoals bv. Rhopalostylis).

Zeker een R. glauca van het formaat op jouw foto trek je gemakkelijk in jouw kas door de winter, zelfs zonder enig bladverlies. Ze zijn nml. ijzersterk.

Dat deze Ravenea zo koudetolerant is, komt omdat hij op Madagscar gewend is aan koude ravijnen, waar het soms ook maandenlang beneden de 15 blijft, vergelijkbaar met ons klimaat in de maanden nov.-feb.-mrt.-apr.

De R. glauca is in mijn ogen DE palm die iedereen moet aanschaffen. Erg mooi van bladkleur, snelle groeier en koude tolerant, ook voor langere perioden. Wat wil je nog meer?
Laatst bijgewerkt door Gouden HandPalm op 26 jun 2016 20:23, in totaal 1 keer bewerkt.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor yme op 26 jun 2016 19:45

Wat een mens nog meer wil? Weten waar deze palm te koop is! :mrgreen:

En dat het het ook een goede tuin palm is die alleen vorstvrij hoeft te worden gehouden.

groetjes,

yme
yme

43 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 26 jun 2016 20:26

Hij staat bij mij van april tot begin nov. buiten te genieten van het zonnetje. Ideaal, zowel binnen als buiten.

Gewoon aanschaffen. Op je sterfbed zul je dan nog aan me denken en dankbaar even je ogen sluiten.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen