ick schreef:Hoi Margaretha,
allereerst zal ik me even voorstellen, ben nl. nieuw op dit forum. Mijn naam is Rick, ik woon in Utrecht-stad en heb daar een klein, beschut stads/patiotuintje en een groter dakterras op het zuiden. Zo'n 15, 16 jaar geleden is het exotenvirus begonnen met een hele kleine trachycarpus fortunei. later kwam daar een oleander bij, een phoenix-canariensis... Dat is nu uitgebouwd naar vrijwel alleen nog exoten, waarvan het grootste deel het gehele jaar buiten blijft (behalve dan de echt vorstgevoelige planten). Sommigen met, anderen zonder bescherming.
Ooit -in het begin- had ik een livistona rotundifola die vanaf april, mei, buiten stond in een flinke pot in de halfschaduw/schaduw. Daar is de plant in 1 seizoen enorm gegroeid. Toen ik hem in oktober binnen wilde zetten, wilde ik hem verpotten (waarom weet ik niet meer) en toen bleek de grote bk waar de plant in stond inmiddels al helemaal doorworteld te zijn en heb ik helaas in mijn onwetendheid destijds zo'n beetje de helft daarvan afgescheurd. Dat was daarmee het einde van deze plant.
Maar mijn ervaring is dat op een flink beschaduwde plek (een beetje gefilterde zon kan geen kwaad) kan deze plant in lente en zomer gewoon buiten staan en is daar dan ook dankbaar voor met flinke groei. Maar voor zover ik weet verdraagt deze livistona weinig vorst, dus om hem een definitieve plek buiten te geven, lijkt me niet verstandig.
groet, rick
idd, L. rotondifolia verdraagt geen vorst. je ziet ze zelfs niet aangeplant in Zuid-europa. daar vind je wel veel L. chinensies, L. australis, L. saribus en nog wat enkele andere soorten maar voor L. rotundifolia is het ook daar op vrijwel alle plaatsen te koud. het is een van de tropische Livistona soorten. zon verdragen ze wel zelfs de volle tropische zon. ginder staat hun koppie op latere leeftijd door het bladerdek in de volle zon te branden. hier moet je hem inderdaad in de schaduw plaatsen gezien die iedere winter naar binnen moet en dus geen zonlicht ziet en er dus niet aan aangepast is.
mijn ervaring is dat je ze het best het ganse jaar binnen houd. zo past hij zich aan aan de omstandigheden binnen (drogere lucht enz.). plaats je hem buiten dan zijn de bladeren die hij buiten heeft gegroeid extreem gevoelig voor de droge lucht binnenshuis en zie je plant er tegen het einde van de winter er niet meer goed uit.
als je een Livistona buiten in de tuin wilt houden zomer/winter kies dan voor de soorten uit meer gematigder streken zoals. l. chinensies, L. decora, L. nitida of L. saribus. bij mij overleefd enkel L. nitida zonder bescherming. L. chinensies heeft ong. dezelfde bescherming nodig als bijv. een P. canarensies. L. decora overleefd hier goed met enkel een afdak en wat wortel bescherming. ik woon in het zachtere kustgedeelde. op koudere plaatsen zal je al de soorten moeten bijwarmen vrees ik....
gr
Kristof