livistona rotundifolia

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: livistona rotundifolia

Berichtdoor margaretha op 11 sep 2010 21:52

xride1 schreef:Margaretha,

Deze plant blijft altijd binnen; het eerste jaar stond hij voor het schuifraam en had hij zonnebrand opgelopen. In de winter staat hij steeds voor dit raam en in de zomer mag hij op de slaapkamer om geen rechtstreeks zonlicht te krijgen vermits bijna al mijn ramen voorzien zijn van spiegelglas en dan is verbrandingsgevaar uitgesloten. Ik heb in de zomer al zoveel planten buiten dat ik er geen behoefte aan heb om deze ook buiten te plaatsen, ik heb hem gekocht met de bedoeling als kamerplant te houden.

Ik ga het van het voorjaar toch maar proberen, m'n ruimte is zeer beperkt.
(ook in de tuin, maar daar lijk ik wel creatiever met de ruimte te kunnen omgaan)
Heb gisteren nog een bananaplant gekocht bij Appie Heijn, 1.95 .
Geen idee wat voor een, maar ik heb nog nooit een bananaplant gehad. Voor dat geld kan je je geen buil vallen.

Margaretha
margaretha

7 bedankjes

Berichtdoor bommetje op 12 sep 2010 10:54

dat is zeker een goede deal...

misschien kunnen wij helpen... kun je eens en foto plaatsen?
(misschien bij identificatie)

Die Livistonia heb ik ook gehad. Toen ik hem naar buiten deed was hij zomaar dood.....

Ik hoop dat hij het bij jou beter zal doen!
bommetje

26 bedankjes

Berichtdoor ick op 12 sep 2010 12:09

Hoi Margaretha,

allereerst zal ik me even voorstellen, ben nl. nieuw op dit forum. Mijn naam is Rick, ik woon in Utrecht-stad en heb daar een klein, beschut stads/patiotuintje en een groter dakterras op het zuiden. Zo'n 15, 16 jaar geleden is het exotenvirus begonnen met een hele kleine trachycarpus fortunei. later kwam daar een oleander bij, een phoenix-canariensis... Dat is nu uitgebouwd naar vrijwel alleen nog exoten, waarvan het grootste deel het gehele jaar buiten blijft (behalve dan de echt vorstgevoelige planten). Sommigen met, anderen zonder bescherming.

Ooit -in het begin- had ik een livistona rotundifola die vanaf april, mei, buiten stond in een flinke pot in de halfschaduw/schaduw. Daar is de plant in 1 seizoen enorm gegroeid. Toen ik hem in oktober binnen wilde zetten, wilde ik hem verpotten (waarom weet ik niet meer) en toen bleek de grote bk waar de plant in stond inmiddels al helemaal doorworteld te zijn en heb ik helaas in mijn onwetendheid destijds zo'n beetje de helft daarvan afgescheurd. Dat was daarmee het einde van deze plant.
Maar mijn ervaring is dat op een flink beschaduwde plek (een beetje gefilterde zon kan geen kwaad) kan deze plant in lente en zomer gewoon buiten staan en is daar dan ook dankbaar voor met flinke groei. Maar voor zover ik weet verdraagt deze livistona weinig vorst, dus om hem een definitieve plek buiten te geven, lijkt me niet verstandig.

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 12 sep 2010 12:33

Hoi Margaretha die banaan die je bij appie gekocht hebt is voor binnen ze verbranden al met een klein beetje zon binnen zijn ze goed te houden wekelijks plantenmest in het groeiseizoen en redelijk veel water succes gr francois
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 12 sep 2010 15:48

ick schreef:Hoi Margaretha,

allereerst zal ik me even voorstellen, ben nl. nieuw op dit forum. Mijn naam is Rick, ik woon in Utrecht-stad en heb daar een klein, beschut stads/patiotuintje en een groter dakterras op het zuiden. Zo'n 15, 16 jaar geleden is het exotenvirus begonnen met een hele kleine trachycarpus fortunei. later kwam daar een oleander bij, een phoenix-canariensis... Dat is nu uitgebouwd naar vrijwel alleen nog exoten, waarvan het grootste deel het gehele jaar buiten blijft (behalve dan de echt vorstgevoelige planten). Sommigen met, anderen zonder bescherming.

