brahea armata of cahameorops cerifera

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: brahea armata of cahameorops cerifera

Berichtdoor KRISTOFD op 12 apr 2013 18:13

Brabea lukt perfect in volle grond maar je moet wel voldoende beschermen in de winter.
In de herfst gaat er bij mij al een afdakje boven en bij vorst gaat alles dicht en bij strenge vorst gaat er een gloeilamp branden. De ervaring die ik heb met Chamaerops is dat ze zeer gevoelig zijn voor speerrot ze overleven het meestal maar dan krijgt de plant een soort uitlopers en zijn ze niet meer mooi. Ik blijf de Brahea ook beschermen tot zeker half
tot eind april en dit vooral tegen de regen. Het voordeel van een Brahea is ook dat de palm niet direct groot wordt en zo gemakkelijker kan beschermd worden in de winter.
KRISTOFD

9 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 12 apr 2013 20:16

Waarom probeer je ze niet allebei?
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor draco op 12 apr 2013 22:52

lapalmeraie schreef:
draco schreef: gepruts met geïmproviseerde hutjes en krakkemikkige verwarmingssystemen

Hela! :fluiten: :lol:

En quid wortelgroei?
In volle grond win je toch op dat vlak?
Mits je de planten uiteraard feilloos de winters doorkrijgt.
Maar na enige ervaring lukt dat doorgaans wel.

Beschermen is te doen bij kleinere exemplaren maar wordt lastiger bij een grote Trachycarpus. Nu is dat een van de weinig exoten die nauwelijks beschermd hoeven te worden, de februari winter 2012 uitgezonderd. Of wortelgroei bepalend is voor de groeisnelheid van een palm in ons klimaat is de vraag. Een kuipplant met een vitale wortelkluit kun je met een uitgekiende bemesting jaren in prima conditie houden. Daarvoor is het niet eens nodig om vaak te verkuipen. Ik heb diverse grote palmen in kuipen die daar al een jaar of 10 in staan. Onder andere een 3 m hoge Chamaerops humulis 'Arborescens' die sinds de aankoop een halve meter stamlengte heeft bijgemaakt, inmiddels is deze 180 cm. In botanische collecties zie je vaak nog extremere gevallen. Bij de Hortus van de Vrije Universiteit Amsterdam staat een Chamaerops van dezelfde hoogte met tig zware zijstammen, zodat je de kuip niet eens kunt zien. Desondanks ziet deze palm er kerngezond uit. Bij gelegenheid zal ik hier een foto van nemen en tonen. Uiteraard zal een palm in de volle grond zijn wortelstelsel meer kunnen uitbreiden op zoek naar water en voedingsstoffen. Een kuipplant heeft dat echter niet nodig.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 13 apr 2013 10:49

Daar zit inderdaad wat in en, het mag gezegd, jouw planten in kuip staan er schitterend bij :thumb_up:

Bj mij is de overweging eerder anders. Ik heb namelijk geen mooie kas/serre of veranda waar ik de planten allemaal kan opslaan. Eentje bouwen is geen optie... Huurhuis hè :roll:
Binnen moet ik dus alles kwijt zien te raken in de verschillende vetrekken. Te grote kuipen krijg ik de trap niet op dus dan zijn de mogelijkheden beperkt. De woonkamer staat nu al zo vol en ik woon nu niet bepaald krap. :fluiten:
In volle grond is voor mij dan makkelijker met plaatselijke bescherming uiteraard.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor draco op 13 apr 2013 12:11

Ha, ik weet hier alles van en heb jaren op een flat gewoond met zoveel kamerplanten dat het mos op de vensterbank groeide (...) Een (grote) kas is ideaal maar ook die is snel gevuld en als de planten weer naar buiten kunnen, is 't een hele 'klus' om alles een goede plek te geven. Daarbij wil ik ook zonder de kuipplanten een verzorgde en mooi ingerichte tuin voor de toekomst wanneer het rituele gesleep met kuipplanten me teveel gaat tegenstaan. Bij exoten in de volle grond hebben ze tenminste een vaste staanplaats en met de nodige ervaring zal bescherming ook wel lukken. En 'exoten' is een ruim begrip dat niet is beperkt tot palmen en bananen.
Een dorpsgenoot bouwde tot voor enkele jaren geleden een compleet tentenkamp op in zijn exotentuin met frames van houten balken bekleed met transparant golfplaat voorzien van verwarmings en lichtsnoeren. Het bestand omvatte talrijke palmsoorten waaronder een grote canariensis. Ook had hij boomvarens, bamboes en Eucalyptussoorten. De laatsten legden allemaal het loodje in februari 2012. Dan blijft er van de 'exotentuin' niet veel over behalve enkele goedbeschermde exemplaren. Voor zover ik het kan zien, is deze tuin sinsdien meer autochtoon ingericht en pronkt er alleen nog grote wagnerianus.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor keesvl op 13 apr 2013 14:00

Helemaal eens met de groei in de kuip. Ik doe dit nu ook al jaren zo. Nogmaals de wortels hebben in de winter veel te lijden van het vocht, niet in de vollegrond doendoen dus..
keesvl

10 bedankjes

Berichtdoor palmkasper op 26 apr 2013 20:32

Hey meedenkers,

Ik heb de reacties meerdere malen goed doorgelezen en de verschillende ervaringen ook begrepen. Allen zijn jullie eens dat afdekken en een droge wortel kluit voor de winter belangrijk zijn. Binnenkort ga ik erop uit en laat me denk ik leiden door het aanbod en keuze mogelijkheden. Ik zal jullie laten weten wat t geworden is. Bedankt zover, word vervolgd! Gr., kasper. :thai:
Een palmboom is de bevestiging, de zegening en vergoddelijking van het bestaan. (beetje Nietzsche, beetje Kasper)
palmkasper

5 bedankjes

Berichtdoor palmkasper op 07 mei 2013 20:15

Hallo allemaal,

Gister de koop gedaan...
En het lukte me niet te kiezen, dus allebei genomen.
Een iets grotere Brahea en twee kleinere C. cerifera's.
Ook thuis lukte het me niet om te kiezen welke ik nu in de grond moet plaatsen, ben toch wel bang merk ik om zo iets moois te verliezen, als ik tijd heb zal ik een fotootje plaatsen van de nieuwe aanwinsten...

gr, kasper.
Een palmboom is de bevestiging, de zegening en vergoddelijking van het bestaan. (beetje Nietzsche, beetje Kasper)
palmkasper

5 bedankjes

Berichtdoor Geert De Maerschalck op 07 mei 2013 20:25

Chamaerops zal beter lukken dan de Brahea vrees ik! Een Chamaerops is in bepaalde regio's in België en Nederland 'bijna' - dus net niet - winterhard, terwijl een Brahea daar nog een eindje afzit.

Geert
Geert De Maerschalck

1 bedankjes

Berichtdoor luc op 07 mei 2013 21:20

Als je ze niet beschermd , geen van de twee is dan winterhard
De tijd dat je zo maar een palm in de grond kon duwen en dat ie vanzelf de winters doorkwam is verleden tijd vrees ik
Tenzei dat er terug een aantal zachte winters komen , maar om dat te riskeren :?
grt
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11