Advies grote niet groeiende trachy carpus

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Advies grote niet groeiende trachy carpus

Berichtdoor Axel Amsterdam op 24 okt 2014 10:19

Herman schreef:Dus m.a.w. Deze is ten dode opgeschreven?
Gewoon afwachten dus. Is herstel mogelijk?

Dat is een persoonlijke keus. Als je wilt blijven hopen dan zit je er nog een tijdje mee.
Als je inzaagt weet je veel sneller waar je aan toe bent, binnen 24 uur groei of niets. De palm is dan meestal bevrijd van het probleem of je kunt jezelf dan bevrijden van de palm.
Deze palm is nu verzwakt dus er is sowieso werk aan de winkel deze winter. Als je hem inzaagt kun je hem makkelijk beschermen met een hoes erover, hij is dan in ieder geval actief en dat lijkt hij nu niet.

Ik vind het hele idee van palmbooster geven aan een plant met duidelijke meristeem groeipunt verschijnselen wonderlijk. Je moet het allemaal maar geloven dat dit een wortelprobleem is. Ze groeien geweldig in de dikste klei en kijk eens naar het exemplaar ernaast. Alsof een gezonde trachy niet door een kleikluit heen zou groeien na 3 jaar.
Axel Amsterdam

37 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 24 okt 2014 12:04

Ik volg je voor een stuk Axel en vermoed inderdaad ook schade aan het groeipunt.
Wel zou ik het klei verhaal wat nuanceren.
Ze groeien inderdaad goed in kleigrond indien gezond.
Met een zeer beperkt en beschadigd wortelgestel volledig in volle klei schiet je niets op.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Herman op 24 okt 2014 22:27

Dank je alle voor de adviezen en de wijze uitleg omtrent de mogelijke oorzaak.
Daar ik verscheidene palmpjes in mijn tuin heb staan laat ik de trachy maar staan en zal ik hem volgend jaar nog een aantal keren palmbooster geven.
In mijn achterhoofd heb ik inmiddels al een idee indien hij het niet red.
Thanks,
Groetjes
Herman

30 bedankjes

Berichtdoor dianavbs op 25 okt 2014 00:10

ik heb een jaar of 4 geleden ook een trachy gekocht en deze heeft 3 jaar gewacht met groeien.
afgelopen seizoen heeft hij 10 nieuwe bladeren gegeven en staat hij er best wel mooi bij.
geduld is een schone zaak.

groetjes jan van beveren
dianavbs

0 bedankjes

Berichtdoor Herman op 25 okt 2014 13:35

Wat bedoel je met inzagen Axel?
De speren groeien heel heel langzaam dan heeft inzagen toch geen nut omdat je weet dat ie niet helemaal dood is?
Of bedoel je dat als ik de zaag er in zet en dus de top eraf, dat de trachy dan wel harder gaat groeien?
In dat geval kan ik dan niet beter wachten tot het voorjaar?
Herman
Herman

30 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 25 okt 2014 14:09

Hoe was de kluit toen je de boom aanplantte: klei of zand, kwamen de wortels uit de kluit of niet?

Hier doen bomen het beter gekocht en aangeplant in kleikluit; wel op voorwaarde dat de wortels al rond de kleikluit zitten en nog beter al de weg zoeken uit de pot.

Hoe heb je de boom de voorbije jaren behandeld, het eerste jaar ook al bemest al dan niet met chemische mest zoals blauwe korrel o.i.d. ?

een fortunei hoef je in principe niet te bemesten. Mijn buurman geeft zelfs nog niet eens water (bomen groeien wel amper maar maken wel vele bladeren aan).
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 25 okt 2014 14:32

Herman, heb je nu al even de rand van je kluit vrij gegraven om te zien wat de wortel sdoen? Is een klein klusje en dan weet je in ieder geval wat meer.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 25 okt 2014 20:16

Waarom nu al inzagen? Een grote verplaatste trachycarpus kan best enkele jaren weinig tot geen groei vertonen. Ik zou wachten.
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 25 okt 2014 23:13

Ik heb geen ervaring met trachies die de eerste jaren weinig tot geen groei vertonen. Ik zie wel tragere groei de eerste jaren maar wel normaal openvouwende bladeren.

Inzagen verwijdert in veel gevallen de blokkade die waarschijnlijk door vorst ontstaan is in de eerste winter na uitplanten van een recent getransplanteerde gestresste palm. De palm is dan immers niet op volledige winterhardheid en loopt schade op die hij niet zou krijgen als hij al aangeslagen was. De jaren daarna blijft hij kwetsbaar en hij bouwt geen weerstand op omdat hij niet groeit.
Ik ben het overigens wel met Dennis eens dat als je niet de wortelkluit bekijkt het allemaal niet veel duidelijker wordt.
Axel Amsterdam

37 bedankjes

Berichtdoor robke op 26 okt 2014 10:26

Geduld is het enige dat u kan redden :)

Zelf ook meer dan eens op het punt gestaan 2 Trachy's uit te graven daar ze bijna 3 jaar niks van groei vertoonden,zijn ondertussen vol in gang geschoten en allebei gebloeid dit jaar.

Bij mij waren het ook 2 exemplaren met een hele harde kleiklomp,had ze eerst zo in volle grond gezet,maar dan beslist ze terug uit te graven en alle aarde te verwijderen,hadden bijna niets van wortels ... ->

http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=14&t=2684&p=28825&hilit=kleiklomp

Ik zou gewoon afwachten en deze zal er zeker doorkomen,eens vertrokken met groeien,geen stoppen meer aan :)
robke

10 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen