Hij is besteld en het is geworden de Trachycarpus wagnerianus. Het was zeker niet mijn eerste keus, maar dat is omdat ik een echte leek ben en ik alleen naar uiterlijke kenmerken keek en de rest voor lief wilde nemen. (
maar ik wil niet achteraf hoeven klagen dat de boom zo slecht was, terwijl het eigenlijk alleen maar aan mijzelf te wijten was

)
Nu heb ik dus, hoop ik

, een wijze keuze gemaakten zal ik een mooie boom kunnen opkweken.
Ik ben ook nog zo vrij geweest contact op te nemen met de palmshop en het eerste wat deze meneer opnoemde was ook bovenstaande. Hij vroeg mij wil je een hele mooie palm, of wil je er over 10 jaar nog plezier van hebben? Uiteraard belde ik voor eerlijk en goed advies en niet voor een leuk verkooppraatje

.
Dus met jullie advies en deze opmerking,was de keuze snel gemaakt.
Ik hoop dat alles snel binnen komt, zodat ik aan de slag kan en dan over een paar jaar ook van die fantastische foto's op dit forum kan plaatsen.
Omdat ik de sierpalmen toch wel heeeeeel erg mooi vind, heb ik mijzelf toegestaan toch ook een Phoenix roebelenii aan te schaffen. Gewoon voor het tropische gevoel

. En als cadeau voor mijn vriend een sinaasappelboom. Eens kijken wat we daarvan kunnen maken.
Tips en adviezen t.a.v. aanplanten e.d. zijn uiteraard weer van harte welkom.
Zijn er nog absolute do' s en dont' s waar ik mijzelf aan moet houden? Ik ben niet zo eigenwijs dat ik het wiel nog een keer uit wil vinden.
Ik heb er palmfocus bijgekocht en voor de citrus citrusfocus. Misschien heel naïef, maar baat het niet, schaadt het niet?????
In ieder geval, iedereen nogmaals bedankt voor alle tips en adviezen

. Zonder deze had ik echt compleet de verkeerde keuze gemaakt

.