Ooit -in het begin- had ik een livistona rotundifola die vanaf april, mei, buiten stond in een flinke pot in de halfschaduw/schaduw. Daar is de plant in 1 seizoen enorm gegroeid. Toen ik hem in oktober binnen wilde zetten, wilde ik hem verpotten (waarom weet ik niet meer) en toen bleek de grote bk waar de plant in stond inmiddels al helemaal doorworteld te zijn en heb ik helaas in mijn onwetendheid destijds zo'n beetje de helft daarvan afgescheurd. Dat was daarmee het einde van deze plant.
Maar mijn ervaring is dat op een flink beschaduwde plek (een beetje gefilterde zon kan geen kwaad) kan deze plant in lente en zomer gewoon buiten staan en is daar dan ook dankbaar voor met flinke groei. Maar voor zover ik weet verdraagt deze livistona weinig vorst, dus om hem een definitieve plek buiten te geven, lijkt me niet verstandig.

groet, rick

idd, L. rotondifolia verdraagt geen vorst. je ziet ze zelfs niet aangeplant in Zuid-europa. daar vind je wel veel L. chinensies, L. australis, L. saribus en nog wat enkele andere soorten maar voor L. rotundifolia is het ook daar op vrijwel alle plaatsen te koud. het is een van de tropische Livistona soorten. zon verdragen ze wel zelfs de volle tropische zon. ginder staat hun koppie op latere leeftijd door het bladerdek in de volle zon te branden. hier moet je hem inderdaad in de schaduw plaatsen gezien die iedere winter naar binnen moet en dus geen zonlicht ziet en er dus niet aan aangepast is.
mijn ervaring is dat je ze het best het ganse jaar binnen houd. zo past hij zich aan aan de omstandigheden binnen (drogere lucht enz.). plaats je hem buiten dan zijn de bladeren die hij buiten heeft gegroeid extreem gevoelig voor de droge lucht binnenshuis en zie je plant er tegen het einde van de winter er niet meer goed uit.

als je een Livistona buiten in de tuin wilt houden zomer/winter kies dan voor de soorten uit meer gematigder streken zoals. l. chinensies, L. decora, L. nitida of L. saribus. bij mij overleefd enkel L. nitida zonder bescherming. L. chinensies heeft ong. dezelfde bescherming nodig als bijv. een P. canarensies. L. decora overleefd hier goed met enkel een afdak en wat wortel bescherming. ik woon in het zachtere kustgedeelde. op koudere plaatsen zal je al de soorten moeten bijwarmen vrees ik....

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor ick op 12 sep 2010 19:18

Hoi Kristof,

tja, zo ver was ik met mijn l. rotondifolia (dank trouwens voor de juiste naam) niet eens gekomen, dat -ie een winter binnen heeft kunnen staan (gezien de wortels die ik afgescheurd had). Ik kan daar dan ook niets over zeggen. Mijn enige ervaring met deze plant is buiten in de lente/zomer en dat ging goed. De palm groeide enorm en produceerde ook een uitgebreid wortelgestel in slechts 1 seizoen. Maar ik kan me voorstellen dat de overgang van buiten naar binnen te groot is voor een gevoelige palm als deze en hij er niet beter op zal worden. Ik merk dat wel bij meer planten, dat ze er niet erg prijs op stellen om 's winters binnen te staan.

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor margaretha op 14 sep 2010 22:43

bommetje schreef:dat is zeker een goede deal...

misschien kunnen wij helpen... kun je eens en foto plaatsen?
(misschien bij identificatie)

Die Livistonia heb ik ook gehad. Toen ik hem naar buiten deed was hij zomaar dood.....

Ik hoop dat hij het bij jou beter zal doen!

Nou ik ga me best er voor doen.
Hier een foto van het koopje

gr Margaretha
Bijlagen
IMG_1826.JPG
Hier het koopje van Appie Heijn
IMG_1826.JPG (93.88 KiB) 6318 keer bekeken
margaretha

7 bedankjes

Berichtdoor amourath op 15 sep 2010 08:36

margaretha schreef:Nou ik ga me best er voor doen.
Hier een foto van het koopje

gr Margaretha

Da's een Musa dwarf cavendish - de huiskamerbanaan zeg maar :)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 15 sep 2010 09:40

:D

Hij staat ernaast volgens mij ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Vorige