Chamaerops humilis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Chamaerops humilis

Berichtdoor palmgek op 02 okt 2015 20:06

Dennis_S schreef: Ik vindt de groei sowieso wat tegenvallen van Chamaerops. Ik mag blij zijn met een blad of zes per groeipunt per jaar, dus het is oppassen in de winters.

Ik durf het haast niet te zeggen en ben ook niet helemaal zeker :? omdat ik bij 16 nieuwe bladeren op de hoofdstam de tel ben kwijt geraakt. Zouden er ook zomaar een paar meer kunnen zijn. Daarmee een goede tweede hier in de tuin. Washingtonia ontvouwt momenteel zijn 18 de blad.

Btw, nog een fotootje van 2007 aan mijn eerste reactie toegevoegd ;)
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 05 okt 2015 07:55

Denk je Dennis, wat mij opvalt is dat ze vaak behoorlijk opgeschoten verkocht worden en daardoor al aardig groot lijken. Eénmaal in de volle grond lijken ze dan eerst een paar seizoenen te krimpen omdat ze meer in verhouding groeien.

Bij jou Richard, is overigens mooi te zien hoe hij bij aanplant al een stevig stammetje had!
Vandaar de snelle groei. Hier zijn ze nog aan het stammetje bezig bv. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Krisser op 05 okt 2015 10:30

lapalmeraie schreef:Denk je Dennis, wat mij opvalt is dat ze vaak behoorlijk opgeschoten verkocht worden en daardoor al aardig groot lijken. Eénmaal in de volle grond lijken ze dan eerst een paar seizoenen te krimpen omdat ze meer in verhouding groeien.

Daar ben ik het volledig mee eens.
Is zeker een item om rekening mee te houden.
De lange opgeschoten bladeren kwijnen snel weg en dan pas kom je tot een compacter resultaat.

@Richard, top-exemplaar heb je daar!
Zeker het verschil met de foto van in 2007 :shock: . Super!
Follow your bliss.
Krisser

82 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 05 okt 2015 11:33

Even gezocht en de foto van 14 juni 2011 gevonden toen ik ze kreeg;

Afbeelding

en één van hen op de hoek, nu net vastgelegd.

Afbeelding
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 13 okt 2015 17:45

Ook dit jaar behoorlijk afwezig geweest op het palmvrienden forum, maar bij het zien van dit topic toch maar even de moeite genomen om in te loggen. Chamaerops is (voor mij dan toch) naast Trachycarpus de simpelste groep voor zuidwestelijk Nederland. In de beginjaren heb ik zowel de humilis, cerifera en vulcano een afdakje gegeven en sindsdien nooit geen problemen gehad.

Hier een foto van afgelopen weekend van de humilis die nu een beetje uit "elkaar" begint te vallen doordat blijkbaar de zijstammen ook de hoogte in gaan. Nog een voordeel van Chamaerops is doordat ze niet zo snel de hoogte in gaan indien nodig eenvoudig te beschermen is.

Afbeelding
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 13 okt 2015 18:03

Wil je daarmee zeggen dat je zowel de gewone vorm, de vulcano en dan vooral de cerifera nog steeds overhoud? Hoe lang staan ze dan bij jou al in volle grond? Chamaerops humilis cerifera heb ik 3 x geprobeerd en dat gaf steeds enorme speerrot in de lente/begin zomer waarvan hij nooit herstelde. Daarbij verkleurde de palm na aanplant vliegensvlug naar "gewoon" groen wat net de meerwaarde weghaalt waardoor ik besloot deze soort nooit meer te proberen. Chamaerops humilis vulcano had ik ook al eerder geprobeerd maar die winter vroor het hier -22°C en dat kon hij niet aan. (Had enkel een afdakje, verder geen bescherming). Ik heb een gewone Chamaerops humilis die een stam had van 1.1 m die winter ook "verloren". Het is te zeggen,... de eerste winter met die zwaar negatieve t° had de prachtpalm enorm diepe speerrot en de enige redding was hem in te zagen wat perfect lukte en datzelfde jaar kreeg hij opnieuw een kroon. Toen kwam die 2de killerwinter en was ik de hele stam kwijt. Bij het uitgraven bleek de palm echter nog steeds over een mooi groot en gezond wortelgestel te beschikken waardoor ik het niet over mijn hart kreeg hem de composthoop te laten vergroten en de uitgegraven kluit heb ik op een onopvallend plaatsje in de tuin terug uitgeplant. Warempel kwamen er nieuwe scheuten aan de zijkant van de moederstam. Nieuwe stamvorming zie ik niet en eigenlijk zie ik dit ook niet echt gebeuren in de toekomst maar ik laat hem maar doen. Tot nog toe overleeft hij elke winter en krijgt niets van bescherming.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 13 okt 2015 18:32

Hi,

Ja klopt. Ik heb hier alle 3 in volle grond staan waarvan de normale humilis het langs namelijk sinds 2004, de cerifera sinds 2008. De vulcano is destijds aangeplant in 2007 en hetzelfde jaar nog verplant om in 2008 vermorzeld te worden door een vallende tak. Na een korte adempauze in pot als ik goed heb weer aangeplant in 2010 waar hij tot vandaag nog steeds staat.

De cerifera wordt hier nooit echt compleet groen. Normaal gesproken vanaf deze periode tot aan maart afhankelijk van het weer is deze uiteraard wel iets groener door de regenval. De palm kleurt echter altijd weer aardig bij waardoor het toch wel degelijk anders eruit ziet als een doorsnee humilis.

Foto's ook van afgelopen weekend. Ik zat de gehele Septembermaand in Thailand dus ik heb de vele regenval niet meegekregen, maar na een donkere en natte septembermaand niet slecht te noemen qua kleur vond ik zelf.

Afbeelding

Afbeelding
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor luc op 13 okt 2015 21:08

hoe bescherm jij deze ?
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
luc

127 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 13 okt 2015 22:25

Mooie plaatjes weer! Inderdaad in de rest van het land een utopie zonder bescherming. hier is de cerifera overigens na bijna jaarrond buiten in pot ook nog gewoon behoorlijk blauw. Deze wordt me te groot, dus gaat ook de vollegrond in volgend voorjaar. Maar krijgt dan wel gewoon een dakje.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 14 okt 2015 13:12

luc schreef:hoe bescherm jij deze ?

Tsja, eigenlijk worden deze niet echt beschermd.
Het enige wat ik wel eens heb gedaan was een zeiltje er overheen gegooid wanneer er flinke sneeuwval werd voorspeld. Echter ook niet altijd aangezien ik prima foto's naar voren kan toveren waar deze volledig onder de sneeuw staan.
Exotic Life

57 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen