welke palm kan ik het beste neerzetten

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: welke palm kan ik het beste neerzetten

Berichtdoor palmguy op 04 apr 2016 21:09

Hallo,

Ik zou ook voor een Wagnerianus gaan, ik heb er zelf 3 in volle grond en de oudste gaf bij -14 geen krimp.
Natuurlijk is een plant in kuip gevoeliger voor vorst zou ik beschermen zoals hierboven aangegeven.

Chamaeropsen zijn ook zeker geschikt qua grootte en erg mooi maar hebben het toch moeilijker bij strenge langdurige vorst.

Uiteraard denkt iemand als ik ook aan Yuccas en zou toch willen suggereren om eens naar Y. Rostrata, Y Thompsoniana, Y. Torreyi, Y. Treculeana, Y. Faxoniana of Y. Linearifolia te kijken. ( je hoeft ze enkel droog te houden in de winter )
Laatst bijgewerkt door palmguy op 04 apr 2016 21:49, in totaal 1 keer bewerkt.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor inge01 op 04 apr 2016 21:14

wauw,wat een fantastische reacties allemaal.Dit overtreft mijn verwachting wel.
Leuk om te zien dat iedereen zo enthousiast is en dit en hun kennis ook met anderen willen delen.
Heel erg bedankt daarvoor :thumb_up: :thumb_up:

Niettemin duizelt het mij van alle informatie en heb ik echt iets om mijzelf verder in te verdiepen. En ik dacht vanmiddag nog dat ik het wel wist :lol: .

Wij hebben een zeer speelse hond rondhuppelen, dus laaghangende en traag groeiende stekels worden het al niet. (dit soort info is super, want daar zou ikzelf nooit aan gedacht hebben) Ik vind honden met beide ogen nog werkend nou eenmaal praktischer.

Iedereen nogmaals bedankt voor alle tips en adviezen en wellicht tot de 16de. (even kijken of ik mijn wederhelft zo gek krijg :? ).

Groeten,
Inge
Laatst bijgewerkt door inge01 op 04 apr 2016 21:18, in totaal 1 keer bewerkt.
inge01

0 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 04 apr 2016 21:16

Liefde is...samen een palm delen. :lol:
Succes met overhalen Inge.
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Bermuda op 04 apr 2016 22:45

Butia catarienensis. (blijft klein in vergelijking met de andere butia's)
Bermuda

25 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 04 apr 2016 23:55

Hoi Inge, kan hij echt niet in de volle grond? Dan kunnen ze veel meer hebben en heb je er veel minder werk mee! Dan moet een Trachycarpus enkel in heel strenge winters beschermd worden.
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor inge01 op 05 apr 2016 13:18

Hoi Sub,

Nee, in de volle grond is bij ons echt geen optie helaas,vandaar dat ik ook zo aan het zoeken ben.
inge01

0 bedankjes

Berichtdoor inge01 op 06 apr 2016 08:34

Hij is besteld en het is geworden de Trachycarpus wagnerianus. Het was zeker niet mijn eerste keus, maar dat is omdat ik een echte leek ben en ik alleen naar uiterlijke kenmerken keek en de rest voor lief wilde nemen. (maar ik wil niet achteraf hoeven klagen dat de boom zo slecht was, terwijl het eigenlijk alleen maar aan mijzelf te wijten was :lol: :lol: )
Nu heb ik dus, hoop ik :D , een wijze keuze gemaakten zal ik een mooie boom kunnen opkweken. :thumb_up:

Ik ben ook nog zo vrij geweest contact op te nemen met de palmshop en het eerste wat deze meneer opnoemde was ook bovenstaande. Hij vroeg mij wil je een hele mooie palm, of wil je er over 10 jaar nog plezier van hebben? Uiteraard belde ik voor eerlijk en goed advies en niet voor een leuk verkooppraatje ;) .
Dus met jullie advies en deze opmerking,was de keuze snel gemaakt.
Ik hoop dat alles snel binnen komt, zodat ik aan de slag kan en dan over een paar jaar ook van die fantastische foto's op dit forum kan plaatsen.

Omdat ik de sierpalmen toch wel heeeeeel erg mooi vind, heb ik mijzelf toegestaan toch ook een Phoenix roebelenii aan te schaffen. Gewoon voor het tropische gevoel :lol: . En als cadeau voor mijn vriend een sinaasappelboom. Eens kijken wat we daarvan kunnen maken.

Tips en adviezen t.a.v. aanplanten e.d. zijn uiteraard weer van harte welkom.
Zijn er nog absolute do' s en dont' s waar ik mijzelf aan moet houden? Ik ben niet zo eigenwijs dat ik het wiel nog een keer uit wil vinden.
Ik heb er palmfocus bijgekocht en voor de citrus citrusfocus. Misschien heel naïef, maar baat het niet, schaadt het niet????? :shock:

In ieder geval, iedereen nogmaals bedankt voor alle tips en adviezen :thumb_up: :thumb_up: . Zonder deze had ik echt compleet de verkeerde keuze gemaakt :roll: .
inge01

0 bedankjes

Berichtdoor draco op 06 apr 2016 10:05

Phoenix roebelenii is een mooie keus. Geef deze palm enkele weken om aan de zon te wennen anders is de kans groot dat wanneer de plant uit de kas komt, de bladeren verbranden. De beste plek is halfschaduw zonder de middagzon. Behoeft veel water en verdraagt geen vorst.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor inge01 op 06 apr 2016 10:28

:thumb_up: :thumb_up: Bedankt voor de tips Draco. Ik was nl in de veronderstelling dat deze gewoon in de zon kan staan.
inge01

0 bedankjes

Berichtdoor inge01 op 06 apr 2016 11:04

Ik heb nog 1 vraag.
Ik ben nu van alles aan het lezen over de Trachycarpus wagnerianus in een pot zetten, maar ik kan eigenlijk niet vinden of ik de palm direct al in een grote pot kan planten.
Ik heb er nl al een hele mooie grote pot voor staan, maar kan hij daar direct al in,of moet ik dit langzaamaan naar grootte opbouwen???
inge01

0 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen