Plantertje groot, palmpje dood

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Plantertje groot, palmpje dood

Berichtdoor Troy op 28 nov 2013 11:18

Toch ligt het groeipunt lager, zoals je kunt zien bij deze fortunei. Rechts hebben de wortels gezeten en links de bladeren. De lijn die aangegeven wordt door het pijltje is het daadwerkelijk groeipunt, het is dus eigenlijk niet echt een punt. links van deze lijn worden bladcellen vermeerderd en omhoog geduwd en rechts van de lijn worden wortelcellen vermeerderd en naar beneden geduwd.

dwarsdoorsnede fortunei.jpg
dwarsdoorsnede fortunei.jpg (197.85 KiB) 1868 keer bekeken
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Berichtdoor draco op 28 nov 2013 14:57

Een fraaie doorsnede Troy, die het inzichtelijk maakt waar zich het meristeem bevindt (?) , verondersteld een cluster met omnipotente cellen die naar boven in blad en bloeiwijzen differentiëren en naar beneden in adventief wortels. Na differentiatie en vervolgens een reeks celdelingen volgt dan tenslotte nog een groeifase waarin de cellen strekken en rijpen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 29 nov 2013 11:42

Mooie foto's Han.
Eerlijk gezegd vind ik die uitgerektere Livistona wel iets mooier qua jungle effect. Maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk.
Opvallend kleine pot trouwens?
Wel een schitterend exemplaar hoor.

Die blad verbranding was mij ook al opgevallen. Helaas...
Uiteraard staat hij hier binnen. Op de foto was het enkel even showen na het verpotten. :D
Maar in het appartement stond de palm even 2 dagen in de hoek maar kreeg blijkbaar toch een beetje directe zon.
Afbeelding

Tijdens de 3-dagen lange autorit had ik het blad wel ingepakt om niet vlak achter de autoruit geroosterd te worden, maar thuis zag ik dan toch bladverbranding. (zelfs zichtbaar op de eerste foto).

In Spanje was er trouwens zoals gezegd volop keuze in zulke individuele Howea's maar ik moest lang zoeken naar eentje zonder schildluis!
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 29 nov 2013 15:20

Hoi vind de jungle look ook veel mooier en natuurlijker, de tuinversie is mij te geknepen en lijkt het teveel op algemene soorten op de stam na! Die is wel erg mooi of te wel bijzonder :thumb_up:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen